המאבק על תחנת הניטור הממוקמת בדרך עכו הגיע לסיום מוזר, אחרי סאגה מוזרה לא פחות: לפני כשנה פורסם דוח של עמותת טבע ודין המדרג את הרשויות על פי רמת הזיהום בהן. בדוח הופיעה קרית מוצקין כעיר השלישית מבין הערים המזוהמות ביותר, כאשר אפילו חיפה נמצאת אחריה.
1 צפייה בגלריה
תחנת ניטור מוצקין
תחנת ניטור מוצקין
תחנת ניטור מוצקין
(צילום: נחום סגל)
בעירייה רתחו. בבדיקה התברר שהמידע מבוסס על תחנת ניטור זיהום אוויר תחבורתית שממוקמת על כביש 4, כביש עכו-חיפה, בגבול השיפוט של עיריית קרית מוצקין. אולם, המדידה אינה מצביעה על רמת הזיהום במוצקין בלבד, אלא על כל הרשויות הסובבות.
בעירייה הבינו שהבעיה היא בכלל בשם התחנה - "מוצקין". מה עשו? הלכו וניתקו את זרם החשמל לתחנת הניטור, והפסיקו את פעילותה.
מאותו רגע לא היתה לתושבים יכולת לדעת מה רמת הזיהום באזורם. בעירייה לא הסתירו את עמדתם. חבר המועצה יוסי מרקוביץ', נציג העיר באיגוד ערים לאיכות הסהיבה, אמר ל"ידיעות המפרץ" כי העירייה הסכימה להציב את התחנה בתחומה, לאחר שכולם סירבו. אולם במשרד להגנת הסביבה לא נענו לבקשתם שלא לקרוא לתחנה בשם 'קרית מוצקין'.
במשרד להגנת הסביבה ראו את ניתוק התחנה בחומרה. הם הציבו לעירייה שבועיים לפתרון הנושא. "במקום להסתיר את נתוני זיהום האוויר מהתושבים, על העירייה לטפל במוקדי הזיהום", אמרו אז. אולם בעיריית מוצקין לא התרגשו מהאולטימטום, ודרשו שלפחות יחליפו את שם התחנה, כדי שלא יקשרו את מוצקין עם נתוני המדידה. מאז פברואר 2019, תחנת הניטור לא פועלת.
השבוע שמו אנשי המשרד להגנת הסביבה סוף לפרשה, והוציאו הודעה: "לאור הקשיים הטכניים בחיבורה של תחנת הניטור בקרית מוצקין, המשרד החליט להוציא את התחנה העומדת, כבר שנה ללא חיבור. כמו כן, עיריית קרית מוצקין התנגדה לחיבורה, והתחנה עברה לשימוש בתל אביב. המשרד ישקול להציב תחנת ניטור תחבורתית על ציר תנועה מרכזי זה, דרך עכו - ובתנאי שתעמוד בכל ההנחיות המתאימות. נדגיש כי מכל המדידות שהמשרד ערך שם – אין בשנים האחרונות חריגות, וריכוזי מזהמי האוויר עומדים בתקנים".
חבר מועצת העיר איתי צורף מהאופוזיציה כתב למשרד להגנת הסביבה: "בראייתנו, הפקרת האזור והמשך ההימנעות מפעולות ניטור בציר התנועה, בדגש על האזורים הסמוכים לשכונות המגורים בקרית מוצקין ובקרית ביאליק, חוטאים לתכליות חוק אוויר נקי ולעקרונות בדבר חופש המידע, מסכלים פעולות למניעת זיהום, ואינם סבירים כלל. לפיכך, סיעתי שוקלת לעתור לבית המשפט בעניין".
כמו כן, ביקש לדעת מה הצפי להצבת תחנת ניטור אחרת בציר התנועה המדובר, ואילו צעדים יבצע המשרד כדי לנטר את איכות האוויר לאורך ציר התנועה עד להצבת תחנת ניטור אחרת.