חברת "אידן נגרים" נעלמה ביום בהיר אחד ממפעל הנגרייה וממשרדיה באזור התעשייה בקרית ביאליק והותירה עשרות לקוחות שקנו מהם מטבחים, ללא כספם וללא המטבח.
הבעלים, יוסי אסרף, ניתק את הטלפון שלו, דף החברה בפייסבוק הוסר, הטלפונים במשרד מנותקים, השלטים הוסרו, ועל הדלתות הסגורות הודבק שלט: "לקוחות נכבדים, בשלב זה ועד להודעה אחרת יהיו משרדנו סגורים, ולא תתקיים במקום כל פעילות".
"אידן נגרים" היא חברה בעלת מוניטין ומוכרת בקריות. לפי פרסומים בגוגל, היא מתמחה במטבחי פנים וחוץ ונגרות בוטיק, ברמה הכי גבוהה. מאחוריה שנתיים של ניסיון וייצור CNC מהמתקדמים בעולם, נכתב שם.
הפסקת הפעילות התקבלה בהלם בקרב הלקוחות שפתחו אתר בפייסבוק בשם: "נפגעים אידן נגרים" והוא מונה עד כה 146 חברים. הלקוחה דיאנה: "כששמעתי שהם נעלמו הרגשתי נורא ואיום, תסכול, אכזבה וחוסר או"נים. 37 אלף שקל הלכו לפח. נשארנו בלי כסף ובלי מטבח.
"אנחנו זוג צעיר עם שני ילדים קטנים, ובחודש נובמבר הקרוב צריכים להיכנס לבית חדש שגם ככה יש הרבה הוצאות. אני ובעלי שכירים ונלחמים על כל שקל. עשינו את העסקה ב-28.12.18, וקנינו מטבח ב-37 אלף שקל. המנהל שיכנע אותנו לעשות הוראת קבע בתשלומים דרך מימון ישיר. אחר כך התברר לנו שזאת הלוואה ומימון ישיר העביר את כל הכסף לבעל העסק.
"ביום ראשון בלילה התחילו לרוץ שמועות על סגירת המקום. למחרת החנות הייתה סגורה והיתה הודעה שלא תתקיים עוד פעילות עד להודעה חדשה. לא היה עם מי לדבר. כתבתי את זה בפייסבוק וראיתי שיש הרבה אנשים שהזמינו מטבחים שם והכל הלך.
"מדובר בהרבה זוגות צעירים שרכשו דירות חדשות, חלקם דרך מחיר למשתכן. מישהי סיפרה שרכשה מטבח לפני שנה, שילמה בצ'קים ואת התשלום האחרון בעל העסק לקח לפני מספר ימים".
הלקוח אסף ייגר: "קנינו מטבח ב-28 אלף שקל וסגרנו דרך מימון ישיר, כי לא רציתי להפיל את כל הסכום הזה על כרטיס האשראי כדי שלא יסגרו לי את מסגרת האשראי. לא ידעתי שמימון ישיר נותן להם את הכסף בבת אחת. חשבתי שמעבירים להם את הסכום בהדרגה.
"כעת אני צריך לשלם למימון ישיר בכל חודש הלוואה. 28 אלף שקל זה סכום ענק עבורי. התייעצתי עם עורך דין והוא אמר לי שזה סכום קטן והלוואי ואלה יהיו הצרות שלי".
"פירזול ברמה"
לקוח נוסף (השם שמור במערכת): "קניתי מהם סחורה בסכום של 180 אלף שקל. מתוך זה קיבלתי סחורה בשווי של 100 אלף שקל, 20 אלף שקל ששילמתי בכרטיס אשראי עצרתי, כך שבעצם נעקצתי ב-60. אני לא חושב שהיתה כאן רמאות אישית, אלא עוד סיפור עצוב של עסק שנפל כלכלית וחבל.
"היו להם מטבחים ברמה גבוהה מאוד. הם השתמשו בעץ משובח, הצביעה שלהם היתה איכותית מאוד הפרזול ברמה הכי גבוהה. כנראה שהעסק נוהל בצורה לא טובה. היה להם פטנט נחמד למטבחי חוץ מאלומיניום במקום נירוסטה, שהוזיל מאוד את המחיר".
חנן כהן, מנכ"ל אידן נגרים עד לחודש פברואר, טוען כי לא ידע כי החברה בקשיים כאלה. "פיטרו דרך מייל. הייתי בחופש עם הילדים בחו"ל וקיבלתי מייל שאני מפוטר, בלי שום הסבר".
אתה יודע מה קורה עם העובדים?
"היום דיברתי עם אחד העובדים וממה ששמעתי שהוא פיטר את כל העובדים מעכשיו לעכשיו, אמר להם אל תבואו לעבודה ממחר, אין לי כסף".
אשתו של אחד העובדים כתבה בקבוצת הנפגעים בפייסבוק: "אני מדברת בשם בעלי.
"העובדים הגיעו ביום ראשון לנגריה, ובעל הבית אמר לכולם לצאת החוצה ונתן לכל אחד מכתב פיטורים. אף אחד לא ידע על זה שהחברה עומדת להיסגר ואף אחד לא קיבל התראה. העובדים לא קיבלו משכורות וכמו שזה נראה הם לא הולכים לקבל על החודש הזה כלום".
יפית ששון לקוחה ממרכז הארץ כתבה באתר: "מישהו יכול להסביר לי מה קורה, אנחנו מהמרכז וכל הכסף כבר שולם, ביום ראשון אני אמורה לנסוע להוריד לייצור את המטבח ולהיכנס לבית חדש באוגוסט ואני פתאום רואה את הקבוצה הזאת". בינתיים החברים בקבוצה מחליפים מידע ומנסים לעכל את המכה. אחד הנפגעים כתב ב-19.4.19 שראה שיש אנשים במפעל. וולדימיר קלמנוביץ, שקרא את דבריו יצא למפעל לראות במו עיניו מה קורה שם ולהפתעתו פגש את המנכ"ל יוסי אסרף ואף צילם אותו.
לדבריו, הוא ניסה לדבר איתו. "באתי אליו אמרתי לו שאתה חייב לי כסף. הוא שאל מי אני ואמרתי שקניתי אצלו מטבח לפני שלושה חודשים. הוא שאל איך שילמת, אמרתי לו דרך מימון ישיר והוא אמר תתבע את מימון ישיר. הוא היה רגוע לגמרי ולא נראה לי כמו אדם לחוץ שפגע בכל כך הרבה אנשים".
לטענת לקוחות, במשרדי "אידן נגרים" ישב נציג של חברת מימון ישיר, אשר שיכנע אותם לקנות את המטבחים דרך מימון ישיר. לכן לקוחות הביעו תרעומת על חברת מימון ישיר שהעבירה לטענתם את הכסף לבעלי הנגריה בבת אחת ולא בהדרגה. כמו כן בקבוצת הנפגעים בפייסבוק מתארגנים להגשת תביעה נגד מימון ישיר.
"העסק שלי כשל"
מנכ"ל החברה, יוסי אסרף, אמר למיינט קריות: "אני כבעלים של החברה ניסיתי להצילה בכל דרך. לקחתי על הבית שלי משכנתה של מיליון שקל והזרמתי את כולה לעסק. המשכורות של החודש האחרון שולמו מהכסף הזה".
איך אתה מסביר את הכישלון?
"הניהול היה כושל. רצו שמועות על החברה ובגלל זה לא הצלחנו לסגור עבודות. התרסקנו במכירות כולל ביטולים של לקוחות ונאלצנו להחזיר כסף. נפלנו ממכירות של 700-800 אלף שקל בחודש ל-100-150 אלף שקל.
"אני החזרתי כמעט 400 אלף שקל ללקוחות פרטיים שביטלו את העבודות. ביום חמישי, ישבתי עם הכלכלן של החברה והגענו למסקנה שלאור כל הביטולים שקיבלנו אין אפשרות להמשיך. בידיעה שאני לא יכול לשלם לעובדים משכורת פיטרנו את כולם מיד.
ההחלטה התקבלה ביום חמישי בשעה שתיים בצהריים. ביום שישי היו לנו לקוחות שבאו להזמין מטבחים ולא גבינו מהם כסף, אלא הסברנו להם שלא מבצעים כרגע מכירות. ביום ראשון, 14.4.19, סגרתי את הדלתות. ניסיתי להציל את העסק עד לדקה ה-99, הזרמתי לה מההון העצמי שלי כמעט 4 מיליון שקל.
החברה הגיעה לחדלות פירעון ולא היתה לי שום ברירה אלא לעצור. עכשיו אני מתמודד עם כל הקשיים יש לי עוד רשויות לשלם ויש לי לקוחות כועסים".
מה יש לך להגיד ללקוחות האלה?
"ניסיתי למזער נזקים כמה שיותר. כולם חושבים שאני ברחתי וגנבתי. לצערי אני לא יכול להראות את הפנים שלי, כי כולם חושבים שאני גנב. באתי מעולם ההיי-טק, השקעתי בחברה הזאת מיליונים ולצערי הסתבכתי כלכלית. הפרויקטים של מחיר למשתכן היו הפסדיים, לא היה איך להציל את החברה.
"לוויתי כסף מהמשפחה וגם מהבנקים שסגרו אותי. מבחינת הלקוחות העסק כרגע נמצא בחדלות פרעון, וכל מי שיודע שהמטבח שלו מוכן מוזמן להגיע למפעל, יש שם את מי ששוכר לנו את המבנה, הוא פותח את הדלתות למי שהמטבחים שלו בפנים ונותן להם אותם.
"פתחנו את דלתות להרבה לקוחות שהמטבחים שלהם היו מוכנים ונתנו להם אותם שייקחו בצורה עצמאית כי אין לחברה שום יכולת כלכלית כרגע, גם לא להוביל ארון. ברמה האישית בכסף הפרטי שלי, אין לי איך לעזור ללקוחות. אני צריך לעזור קודם כל למשפחה שלי ולילדים שלי. אני כרגע לא בעלים של עסק אלא מחוסר עבודה.
"לצערי. אין מה לעשות. עסקים נופלים והעסק שלי כשל. לא תיכננתי לקחת את הכסף של האנשים ולשים אותו אצלי בבית. אנשים שלחו הודעות נאצה לפייסבוק של אשתי. אנחנו אנשים נורמטיביים, הכי רגילים שיש, משלמים מיסים, לאשתי יש תואר, פשוט נכנסנו לעסק הלא נכון והעסקנו את האנשים הלא נכונים".
מחברת מימון ישיר נמסר: "קיימת הפרדה ברורה ומהותית בין עסקת מכירה לעסקת מימון. נדגיש כי חברת מימון ישיר אינה צד לעסקת המכר עצמה, אלא משמשת אך ורק כגורם המספק ללקוחות הלוואות לרכישת המוצר מבית העסק, בדומה לבנק.
"העברת הכספים בפועל לבית העסק מתבצעת אך ורק בכפוף לאישור הלקוחות, כפי שבא לידי ביטוי בצורה בולטת מספר פעמים במסמכי ההלוואה. כל ניסיון לגלגל את הסיכון בעסקה עצמה לפתחה של החברה המממנת הוא ניסיון פסול.
"נציין, כי בשום שלב של שיתוף הפעולה לא הייתה בידי מימון ישיר כל אינדיקציה לפיה בית העסק נמצא בקשיים. בכל מקרה, מיד עם קבלת פניות מלקוחות, מימון ישיר הפסיקה להעמיד הלוואות ללקוחות לטובת רכישות בבית העסק".