חג הפסח הקרוב יהיה שונה ממה שהורגלנו אליו בשנים קודמות: האיסורים על התקהלות ועל יציאה מהבית מאלצים אותנו להתאים את ליל הסדר למגבלות החדשות. רבה הראשי של קרית ים,יוסף הלוי אברקי, מסביר איך לקיים את חג הפסח כהלכתו, באלו הלכות ניתן להקל ובמה ראוי להחמיר. ואין לו כלל התלבטות, הוראות משרד הבריאות הן הוראות הלכתיות לכל דבר, שכל אחד מחויב לציית להן.
1 צפייה בגלריה
הרב יוסף הלוי אברקי
הרב יוסף הלוי אברקי
הרב יוסף הלוי אברקי
(צילום: נחום סגל )
הרב אברקי: "בימים אלו, הוראות משרד הבריאות הן כמו הוראות הלכתיות, כאילו הן חלק מספרי הרמב"ם, התלמוד, המשנה או התורה עצמה. וכשמשרד הבריאות קובע שליל סדר עושים בחוג המשפחה הגרעינית, אלו שמתגוררים תחת קורת גג אחד, זה מחייב את כולנו ואי אפשר לחרוג, ולא להזמין ילדים או נכדים או חברים או לנסוע אליהם. קוראים את האגדה של פסח, אין סיבה שלא, ומתפללים בבית. אני אקיים סדר כרגיל, רק בנוכחות בני המשפחה שגרים באותו בית".
יש בספרי הקודש היהודיים התייחסות כלשהי להתנהלות בעת מגפות?
"מגפות היו מאז ומתמיד וההלכה היא אותה הלכה: ברגע שיש מגפה, ויש אפילו ספק הכי קטן לפיקוח נפש, זה דוחה את התורה כולה, גם אם תחשוב שלי זה לא יקרה. זו הלכה מאוד פשוטה, לא צריך להיות תלמיד חכם כדי להבין אותה".
בתחילת מגפת הקורונה, היו רבנים שטענו אחרת.
"אני בטוח באלף אחוזים כי אותם רבנים, במיוחד בבני ברק ובירושלים, פשוט לא ידעו מספיק על מה שקורה. הפתיעו אותם בשאלה, אמרו שיש מן מצב כזה ואם צריך לסגור את בתי הכנסת ותלמודי התורה. אז הם ענו לא, התורה מצילה ומגינה. פשוט לא ידעו על היקף המגפה, לא הבינו עד הסוף. עובדה, ברגע שהבינו הוציאו פסקי הלכה ברוח שאני הוצאתי כבר לפני שלושה שבועות, אז אסרתי תפילה ביחד אפילו מחוץ לכותלי בתי הכנסת".
הרב אברקי ציין כי השימוש באפליקציות כמו 'זום' במהלך ליל הסדר אסור בהחלט, כיוון שערב החג נחשב כמו יום שבת. בהקשר זה יצוין כי לאור הפניות אליו, גם הרב הראשי לישראל, שלמה עמאר, פרסם פסק הלכה בו קבע חד משמעית כי שימוש בטכנולוגיות של טלוויזיה במעגל סגור אסורה בליל הסדר, גם אם זה נעשה כדי לשמח את ההורים. "בוודאי שזה כרוך בכמה איסורים, קלים וגם חמורים, והתוצאות דבר זה יש ישורנו, שזו היא מבחינת עברה גוררת, שהיא בוודאי עברת רח"ל".
ומה לגבי מכירת החמץ?
"מכירת החמץ היא פעולה שבאמצעותה הציבור ממנה את הרב למכור את החמץ שברשותו לידי גוי. נכון, הכי טוב שהדבר יעשה בפגישה פנים מול פנים וייחתם הסכם מחייב, אבל אפשר לעשות את זה גם בשיחת טלפון. אותו אדם יתקשר ויבקש מהרב שימכור בשמו את החמץ. אין כל מניע הלכתי לעשות את זה טלפונית".
והגעלת כלים?
"צריך לעשות את זה כמו שעושים קניות בסופר. אדם מגיע לעשות את הפעולה הזו, רק כשחברו סיים. כל הבעיה היא בהתקהלות ואם עושים את זה מסודר, אפשר לעשות את זה. כמובן שוועד השכונה או וועד בית כנסת צריך לארגן את זה, כך שאיש לא יעבור על התקנות של משרד הבריאות בנוגע להתקהלות".
תפילה מחוץ לבית כנסת
ביום שישי האחרון, מחוץ למבנה אחד מבתי הכנסת בקרית ים, ברחוב לימן, התארגנה קבוצה של 15 אנשים שהתפללו. הרב אברקי נזף במארגן התפילה ואסר עליו לארגן תפילות כאלו בהמשך, למרות שהוראות משרד הבריאות מתירות תפילות מחוץ לכותלי בתי הכנסת.
לדבריו, בימים כאלו חייבים להחמיר ולהיזהר במיוחד. "כשנודע לי על המעשה, צלצלתי לאותו אדם שארגן את התפילה וגערתי בו.
"לאחר מכן גם זימנתי אותו לשיחה אישית, אצלי והסברתי לו שעשה דבר שלא יעשה, דבר מאוד מסוכן. גם אם התפילה בחוץ, אין ביטחון שאנשים לא יתקרבו זה לזה וידביקו אחד את השני. ההלכה מאוד מפורשת בימים כאלו, של מגפה: הספק הכי קטן של פיקוח נפש, דוחה את התורה כולה".