רובם פועלים כבר שנים כל אחד בתחומו, אבל בלטו השנה במיוחד. מיינט קריות בחר את אנשי השנה תש"פ.

רווחה: מפעל סיוע של אשה אחת

יעל יהב הקימה את ארגון 'המלאכים של יעל', שמסייע לנזקקים והפך לשם דבר בקריות, לצד ארגונים ובודדים שפועלים כמוה.
8 צפייה בגלריה
יעל יהב
יעל יהב
יעל יהב
(צילום: פרטי)
קראו גם:
יעל יהב מקרית מוצקין, אם לשלושה, החליטה לפני כשמונה שנים להעניק משמעות חדשה לחייה. היא החלה לעבור מדלת לדלת וגייסה תרומות של מצרכים מתושבי העיר. את המוצרים הללו חילקה לנזקקים לקראת פסח. עם הזמן הצליחה לסחוף גם את ילדיה, חבריה ומכריה, והקימה קבוצה בשם 'המלאכים של יעל'. לימים שמה נודע, והיא החלה לקבל תרומות מארגונים וגופים שונים.
כל יום היא מתעוררת בשעה חמש בבוקר כדי להכין סנדוויצ'ים לילדים שמועברים אל מזכירות בית הספר, וכך ילדים יכולים לקחת מבלי שיידעו על כך. בכל יום שישי בבוקר היא מחלקת לחמניות ודברי מאפה למשפחות נזקקות לשבת, דואגת להעברת רהיטים ומוצרים שונים מאנשים שרוצים לתרום.
עם הזמן גייסה לפרויקט שלה גם מורות, גננות ועדי הורים ועוד. הילדים במוסדות החינוך תרמו כל אחד מוצר לנזקקים, וקיבלו על כך תעודת הוקרה ממנה. בתקופה האחרונה, עם התפרצות הקורונה, התרחבה פעילותה. היא דאגה להשיג תרומות עבור מאות סלי מזון, סייעה לקשישים, נכים, ניצולי שואה ועוד. על פעילותה זו קיבלה בעבר אות יקירת העיר קרית מוצקין. לאחרונה סייעה לה העירייה במחסן שהעמידה לרשותה. בפועלה היא מייצגת ומסמלת יוזמות דומות בקריות, של בודדים וקבוצות.

נדל"ן: החזון שמשנה את הקריות

שמחה גרידינגר, יו"ר ומנכ"ל חברת 'נתיב פיתוח', החל לבנות בקריות לפני שש שנים, והיום בביצוע מאות יחידות דיור בכמה פרויקטים גדולים.
8 צפייה בגלריה
שמחה גרידינגר
שמחה גרידינגר
שמחה גרידינגר
(צילום: אסף הבר)
מעטים מכירים את שמו ופחות מזה יודעים כי שמחה גרידינגר, יזם, קבלן ובעל חברת 'נתיב פיתוח', עושה מהפכה שקטה בקרית ים ובקריות.
שוק הנדל"ן בקרית ים היה במשך תקופה ארוכה פיקציה, על הנייר, מסיבות שונות. לפני שש שנים החל פרויקט משמעותי ראשון בעיר הרדומה, 'נתיב ים' של החברה בבעלות גרידינגר, המשמש גם מנכ"ל החברה. בפרויקט ארבעה מגדלים, מתוכם אוכלסו שניים, והשלישי מאוכלס בימים אלה.
מאז הכל השתנה: שטחים חדשים לבנייה הופשרו בצפון העיר ואחר כך ליד הים. נתיב פיתוח מעורבת בשני פרויקטים נוספים, במסגרתם היא תבנה עוד 470 יחידות דיור. ואם זה לא מספיק, החברה מנהלת מו"מ עם תושבי שכונת אג"ש לביצוע פרויקט פינוי-בינוי בהיקף של 1,600 יחידות דיור.
גרידינגר גם שבר שיא קרייתי כאשר שילם כמעט 100 מיליון שקל עבור 22 דונם בקו ראשון לים, בצפון קרית ים, שם הוא עתיד לבנות שכונה יוקרתית ובה 170 יחידות דיור.
גרידינגר הוא איש חזון, הגורס ומאמין שקרית ים הולכת להיות הדבר הבא בתחום הנדל"ן, שיביא לעיר זוגות צעירים ומשפרי דיור בחתך סוציו־אקונומי גבוה, מהעיר וגם מהקריות הסמוכות.
לחברה יש שני פרויקטים בעיר המיועדים לשוק החופשי, פרויקט המיועד גם לזוכי 'מחיר למשתכן' ושטחי מסחר. מתוך יזמים וקבלנים נוספים שבונים היום בקריות, גרידינגר בלט בשנה האחרונה לא רק בחזון, אלא גם במימושו, שבא לידי ביטוי בבנייה מסיבית של מאות יחידות דיור.

משפט: האיש שיכריע בתיק הכי רגיש

ד"ר זאיד פלאח מנהל ברגישות את אחד התיקים הכי טעונים בשנים האחרונות - משפטו של השוטר שירה בסלומון טקה.
השופט ד"ר זאיד פלאח הוא האיש שיכריע במשפט שעוסק באחת הסוגיות החברתיות המורכבות והטעונות ביותר בחברה ישראלית: פרשת מותו של סלומון טקה (19). הוא נחשב לשופט אמיץ, "שלא דופק חשבון".
8 צפייה בגלריה
זאיד פלאח
זאיד פלאח
השופט זאיד פלאח
(צילום: נחום סגל)
כבר בדיון הראשון עשה מעין מסיבת עיתונאים שבה הבטיח לבני העדה האתיופית משפט צדק, והסביר שרק ראיות ישפיעו עליו, רמז עבה לכך שאלימות או התפרעויות לא יועילו להם. האירוע החריג הזה, ללא אישור של הנהלת בתי המשפט, 'עלה' לו בבירור, בהוראת נשיאת העליון, אסתר חיות.
בצעד יוצא דופן הוא ערך ביקור בזירת הירי, הלך לאורך המסלול של השוטר היורה, מגן המשחקים ועד לנקודת הירי, ושהה במקום בחום כבד במשך שעתיים.
הוא מודע לרגישות של התיק ולצורך בשקיפות, ולכן מאפשר לעיתונאים לשהות באולם ולדווח. בדיון הראשון איפשר לבני העדה האתיופית להתבטא, וענה להם בעממיות כאשר הביעו חשש שלא יעשה משפט צדק. בנוסף, מינה מתורגמן להוריו של טקה ואחותו, שנוכחים בכל הדיונים.
בעבר הוא לא חשש לזכות שלושה יהודים שהואשמו בעבירת המרדה בעקבות תליית שלטי תמיכה בחייל עדן נתן זאדה, שירה למוות בנוסעים באוטובוס בשפרעם. כמו כן זיכה חייל שהואשם באונס חיילת בבסיס שייטת 13 וגם זיכה את הרב הראשי של קרית ביאליק, שהואשם לפני שבע שנים במעשים מגונים והטרדה מינית של שלוש נשים. השופט פלאח הוא טייס אזרחי, סגן אלוף במילואים ושופט צבאי.

חינוך: המורה שהולכת נגד הזרם

רות קליין, מחנכת באורט ביאליק, מביאה תפישת עולם שבמרכזה עומד התלמיד ולא בהכרח כמות החומר הלימודי, במיוחד בימי הקורונה.
8 צפייה בגלריה
"החומר לא קדוש". רות קליין
"החומר לא קדוש". רות קליין
רות קליין
(צילום: פרטי)
בימים בהם מערכת החינוך עוברת טלטלות, מהווה המחנכת של כיתת נחשון ומורה למדעי המחשב באורט קרית ביאליק, רות קליין, דוגמה למקוריות וחדשנות. קליין מלמדת מזה 33 שנים עם תפישה חינוכית שבמרכזה עומד התלמיד ולא בהכרח כמות החומר הנלמדת.
היא נחשבת למורה שקשובה לצרכי התלמידים, שאף מביאה לתלמידיה לכיתה, בימי שישי, עוגות שהכינה. הקשר הזה קיבל משנה תוקף בימי הקורונה. במהלך הסגר הראשון יצאה קליין נגד הלימודים המקוונים. לדבריה, לימודים מתוקשבים אינם מתאימים לכל ילד, ועבור חלקם הדבר מהווה סיוט של ממש.
לא רק הקושי בלמידה במחשב, אלא הצורך להתמקד בנוסחאות מתמטיות והטיות הפועל בשעה שכל העולם נמצא באי ודאות, ההורים מאבדים את מקור פרנסתם, אנשים חולים ומתים, וסבים וסבתות דועכים בבדידותם.
עמדה זו הקלה על תלמידיה במהלך כל הסגר הראשון. במקום דפי עבודה מייגעים היא שלחה לתלמידיה משחקים מהם יכלו ללמוד, קיבלה איתם את השבת בזום ואיפשרה להם לעשות רק את המטלות שהם מסוגלים, בזמנם, בלי לחץ. היא לא העמיסה עליהם את חומר הלימוד, מתוך אמונה כי גם בני הנוער זקוקים למרחב לקבל את ההחלטות שלהם, ולא ניתן לכפות למידה ושיגרה מדומה.
במקביל, היא סייעה למורים בהכנת חומרים והתמודדות עם העולם המתוקשב שזר לרבים מהם, וטענה שגם המורים עצמם מתמודדים עם משבר לא פשוט כשהם מלמדים בזמן שילדיהם הקטנים בבית זקוקים לסיוע ולתמיכה.

ספורט: התקווה האולימפית מקרית ים

אנסטסיה גורבנקו בת ה-17 התאכזבה מדחיית האולימפיאדה בטוקיו, אבל מיד הסתערה על התקווה לחזור משם בקיץ הבא עם מדליה.
8 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
(צילום: עוז מועלם)
חלומה של כל ספורטאית הוא להגיע לאולימפיאדה. את החלום הזה הצליחה להגשים אנסטסיה גורבנקו, השחיינית הצעירה והמוכשרת בת ה-17 מקרית ים. חרף גילה הצעיר, אנשי המקצוע בענף רואים בשחיינית הצעירה ממכבי קרית ביאליק את התקווה הישראלית לאולימפיאדה בטוקיו, והיא אכן לא איכזבה. אך האולימפיאדה בטוקיו נדחתה בשנה, ליולי 2021.
את הכרטיס לאולימפיאדה השיגה מלכת הבריכה הצעירה עוד הרבה לפני שמלאו לה 16 שנה, אי שם בחודש אפריל 2019, במשחה 200 מטר מעורב אישי. מאז המשיכה לנפץ שיאים ישראליים ללא הפסקה. את השנה פתחה עם שני שיאים ישראלים בליגת השחייה הבינלאומית החדשה, שנערכה בארה"ב, במשחה 400 מעורב אישי ובמשחה 200 מעורב אישי.
ההישגים שלה בזירות השונות, ובעיקר קביעת הקריטריון לאולימפיאדה לא השאירו ספקות לשנה המוצלחת שלה, שהביאו את הוועד האולימפי בישראל להכתיר אותה כספורטאית השנה הצעירה לשנת 2019, תוך שהיא מקדימה את לאה פולונסקי ממכבי חיפה. התואר הוענק לה בעיקר בזכות שתי מדליות כסף בהן זכתה באליפות אירופה לנוער בקאזאן: ב-50 מטר גב וב-200 מעורב אישי, ובכך שהשיגה הקריטריון למשחקים האולימפיים בטוקיו במשחה 200 מעורב אישי.
את שנת תש"פ נעלה גורבנקו עם חמישה שיאים בתחרות סיום העונה של האיגוד, אחרי כחצי שנה שבה לא התחרתה תחת הגבלות משרד הבריאות. יכול להיות שבתשפ"א ניראה מדליסטית אולימפית מהקריות.

פוליטיקה: האופוזיציונרים של אתא ומוצקין

ציקי אבישר והילה רובין שלם הם אחרוני האופוזיציונרים בקריות, שפועלים בתנאים לא קלים מול שני ראשי עיר ותיקים, פופולריים וריכוזיים.
בשנים עברו ידעה הפוליטיקה הקרייתית ימים סוערים בזכות אופוזיציות פעילות ומשפיעות במועצות עיר, שידעו לרסן ולבקר את ראשי הערים. אבל בעשור האחרון נמחקו האופוזיציות בקרית ים וביאליק כמעט לחלוטין.
8 צפייה בגלריה
הילה רובין-שלם
הילה רובין-שלם
הילה רובין-שלם
(צילום: פרטי)
דווקא במוצקין ובאתא, שבראשן ראשי ערים ותיקים ומוערכים, ניצבות סיעות אופוזיציה פעילות, ובראשן שני צעירים. בקרית אתא, סיעתה של הילה רובין שלם, עם שלושה חברים, מנהלת קרב נגד שלטון ריכוזי של פרץ, ודורשת שקיפות, בלמים ואיזונים. בניגוד לעבר, אז היה פרץ קשוב לאופוזיציות,
הפעם הוא מתעלם ולא סופר את הסיעה, שמייצגת ציבור לא קטן. שאילתות, הצעות לסדר יום, מכתבים ופניות לראש העיר לא נענות באופן עקבי וחסר תקדים.
רובין פעלתנית ונמרצת, מעורה מאוד בקהילה, ולוחמת עיקשת למען שלטון תקין, שקיפות וקיומה של דמוקרטיה בריאה. היא מצליחה לערער את שלוות הנפש הידועה של פרץ, גם בזכות השימוש שלה ברשתות החברתיות והפנייה לצעירים.
8 צפייה בגלריה
ציקי אבישר
ציקי אבישר
ציקי אבישר
(צילום: נחום סגל)
במוצקין המצב דומה. ציקי אבישר זכה בהישג יפה בבחירות עם סיעת אופוזיציה גדולה בת חמישה חברים - שליש מחברי המועצה. בינו לבין ראש העיר יש יריבות מרה שמגיעה לעיתים גם לבתי משפט, ועימותים בתקשורת ובישיבות מועצת עיר. כמו באתא, גם אבישר לא עושה לצורי חיים קלים, וגם הוא פונה לצעירים ומשתמש ברשתות החברתיות. שני האופוזיציונרים מתנהלים מול כוחות בעלי עוצמה, לעיתים ללא גיבוי מספיק של משרד הפנים, שאמור להגן על הזכויות של חבר האופוזיציה ולאפשר לחבריה לבצע את תפקידה.

סביבה: אישה אחת מול תאגידי ענק

אלה נוה עומדת בראש אירגון סביבה נלחמת עם חברותיה בנושאי איכות סביבה למען אוויר נקי ובריאות הציבור, על חשבון זמנה וכספה.
8 צפייה בגלריה
אלה נוה
אלה נוה
אלה נוה
(צילום: נחום סגל)
בעשור האחרון תופס נושא איכות הסביבה במפרץ תאוצה. למצב זה אחראים בעיקר פעילי הסביבה, שמקדישים מזמנם הפרטי וללא כל תמורה.
אלה נוה היא אפידמיולוגית שעומדת בראש ארגון הסביבה 'אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות'. היא נשואה ואם לשלושה, עוסקת בתחום למעלה מ-16 שנה, מגישה התנגדות כמעט לכל תוכנית עם פוטנציאל לפגיעה בבריאות הציבור, כמו 'קרקעות הצפון', תוכניות נמל המפרץ ועוד.
היא עמדה בראש המתנגדים להכנסת הקונדנסט מאסדת לויתן לתוך מפרץ חיפה יחד עם שותפתה לדרך, חנה קופרמן. היא יוצאת להפגנות, מגיעה לדיונים ומפגשים במשרדי הממשלה, במטרה להגן על האינטרס הציבורי מפני גורמים רבי עוצמה במשק. את כל זאת היא עושה בהתנדבות מלאה, על חשבון הזמן הפרטי שלה ושל משפחתה.
לא פעם נאלצה לממן מכיסה הליכים משפטיים כאשר לא הצליחה לגייס את מלוא הסכום מתרומות. היא מתחזקת עמוד פייסבוק של הארגון עם חומרים אקדמיים ומידע בנושא בריאות הציבור ותמונת מצב יומית אודות איכות האוויר באזור.
לפני כחמש שנים הוצע לנווה פרס הגלובוס הירוק, אולם היא סירבה לקבלו לבד, אלא רק עם חבריה בארגון. בשנה האחרונה היא זכתה לניצחון כאשר בעקבות התנגדות שהגישה עם קופרמן נגד אחת מתוכניות נמל המפרץ, הוגבלה כמות החומרים המסוכנים שניתן להכניס לנמל.
סייעו בהכנת הכתבה: אדי גל, פרץ סופר