הקורונה, כך נדמה, היא המסמר האחרון בארון הקבורה של עסקים רבים בשדרת הקניות הראשית של הקריות במשך עשרות שנים, ציר גושן בקרית מוצקין.
6 צפייה בגלריה
שדרות גושן
שדרות גושן
חלק מהשלטים עם שמות החנויות כבר הוסרו. רחוב גושן, השבוע
(צילום: נחום סגל)
המגמה, שהחלה לפני כשנתיים, עם מעבר בניין העירייה מהרחוב, המעבר של שני בנקים ושל מרפאות מכבי, התעצמה בימי הסגר הראשון. היום בעיצומו של הסגר השני, לא בטוח כמה מהעסקים ישרדו ויצליחו לחזור לפעילות. גם גורמים בענף הנדל"ן לא רואים אור בקצה המנהרה.
נכון להיום ביותר מעשר חנויות, גדולות וקטנות, התנוססו שלטי השכרה, בקטע של רחוב גושן, בין קפה לנדוור לקפה רולדין, 200-300 מטר בשדרה של כ-2 ק"מ. מי שהולך לאורך השדרה, מדרך עכו מערבה רואה שלטי ההשכרה שתלויים על חנויות.
6 צפייה בגלריה
שדרות גושן
שדרות גושן
"יש שפל בכל התחומים". שדרות גושן
(צילום: נחום סגל)
כבר בתחילת הרחוב, שלושה שלטים על חנויות בגדים שסגרו את שעריהם. בנג'מין, סטיליסטה, JANA. בחלק מהחנויות להשכרה כבר הוסר השלט שמעל, וקשה לדעת מה היה במקום. רק שלט "להשכרה", ועוד אחד ועוד אחד. גם כשהולכים במדרכה ממול, התמונה דומה. עוד ועוד חנויות להשכרה, שרידים לרחוב הקניות המפואר והמבוקש בקריות.
משה, בעל פיצוציה שעדיין פתוחה: "הרחוב מת, פשוט מת. תספור פה, תראה 15 חנויות סגורות בקטע של 200 מטר, ואני צופה שאחרי הסגר הזה יהיו עוד חנויות שלא יפתחו. למרות זאת, מחירי השכירות לא ירדו. איך אפשר לשרוד כשצריך לשלם הוצאות והעסק חצי שנה סגור?"
הסיבה זו הקורונה?
"לא, זה החל עוד לפני הקורונה, כאשר הבנקים והסניף הראשי של מכבי עברו מפה. אבל זה התעצם מאוד עם הסגר הראשון. חלק מהחנויות פה הן חנויות אופנה לאירועים, וגם ביגוד למבוגרים ולילדים. אין היום אירועים ושמחות, אז אף אחד לא קונה שמלות ערב וחליפות.
"החנויות הללו נסגרו אחת אחרי השנייה. היתה להם קצת עבודה כאשר במגזר הערבי המשיכו לעשות אירועים, אבל גם זה נגמר מהר. לצערי, חנויות לא ישרדו את הסגר השני, רק מי שהיה לפני כן חזק והצליח לשים קצת כסף בצד, ישרוד".
6 צפייה בגלריה
שדרות גושן
שדרות גושן
"הסגר היה מכת מוות לעסקים פה". שדרות גושן
(צילום: נחום סגל)
"כואב הלב"
מערבה משם, בסניף של קופיקס, כמה אנשים לקחו קפה לדרך. עמי דהן, תושב ותיק בקריות: "אני זוכר את הרחוב הזה לפני שנים, כל העולם היה מגיע לפה לעשות קניות. כואב הלב לראות מה נהיה פה, כל החנויות סגורות, הכל להשכרה. הסגר היה מכת מוות לעסקים פה".
בצד השני של הכביש ישב אבנר חדד, איש נדל"ן ותיק, כדורגלן לשעבר ואיש עסקים. "זה היה רחוב פיצוץ. עד לפני שנה וחצי-שנתיים, לא היית רואה פה שלט להשכרה. אבל המצב השתנה. בניגוד לאח"י אילת, שבנוי על אוכל, פה התבססו על חנויות בגדים.
"היום כולם קונים בעלי אקספרס, אז מי יבוא לכאן? אם המצב היה קשה עוד לפני כן, הקורונה גמרה אותם. וזו שרשרת: השוכר לא משלם, המשכיר נכנס לצרות, גלגל מסתובב ואחד מפיל את השני".
6 צפייה בגלריה
שדרות גושן
שדרות גושן
"אחרי הסגר הזה יהיו עוד חנויות שלא יפתחו". שדרות גושן
(צילום: נחום סגל)
בחלק מהחנויות ברחוב של ביגוד והנעלה תלו בעליהן שלטים שהם יבצעו משלוחי בגדים למי שמעוניין. אולם קשה לראות נהירה להצעות הללו.
זוהר כהן, מ"זוהר כהן שמלות כלה וערב", נמצא ברחוב כבר שלוש שנים ומתכוון לפתוח את החנות אחרי הסגר, אבל טוען שהמצב רע. "כבר שנתיים יש ירידה דרסטית, והרחוב ממש מת. לא יודע למה, אולי אנשים מעדיפים לקנות באינטרנט, לא רוצים להשקיע באיכות.
"בי זה פחות פגע, כי יש לי לקוחות קבועים, אבל אני רואה חברים שסוגרים על ימין ושמאל. כולם אומרים דבר אחד, השכירות גבוהה ואין הצדקה כלכלית. הייתי אמור לעבור לאח"י אילת, למקום גדול יותר, אבל הקורונה עצרה הכל. עכשיו נודע לי שעוד חנות נסגרה בשורה שלי. לדעתי רק פעילות של העירייה, כמו להוריד ארנונה, ולמשוך לשם קונים, אולי תעזור. אם לא יעשו משהו דרסטי, תוך שנתיים כולם יסגרו".
6 צפייה בגלריה
שדרות גושן
שדרות גושן
"איך אפשר לשרוד?" משה בפיצוציה
(צילום: נחום סגל)
גם יובל שמול מסוכנות אנגלו סכסון, בעל משרד תיווך ותיק ברחוב גושן, רואה את דעיכת הרחוב. "אני 17 שנה כאן, ולא זוכר מצב כזה. יש שפל בכל התחומים, גם השכרת חנויות, גם משרדים וגם דירות למגורים. יש המון חנויות להשכרה ויש גם משרדים לא מעטים".
זה קשור לקורונה?
"זה התחיל עוד לפני כן, אבל בהחלט הקורונה לא עשתה טוב לעסקים, לא עזרה להם לחיות והחמירה את המצב. זה התחיל לפני שנה וחצי, כאשר העירייה והבנקים ומכבי עזבו את הרחוב. לא יודע בדיוק איך זה השפיע, אבל אז החל המצב פה להידרדר.
6 צפייה בגלריה
שדרות גושן
שדרות גושן
"זה היה רחוב פיצוץ". אבנר חדד
(צילום: נחום סגל)
"יש גם בעיה עם הוועדה לתכנון ובנייה, שאינה מאפשרת עוד שימוש חורג, מה שאיפשר עד היום לעורכי דין, למשל, להפוך דירות למשרדים. הם רוצים לשנות את כל התב"ע של הרחוב, כדי לאפשר פעילות של משרדים בדירות, אבל עד שזה יקרה, יש קיפאון ואי ודאות. עורכי דין, למשל, החלו לעבור לאח"י אילת, שם נבנו כמה בניינים למשרדים. ולצערי המצב פה לא טוב ואני לא בטוח שהוא הולך להשתפר".
מעיריית קרית מוצקין נמסר: "קרית מוצקין נושאת בתואר העיר הידידותית ביותר לעסקים מטעם משרד הכלכלה לשנת 2017, וזה מחייב. בהתאם לכך, הרשות העניקה הנחה בארנונה על פי החוק, ובנוסף יצאה בקמפיין עירוני בו מוצקינאים רוכשים ממוצקינאים לעידוד קניות בעיר.
"הרשות שוקדת בימים אלה על תוכנית הטבות והנחות של בעלי העסקים בעיר לתושבים ובחסות העירייה, שאף מבצעת ככל האפשר רכישות מקומיות על מנת לסייע לבעלי עסקים מקרית מוצקין. רחוב שדרות גושן, שהינו מהשוקקים בארץ, ישוב לאיתנו עם ההקלות בסגר".
פורסם לראשונה: 08:12, 16.10.20