תרגיל המדמה תרחיש רעידת אדמה יתקיים במוסדות החינוך ברחבי הארץ ביום שלישי, 12.3, בשעה 10:00. מטרת התרגיל היא להכין את התלמידים להיערכות ולהתנהגות נכונה לפני ובעת רעידת אדמה.
"בעבר אירעו באזורנו רעידות אדמה חזקות. רעידת אדמה הרסנית היא רק עניין של זמן", אומר אל"מ אריאל בליץ, ראש מחלקת האוכלוסייה בפיקוד העורף, שאמון על הכנה והדרכת האוכלוסייה למצבי חירום.
2 צפייה בגלריה
כוחות מד"א וצה"ל בתרגיל רעידת אדמה | צילום: יוסי דוס סנטוס
כוחות מד"א וצה"ל בתרגיל רעידת אדמה | צילום: יוסי דוס סנטוס
כוחות מד"א וצה"ל בתרגיל רעידת אדמה | צילום: יוסי דוס סנטוס
"היערכות נכונה ופעילות מהירה על פי הנחיות פיקוד העורף יכולה בוודאות להציל חיי אדם", אומר בליץ. "הניסיון שנצבר בעולם מוכיח שהיערכות מוקדמת של התושבים והתנהגות נכונה הצילו חיים ומזערו את הנזק לרכוש.
"הגורם העיקרי שמוביל לפציעות ולמוות הוא ההילכדות תחת הריסות המבנים שקרסו. פעולות של פיקוח על בנייה בהתאם לתקן וחיזוק מבנים ישנים הן כמובן חיוניות.
"דווקא עכשיו, בזמן שגרה, צריך להיערך: ודאו שאתם ובני המשפחה יודעים כיצד לנהוג בזמן רעידת אדמה. זכרו שהיא תמיד תגיע בהפתעה, לכן היערכות מקדימה תקצר את זמן התגובה ותאפשר הצלה עצמית והצלת אחרים".
דגש מיוחד מעניק בליץ להטמעת כללי ההתנהגות בקרב ילדים: "שננו איתם את דרכי המילוט מהבית או את המקום הבטוח ביותר במידה ולא ניתן לצאת אל השטח הפתוח.
"הכינו ציוד בסיסי מוכן מראש למקרה של רעידת אדמה. מדובר במוצרים בסיסיים שחשוב להכין מראש: בקבוקי מים, העתקי מסמכים חשובים, סוללת גיבוי לסלולרי, תאורת חירום, מטפה לכיבוי אש, תרופות חיוניות ועוד. כמו כן, חשוב להכיר את מיקום מפסק החשמל וברז הגז".
בזמן רעידת האדמה, מה עלינו לעשות?
"לשמור על קור רוח, לפעול במהירות ולזכור את הכלל: "שטח פתוח – הכי בטוח". אם לא ניתן לצאת מהמבנה תוך שניות ספורות, היכנסו לממ"ד והשאירו את הדלת פתוחה.
2 צפייה בגלריה
אם לא ניתן לצאת מהבניין, תפסו מחסה תחת רהיט כבד | המחשה: שאטרסטוק
אם לא ניתן לצאת מהבניין, תפסו מחסה תחת רהיט כבד | המחשה: שאטרסטוק
אם לא ניתן לצאת מהבניין, תפסו מחסה תחת רהיט כבד | המחשה: שאטרסטוק
"אם אין בבית ממ"ד, צאו אל חדר המדרגות, ואם ניתן, המשיכו לרדת לכיוון היציאה מהבניין. אם זה לא ניתן, תפסו מחסה תחת רהיט כבד.
"כשאתם בחוץ, התרחקו מעצים, מבנים, עמודי חשמל וגשרים. הקפידו לא להתקרב למוקדי סכנה כמו כבלי חשמל קרועים. במידה ואפשר, נתקו את מפסק החשמל וסגרו את ברז הגז. פעולה פשוטה של סגירת ברז הגז לאחר הרעידה עשויה להציל חיי רבים".
בליץ השתתף במסגרת תפקידו במשימות סיוע רבות ברחבי העולם בעקבות רעידות אדמה הרסניות. לדבריו, חייהם של אלפי אנשים שנלכדו תחת ההריסות ניצלו הודות לתושיית אזרחים פשוטים.
"ברוב הרשויות המקומיות בארץ הוקמו, בסיוע פיקוד העורף, צוותי מתנדבים של סע"ר (סיוע עצמי ראשוני), וכולם מוזמנים להצטרף", הוא אומר, "בנוסף, כ-75 אלף תלמידי כיתות י' הוכשרו בשנה האחרונה בקורס חילוץ קל.
"המדינה, כמובן, צריכה לקדם את ההיערכות והמוכנות של התשתיות והגופים, אבל גם בידי האזרחים יש יכולת לשפר את המוכנות, את האופן שבו נפעל ואת הסיכוי שנציל את חיינו וחיי אחרים".
רוצים לדעת עוד? פרטים באתר פיקוד העורף www.oref.org.il ובמוקד המידע של פיקוד העורף שמספרו 104.