בבוקר יום חמישי האחרון התחוללה סערה בקריות, כאשר נודע כי הכלבה ג'סיקה מקרית אתא, שהיתה אמורה לעבור המתת חסד על ידי מנהל השירות הווטרינרי בקריות, ד"ר דוד דדיה, נמצאה ביישוב מצפה אבי"ב שוכבת ומייללת בתחתית מכולת האשפה.
2 צפייה בגלריה
צילום: סרטון מהפייסבוק
צילום: סרטון מהפייסבוק
צילום: סרטון מהפייסבוק
שני גורן (48), תושבת המקום שסייעה בחילוץ הכלבה, סיפרה: "אחת התושבת כתבה בוואטספ היישובי שהיא מצאה כלבה גדולה מייללת במכולה וביקשה שמישהו ייגש לשם לעזור לה, כי היא מיהרה לעבודה. אני הגעתי לשם וכבר מצאתי עוד תושבים במקום שבאו לעזור.
"הסתכלנו בפח ונדהמנו, הכלבה האומללה בקושי נשמה, היא ייללה והרגליים שלה היו קשורות. מהר הזעקנו את לוכד הכלבים דרך מוקד מועצת משגב, כיוון שהיה קשה לחלץ את הכלבה וגם חששנו לגעת בה כי לא ידענו אם היא אחרי תאונת דרכים, התעללות או אולי חולת כלבת".
לוכד הכלבים של המועצה שהגיע למקום הצליח בסיוע של התושבים להרים את הכלבה מתוך הפח, והניח אותה על משטח קרטון, התושבים ניסו לתת לה מים. "היא הייתה צמאה מאוד ומסכנה מאוד, שתתה והקיאה כי כבר הייתה ממש גמורה".
לוכד הכלבים סרק את הכלבה ומצא שבב אלקטרוני בגופה, ובו פרטי הכלבה: ג'סיקה, ופרטי הבעלים אירנה טורטין (62), תושבת קרית אתא.
לוכד הכלבים של המועצה, תומר כהן, ציין כי הכלבה לא היתה קשורה אלא היתה עטופה בסדין, וככל הנראה הסדין הסתבך ברגליה.
גורן: "התקשרתי מיד למספר של הבעלים כפי שהופיע בשבב, ושוחחתי עם האישה, אמרתי לה שמצאנו את הכלבה שלה והיא אמרה לי 'לא יכול להיות, נתנו אותה לד"ר דוד דדיה להמתת חסד כיוון שהייתה חולת סרטן ובקושי הלכה ותפקדה'.
"היא חשבה שאני אולי מהמרפאה, רק אחרי שהבינה את הסיפור היא פרצה בבכי, כולנו בכינו שם ביחד, זה היה נורא.
"הם רצו לעשות טוב לכלבה, שילמו 800 שקל לווטרינר ד"ר דוד דדיה כדי שימית אותה בכבוד ויקל עליה והוא גרם לה עוד כשלושה ימים של סבל, בתוך פח האשפה".
הווטרינר ד"ר דוד דדיה הוא בעל מרפאה וטרינרית פרטית בקרית אתא ומנהל השירות הווטרינרי המשותף לקרית ביאליק, קרית מוצקין וקרית ים.
התושבים לא נשארו אדישים ויצרו קשר עם ד"ר דדיה, שהיה אחראי על המתת החסד של ג'סיקה, אז הופתעו לגלות כי הוא מתגורר בחצי השנה האחרונה במצפה אביב: "יש כאן מעל 400 משפחות, לא כולם מכירים את כולם, רק כשהתקשרנו אליו, גילינו שהוא שוכר דירה ביישוב.
"הוא היה מבוהל מאוד והגיע לשטח ואנחנו התעמתנו איתו". את העימות צילמה גורן בטלפון הנייד שלה, בו מנסה ד"ר דדיה להסביר את מה שקרה: "אני וטרינר 25 שנה, אני לא אזרוק חיה לפח.
"לגבי השריפה זו טעות לא הגיע פינוי, לא יכול להיות שהיא חיה, אני נשבע שהרדמתי אותה. זו הפעם הראשונה שקורה לי בקריירה דבר כזה. אני בהלם כי אני בדקתי דופק היא הייתה מתה".
בסרטון נראה כיצד הכלבה מנסה לשתות מים מבקבוק שנותן לה אחד התושבים. גורן: "אני שאלתי אותו אם היא מתה למה קשרת לה את הרגליים? ולא היה לו מה לומר על זה".
בעוד הם מתעמתים עם הווטרינר על מעשיו, הזמינו התושבים ניידת משטרה למקום ובנוכחות התושבים והלוכד הזריק ד"ר דדיה את זריקת ההמתה לג'סיקה, שנפחה את נשמתה בתוך רגעים בודדים.
"לאחר מכן אסף אותה אל רכבו ונסע מן המקום כאשר שוטר התלווה אליו לפינוי הגופה ולאחר מכן לחקירת משטרה.
פעיל זכויות בעלי החיים, אופיר בן חמו, ביקר בבית משפחת טורטין, שאף העלה את תיעוד הביקור לרשת, סיפר: "בעקבות הסיפור המזעזע הלכתי אל המשפחה על מנת לשאול אותם שאלות ולהבין מה בדיוק קרה שם.
"פגשתי זוג עולים שגידלו את ג'סיקה הכלבה במשך 13 שנים, וסיפרו שהכלבה חלתה בסרטן ובמהלך השבועות האחרונים המצב שלה מאוד הידרדר, היא ירדה במשקל, סירבה לאכול והתקשתה לתפקד באופן כללי, ולכן הם החליטו לעשות לה המתת חסד.
הווטרינר המטפל שלה לא היה זמין באותם הימים, ולכן הם פנו לווטרינר ד"ר דוד דדיה, כיוון שהם לא ניידים והוא נמצא קרוב אליהם, ואחרי שהם נדנדו לו, הוא הגיע אליהם לביקור בית, בסוף יום העבודה שלו ביום שני האחרון.
הוא אמר להם שיתן לכלבה טשטוש והרדמה, ולאחר מכן ישלךח את גופתה למשרפה. הם הסכימו ושילמו על כך 800 שקל. האישה סיפרה שד"ר דדיה אמר להם שהוא לא מצא שבב על גופה, מה שיכול להיות בגלל שהסרוקים החדשים לא תמיד מזהים שבבים מן הסוג הישן כמו שהיה לג'סיקה. בעלה של אירונה ליווה את הכלבה עד לרכב של ד"ר דדיה וכך הם נפרדו", סיפר בן חמו.
"באותו ערב הם פגשו אותו בסופר והוא אמר להם שכבר הזריק לה את החומר והיא מתה, וישלח אותה לשריפה כפי שסיכמו, אבל במקום זה, הם קיבלו טלפון מפתיע בחמישי בבוקר שהכלבה נמצאה חיה בפח אשפה במצפה אביב".
טורטין סיפרה על השיחה שקיבלה עם מציאת הכלבה: "אני ובעלי היינו בעבודה כשהתקשרו אלינו ושאלו אותנו אם יש לנו כלבה בשם ג'סיקה, ושהיא בחיים ונמצאה בתוך פח אשפה. אני מספרת את זה וכולי צמרמורת".
גורן הסבירה: "אני יכולה להבין שהוא זרק אותה בפח ולא חשב שימצאו אותה כי לא זיהה את השבב וחשב שאף אחד לא יעלה עליו".
המקרה זעזע רבים, ובמהלך כל סוף השבוע הרשת געשה. פעילים למען זכויות הכלבים אף פתחו עצומה עליה חתמו יותר מ-9,500 אנשים, שהצטרפו לקריאה לשר החקלאות ומשרד הבריאות: "לשלול מיידית את רישינו של ד"ר דוד דדיה מתפקידו לאחר שהשליך כלבה לפח ביישוב מצפה אביב כשהיא קשורה ברגליה ומייללת בבכי".
בעצומה נכתב: "ד״ר דדיה הודה ואף התנצל על המעשה, אך למרות ההתנצלות - אסור לאדם זה לעסוק יותר במקצוע הוטרינרייה. הוא מעל בתפקידו בצורה פושעת וחסרת חמלה. הפעם הוא נתפס, אך מי יודע כמה פעמים עשה זאת מבלי להיתפס. לד"ר דדיה אסור לעסוק במקצוע הרפואה עוד יום בחייו".
יו"ר תנו לחיות לחיות, אתי אלטמן, הצטרפה אף היא לקריאה לפיטוריו ואמרה: "אני בהלם טוטאלי, אני מכירה את ד"ר דדיה כבר הרבה שנים, פניתי אליו בקריאה לעזרה לבעלי חיים בעשרות מקרים והוא תמיד נענה לעזרה. אבל כשראיתי את הסרטון על הכלבה, איבדתי את האמונה. תמונה אחת שווה אלף מילים.
2 צפייה בגלריה
אתי אלטמן.צילום: פרטי
אתי אלטמן.צילום: פרטי
אתי אלטמן.צילום: פרטי
"אני מעריכה כעת, שיכול להיות שהוא היה נחמד אלי בגלל תפקידי כיו"ר העמותה, ולמרות שאני זוכרת לו את הטובה, אני חושבת שהוא צריך להסיק מסקנות בעצמו ולהתפטר מתפקידו, זו דעת העמותה".
עוד הוסיפה אלטמן: "גם הציבור צריך להסיק מסקנות ולא להאמין באף אחד, לא לתת כלב להמתת חסד מבלי ללוות אותו ברגעים הכי קשים שלו, צריך ללטף ולחבק עד שסוגר את העיניים. שמעתי על הרבה מקרים איומים ב-33 שנות פעילותי, ואני עדיין בהלם בכל פעם מחדש".
מהעיריות קרית ביאליק וקרית ים נמסר: "מדובר במקרה מצער שאינו קשור לעבודתו כווטרינר של קרית מוצקין, קרית ביאליק בקרית ים. הנושא נמצא בבדיקה של במשטרה ויש להמתין לתוצאותיה".
מקרית מוצקין נמסר: "מדובר במקרה חמור מאד שאינו מתאים לעבודתו כוטרינר. היות והמקרה נמצא בחקירת משטרה יש לאפשר להם למצות את תהליך החקירה".
מטעמו של ד"ר דדיה נמסר: "במשך 25 שנים כווטרינר טיפלתי יום ולילה בבעלי חיים ולעניק להם מזור. המקרה המדובר הוא אירוע חריג ונדיר.
"ערכתי הליך הרדמה בהתאם לפרוטוקול כפי שעשיתי במקרים רבים אחרים, ואני בודק מדוע קרה מה שקרה. אני שבור וכואב את המקרה. אין לי אלא להתנצל בפני המשפחה ולומר שאני מצד צער עמוק על הכאב שנגרם להם ולג'סיקה.