בשעות הערב (ב') התקבלו תלונות רבות של אזרחים על ריח חזק של גז, דלק או גופרית במקומות שונים בקריות. באיגוד ערים להגנת הסביבה בודקים את התלונות, אולם עדיין לא אותר מקור הריח. האפידמיולוגית אלה נווה: "עלייה בבזנן בקרית חיים ועלייה בחלקיקים מסרטנים בביאליק".
1 צפייה בגלריה
(שמועה בריח רע | צילום המחשה: shutterstock)
משעות אחר הצהריים החלו תלונות על ריח של גז או גופרית משכונות באזור חיפה ויגור. אזרחים רבים התקשרו למוקדים השונים לדווח על כך. הנושא נבדק על ידי איגוד ערים להגנת הסביבה במפרץ חיפה שמסר בתגובה: "ישנם מספר מקורות אפשריים לריחות אלו וביניהם המכון לטיהור שפכים, מי כרמל, תחנות השאיבה של תאגיד המים ובז"ן.
"אמנם, באף אחד ממקורות אלו לא דווח על תקלה, אך האיגוד יבדוק האם בבז"ן היו פליטות מוגברות של גופרית. בנוסף, נבדקו הריכוזים בתחנות הניטור של האיגוד, ולא נשקפו עליות ממשיות בריכוזים".
עוד טענו, כי בעקבות מזג האוויר אין פיזור של חומרים באוויר. "חשוב לציין שהתקבלו נתונים מהשירות המטאורולוגי הישראלי ומהמשרד להגנת הסביבה, שציינו כי בשל מזג אוויר חריג בו מהירות הרוח נמוכה ובגינו יש אינוורסיה עד 300-500 מטר, כלומר האוויר "עומד", אין פיזור של חומרים הנפלטים אל האוויר. עקב כך קיים פוטנציאל גבוה מאוד למטרדי ריח".
אלא שבשעות האחרונות החלו להגיע תלונות דומות גם מתושבים המתגוררים בקריות השונות. התושבים הלינו על ריח חזק של גז או דלק. רבים פנו למוקד איגוד ערים להגנת הסביבה שברגעים אלו בודק את התלונות. אולם טרם אותר המקור לריחות.
תושבת קרית ביאליק אמרה הערב למיינט קריות: "אנחנו שומרים ונוהגים לפי הכללים בהתמודדות עם הקורונה בזמן שהמפעלים הורגים אותנו עם חומרים מזהמים ומסרטנים".
"בשעה שאנשים חייבים להישאר בבתיהם אירוע חריג שהורגש היום בכל רחבי חיפה והקריות ממשיך - והלילה המוקד עובר לקריות", אמרה האפידמיולוגית אלה נווה מארגון 'אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות'.
"בקרית חיים נצפית עלייה במזהם מסרטן בנזן וגם בטולואן, בתחנת ניטור איגוד ערים נצפית עלייה במימן גופרתי- גז עם ריח סרוח, ובקרית ביאליק עלייה בחלקיקים מסרטנים. תושבים דיווחו לאורך היום על ריחות חריגים. משהו קורה ככל הנראה קשור באסדה ובמפעלים הפטרוכימיים שאיש אינו מספר לחיפאים מהו".
פורסם לראשונה: 22:10, 30.03.20