למרות שתמר (שם בדוי), בת השנתיים וחצי מקרית מוצקין, אובחנה כבר בתחילת השנה על הרצף האוטיסטי, רק לפני כשבועיים היא הועברה לגן תקשורתי בקרית אתא. לטענת אמה, עד כה לא הוסדר עניין ההסעות, והיא נדרשת לנסוע מדי יום ב-12 אוטובוסים כדי להביא את הילדה ולהחזירה מהגן.
1 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
האם נאלצת להתמודד גם עם מציאות משפחתית קשה. אב המשפחה נלחם על חייו בבית החולים, והיא מגדלת את שני ילדיהם לבדה. "במקום שאוכל לנצל כל דקה פנויה עם בן זוגי, שלא ידוע כמה זמן נותר לו לחיות, אני נאלצת להתמודד מול המערכת, שלא עושה את עבודתה", אומרת האם, ומגוללת את סיפורה: "בספטמבר אובחנה בתי על הספקטרום האוטיסטי.
"עד גיל שנה וחצי היא תפקדה כמו כל הילדים, ולאחר מכן חלה נסיגה. לקחתי אותה לאיבחון וקבעו שהיא נמצאת על הרצף האוטיסטי. זה היה לי מאוד קשה, במיוחד לאור העובדה שגם אחיה הגדול אובחן על הרצף.
"אביהם של הילדים חולה ומאושפז במצב קשה בבית חולים. אני מגדלת את שני הילדים לבד, ונאלצת גם להתמודד עם אוזלת היד של הרשויות השונות:
כבר בתחילת השנה בתי אובחנה כאוטיסטית, ובאבחון נקבע שהיא צריכה להיות בגן תקשורתי. למרות כל הפניות שלי, רק לפני שבועיים, באמצע השנה, העבירו אותה לגן תקשורתי בקרית אתא".
אלא שעם המעבר לגן המתאים לא תמו מלחמותיה של האם. "העבירו אותה לגן, אבל לא סידרו לה הסעות. אין לי רכב, וכל יום אני צריכה לנסוע ב-12 אוטובוסים כדי לקחת אותה לגן ובחזרה, שלושה אוטובוסים לכל כיוון בבוקר, וחזור בצהריים. יש ימים שאני לא לוקחת אותה, כי אין מי שיאסוף את אח שלה מההסעה.
"זה גם עולה לי הרבה כסף, שאין לי. התקשרתי פעמים רבות לעירייה, אבל לא עונים לי. כשכבר ענו לי, אמרו לי שהם לא מוצאים מלווה, לכן אין לילדה הסעות. ביקשו ממני למצוא מלווה מתאימה. זה פשוט מגוחך".
הזמן הממושך שמעבירה האם בנסיעות, לטענתה, בא על חשבון האפשרות לבקר את בן זוגה בבית החולים. "מצבו לא טוב, אני לא יודעת כמה זמן נשאר לו, אבל ימים רבים אני לא יכולה להגיע אליו בגלל הנסיעות הממושכות באוטובוס.
"זה שובר אותי. במקום שאוכל לנצל כל דקה איתו, אני נאלצת להתמודד מול המערכת. זה לא בסדר. מאז ספטמבר היה זמן למצוא מלווה להסעה, אני לא מבינה למה חיכו עם זה עד לרגע האחרון".
מעיריית קרית מוצקין נמסר: "הילדה עברה ב-10.2.2020 למעון מיוחד, לאחר שהמשפחה השלימה את כל המסמכים הנדרשים על ידי משרד הרווחה. מכיוון שבנושא ההסעות נדרשת מלווה שמתאימה למשימה המיוחדת, יוענק סיוע כספי להסעת האם ובתה".
אלא שהאם סירבה להצעת העירייה, בטענה שהפתרון הזמני של המוניות יהפוך לקבוע, במקום שתימצא מלווה לילדה. "הפתרון הזה הוא רק בשבילם, כדי שיוכלו להגיד שהם עושים משהו ויטפחו לעצמם על השכם, על חשבוני ועל חשבון הבת שלי.
"אם בן אדם רוצה לעזור לי, שישאל מה אני צריכה, ושיעזור. זה לא מה שהם עושים. אני לא צריכה את העזרה שלהם, אני רוצה שהם יסדרו לבת שלי מלווה. זו זכותי".