שר החוץ, גבי אשכנזי, שהוא גם חבר בקבינט הקורונה, נפגש אמש (ג') במסעדת 'שלה' במוצקין, עם בעלי עסקים מהצפון, במפגש שאירגן חבר מועצת עיריית קרית מוצקין, ציקי אבישר.
2 צפייה בגלריה
שר החוץ גבי אשכנזי במוצקין
שר החוץ גבי אשכנזי במוצקין
נמנע מביקורת על חבריו לממשלה. אשכנזי במפגש
(צילום: נחום סגל)
במהלך המפגש ביקש אשכנזי כמה פעמים לא להתייחס לנושאים פוליטיים, אבל לקראת סוף המפגש אמר: "אחת המשימות שלנו היא להחזיר את המשק לצמיחה, בין השאר באמצעות ביצוע עבודות תשתית נרחבות על ידי המדינה. ברור שלשם כך צריך תקציב עד סוף שנת 2021, שיבטיח יציבות. מה נאמר לקבלן שירצה להתחיל בפרויקט כזה? שעוד שלושה חודשים נגמר התקציב ואין המשכיות?".
במהלך המפגש ציין אשכנזי בקווים כלליים את מדיניות הממשלה, תוך שהוא לוקח אחריות על כל ההחלטות שהתקבלו, ונמנע מכל ביקורת על חבריו לממשלה או על ראש הממשלה.
לדבריו, עמדת הפרויקטור, פרופ' גמזו, ועמדתם של חלק ניכר מחברי הממשלה היא שאין מקום להטיל סגר נוסף. "זה צריך להיות נשק יום הדין, כשאין כל אופציה אחרת. אנחנו צריכים ללמוד לחיות עם הקורונה, כי המצב הזה יימשך להערכתי עוד שנה".
2 צפייה בגלריה
שר החוץ גבי אשכנזי במוצקין
שר החוץ גבי אשכנזי במוצקין
אשכנזי ואבישר במפגש
(צילום: נחום סגל )
אשכנזי ציין, כי עקומת התחלואה יציבה ויש מקום לאופטימיות, במיוחד לאור התגייסות צה"ל לקטיעת שרשרת ההדבקה. לטענתו, הטעות הגדולה ביותר של הממשלה היתה להוציא את העובדים לחל"ת, כאשר זה יוצר עיוותים למשק, מעודד אבטלה סמויה ועבודה ב"שחור". אשכנזי טען כי כמו במדינות אירופה, יש להעביר את כספי החל"ת דרך המעסיקים, שימשיכו להעסיק את עובדיהם, לפי הצרכים של העסק.
במשך שעה הקשיב אשכנזי לבעלי עסקים מהאזור שהעלו שורה ארוכה של טענות ענייניות: העדר ערבויות מדינה להלוואות הניתנות בידי הבנקים, הנחיות לא ברורות בנושא המסעדות, אי מתן סיוע, עיוותים קשים במתן מענקים ועוד. שר החוץ רשם את דברי בעלי העסקים ולא פעם אמר: "לא ידעתי, בהחלט זה שווה בדיקה".
בעלי העסקים ביקשו לקדם את החקיקה בנוגע לתשלום דמי אבטלה לעצמאים. במפגש לא עלו נושאים פוליטיים, ורק בעלת עסק מהרבמד בקרית מוצקין ציינה כי להרגשתה, חלק גדול מההחלטות שמתקבלות נובעות משיקולים פוליטיים ולא עניינים. "תהיו הגיוניים", ביקשה, "הקורונה מגפה קשה, אבל המגפה הכלכלית עוד יותר מסוכנת. אם חלילה יהיה עוד סגר, חלק גדול מהעסקים לא ייפתחו שוב".