גל הצתות של בתי עסק וכלי רכב באזור הקריות. האם אנחנו חוזרים לשנות ה-90 או שהתופעה מעידה על פריחה של השוק האפור.
4 צפייה בגלריה
צילום: שי רגב
צילום: שי רגב
צילום: שי רגב
במשטרה אומרים: אנחנו מטפלים, אבל חשודים לא נעצרו, מלבד תושב נשר (55) המואשם בסיוע להצתת משאית ורכב של חברת 'טופלוסקי' וכן ירי והשלכת רימון הלם על אולם התצוגה של החברה וגם הוא שוחרר. הנאשם, כאמור, מואשם אך ורק בעבירת סיוע והמבצעים העיקריים שניסו לסחוט מטופולסקי 3.5 מיליון שקל לא נתפסו.
בעוד שעבירת סחיטה ואיומים של בתי עסק, המכונה "פרוטקשן", היא נחלת העולם העברייני בלבד, הלוואות בשוק האפור הפכו לאחרונה לנחלת הכלל. במשטרה מעידים כי אנשים רבים, שהצליחו לצבור קצת הון, הפכו בין יום למלווים בריבית ואימצו את שיטת הפחד כלפי הלווים שלא עומדים בהחזר התשלומים. "אחרי הכל, לא צריך להיות עבריין גדול כדי להצית רכב", אמר השבוע חוקר במשטרה.
4 צפייה בגלריה
צילום: שי רגב
צילום: שי רגב
צילום: שי רגב
כמו לפיד בוער במהלך ארבעת החודשים האחרונים הוצתו שמונה כל רכב, רק בעיר קרית אתא. ב-19.11.19, בשעה 00;22, נשרפו שלושה כלי רכב ברחוב הרב הרצוג בעיר.
"הם בערו כמו לפיד", תיאר מפקד צוות הכבאים אשר הגיע ראשון למקום, רס"ר איילון זינגר וסיפר: "מדובר בכלי רכב פרטיים שחנו בסמיכות זה לזה. התחלנו בפעולות מהירות של פריסת קווים, השתמשנו בקצף לכיבוי אש וסיימנו את האירוע ללא נפגעים אך עם נזק לרכבים שבערו". חוקר דליקות של כבאות והצלה שהגיע לזירה קבע כי ככל הנראה מדובר בהצתה.
4 צפייה בגלריה
צילום: כיבוי אש מחוז חוף
צילום: כיבוי אש מחוז חוף
צילום: כיבוי אש מחוז חוף
בתחילת החודש, ב-2.11.19, במוצ"ש, הוצת רכב חדש שחנה מתחת לבניין מגורים בשכונת בית וגן. בנס לא נגרם אסון כבד והכבאים הצליחו להשתלט על האש בטרם להבותיה התפשטו לדירות הסמוכות. שכן בבניין העיד כי ראה רוכב אופנוע משליך משהו ליד הרכב שהחל מיד לבעור ונמלט מהמקום. גם במקרה זה קיים חשד שהרכב הוצת.
שלושה שבועות קודם לכן, ב-10.9.19, בשעה ארבע וחצי לפנות בוקר התעוררו דיירי רחוב רבין בבהלה, לאחר שלושה כלי רכב נשרפו כליל ברחוב שלהם. רס"ל אסף נגרין, מפקד צוות לוחמי האש שהגיעו למקום: "כשהגענו למקום ראינו שלושה רכבים כשאש אוחזת בכולם והם בוערים לגמרי. התחלנו בכיבוי הרכבים תוך כדי שאנו נעזרים בקצף לכיבוי אש שיזרז את הפעולה". גם במקרה זה הגיע חוקר דליקות אשר קבע שקיים חשד להצתה.
ב-15.08.19, בשעה אחת לפנות בוקר, הוצת רכב ברחוב ברדיצ'בסקי. מפקד צוות הכיבוי, רס"ר אריאל לוי וסמל שגיא בן הרוש פעלו במהירות כיבו את הרכב ומנעו את התפשטות השריפה במקום. חוקר דליקות שהגיע לרכב השרוף קבע כי ישנו חשד סביר להצתה.
ב-4.12.19, יום רביעי שעבר, בשעה אחת וחצי לפנות בוקר נשרף רכב ברחוב בן עמי. במקרה זה לא ברור אם מדובר בהצתה מכיוון שהרכב פונה טרם הגיע חוקר דליקות.
לעניין הצתות כלי הרכב נמסר מהמשטרה: "כל התלונות מצויות בחקירה, תוך ביצוע מגוון פעולות ושימוש באמצעים שונים. כשבחלק מהאירועים אף נעצרו חשודים. מעבר לכך איננו מוסרים פרטים מחקירות מתנהלות".
"חשד להצתה" גל ההצתות בחודשים האחרונים כאמור לא פסח על בתי העסק בקריות. הראשון היה בית הקפה השכונתי "אוסישקין" שעלה בלהבות ב-27.7.19, בשעה שלוש לפנות בוקר. מדובר בבית מאפה ותיק שהפך לאחרונה לבית קפה והיה שוקק חיים כמעט בכל שעות היום.
4 צפייה בגלריה
בית הקפה 'אוסישקין'. צילום: פרטי
בית הקפה 'אוסישקין'. צילום: פרטי
בית הקפה 'אוסישקין'. צילום: פרטי
מדובר במבנה דו קומתי וארבעה צוותים של כיבוי אש עמלו קשות על מנת שהאש לא תתפשט לדירות בקומה השנייה של המבנה. בית הקפה נשרף כליל, אך באותה העת היה ריק מאדם ולמרבה המזל לא היו נפגעים. חוקר דליקות שהגיע למקום האירוע קבע: "ממצאי החקירה מראים על חשד להצתה".
ארבעה ימים לאחר מכן, ב-31.7.19 ביום ברביעי לפנות בוקר הוצתה מספרה ברח' יששכר בקרית מוצקין. למקום נגרם נזק כבד, ושלושה צוותי כיבוי בראשותו של אוהד בן עזרא פעלו במקום. חוקר דליקות קבע כי גם כאן, מדובר בחשד להצתה.
ב-14.10.19, באור יום, בשעה אחת בצהריים פרצה שריפה במועדון ה'בוגרשוב' ברחוב האצטדיון במפרץ חיפה. שישה צוותי כיבוי שהוזעקו למקום השתלטו על האש בתוך ומחוץ למועדון ושיחררו את העשן מהמקום. אין נפגעים כתוצאה מהשריפה. חוקר דליקות של כבאות והצלה מצא כי גם במקרה זה מדובר ככל הנראה בהצתה.
ב-29.08.19 קצת אחרי שעת חצות פרצה שריפה במועדון 'מאיו' ברחוב חלוצי התעשיה במפרץ חיפה, האש כילתה את המועדון שבנוי מעץ. הלהבות נראו למרחקים והכבאים שהוזעקו למקום השתלטו על האש באמצעות סולם גבהים. חוקר דליקות שהגיע למקום קבע כי מדובר בחשד להצתה.
לעניין הצתות בתי העסק בקריות, סירבו במשטרה להגיב.
למה להתלונן? יצוין, כי רוב רובם של בעלי העסקים שנסחטים בוחרים שלא להגיש תלונה במשטרה מחשש לפגיעה בהם או ביקיריהם וכן פגיעה ברכושם ובית העסק שלהם. בשנות ה-90, כשסחיטת דמי החסות מבעלי עסקים פרחו בקריות ובמיוחד ברחוב אח"י אילת בקרית חיים, היה זה בעל בית הקפה "גרג" אשר היה היחיד והאמיץ שסירב לשלם דמי חסות. הוא הגיש תלונה במשטרה, ובית העסק שלו נשרף פעמיים. הפעם השנייה אירעה ימים ספורים לאחר ששיפץ וחידש את בית הקפה בעקבות נזקי השריפה הראשונה.
כיום גם רוב חברות הבנייה והקבלנים שפועלים באזור הקריות משלמים דמי חסות לכנופיות עבריינים שפועלים בשטח באמצעות חברות שמירה לגיטימיות. המחיר הממוצע עומד, על סמך עדויות שהגיעו לידיעות המפרץ, לכ-4,500 שקל, אבל בפועל איש לא שומר על אתרי הבנייה ש'מסומנים' שהם תחת חסות כנופיה כזו או אחרת ואיש לא מעז לגעת בהם.
בראיון לעיתון "ידיעות המפרץ" שפורסם לאחרונה סיפר קבלן מוכר מהקריות מדוע אין טעם לפנות למשטרה אלא להיכנע ולשלם דמי חסות. באותו ראיון סיפר הקבלן: "לילה אחד נכנסו לאתר שלי, פגעו במכונת הקידוח, גרמו נזק של עשרות אלפי שקלים. פניתי למשטרה, הפנו אותי לרכז מודיעין שאמר לי 'בוא נכין להם מלכודת'. אמרתי לו 'מה אתה משוגע' והחלטתי לשלם".
גם במקרה זה, המשטרה והמשרד לביטחון פנים העדיפו לא להתייחס.