יו"ר ההסתדרות במרחב חיפה, משה מזרחי, שלח השבוע מכתב קשה לראש עיריית קרית אתא, יעקב פרץ, בו הוא קורא לו להכיר בהקדם בהתארגנות עובדי המתנ"ס ובהצטרפותם להסתדרות, ולהתחיל איתם במו"מ לשיפור תנאיהם.
במכתב יש איום מפורש, כי אם לא תהיה היענות לדרישת ההסתדרות, העובדים ישביתו בשבוע הבא את השירות, וישאירו ללא פתרון 1,500 ילדים בצהרונים.
2 צפייה בגלריה
צהרון. צילום: נחום סגל
צהרון. צילום: נחום סגל
צהרון. צילום: נחום סגל
העובדים גם ידעו להציג אז קלטת וידאו, בה נשמע ראש העירייה, יעקב פרץ, ערב בחירות, אומר לעובדים באסיפה שקיימו כי אחרי הבחירות הוא ידאג להתארגנות שלהם וכן לזכויות שלהם. באותה קלטת אומר פרץ מפורשות שאחרי הבחירות הוא יקדם את הנושא לשביעות רצון העובדים.
עובדי הצהרונים מועסקים באמצעות מתנ"ס קרית אתא, ומקבלים משכורת נמוכה יותר מעובדי הגנים, שמאורגנים ונחשבים לעובדי רשות מקומית מן המניין. אחרי הבחירות, דבר לא קרה, ועובדי צהרונים פנו להסתדרות, אשר הכריזה סכסוך עבודה על רקע זה בחברת המתנ"סים בקרית אתא.
פייביש אמרה בזמנו ל"ידיעות המפרץ": "עברנו את שליש החתימות הנדרש בחוק כדי להכיר בהתארגנות, ולמרות זאת לא רוצים להכיר בנו. פנינו להסתדרות, ואנחנו זוכים לגיבוי מלא של יו"ר המרחב, משה מזרחי, ושל מחזיק התיק, איציק בלס.
"אני מובילה כבר כמה חודשים את המאבק הזה, ודבר לא נעשה. יש לנו הבטחה של ראש העירייה שבינואר 2019, שכבר עבר, נקבל את התנאים המגיעים לנו, אבל אף אחד לא מנסה לעזור לנו ולבוא לקראתנו".
לאחר שדבר לא התקדם במגעים בין הצדדים, הם נפגשו ביום חמישי שעבר אצל עו"ד נאוה לוי, הממונה על יחסי העבודה במשרד העבודה. במפגש השתתף מנכ"ל רשת המתנ"סים בקרית אתא, איציק אדרי, ונציגות העובדים. למרות ניסיונותיה של עו"ד לוי לגשר בין הצדדים, זה לא קרה, ולא הושגו כל הסכמות בין הצדדים.
מאז הכרזת סכסוך העבודה, בתחילת פברואר, עברו יותר משבועיים הנדרשים בחוק, וכעת העובדים יכולים לפתוח בשביתה, שלמעשה תגרום לבעיה חמורה ל-1,500 ילדים והוריהם, שיישארו ללא פתרון לשעות הצהריים.
2 צפייה בגלריה
גן ילדים. צילום: נחום סגל
גן ילדים. צילום: נחום סגל
גן ילדים. צילום: נחום סגל
דחיות וטענות בניסיון אחרון להגיע להסכם שלח יו"ר ההסתדרות, משה מזרחי, מכתב ליעקב פרץ, בו הוא מפרט את ההליך שעברו עד כה העובדים. לדבריו, "במהלך התקופה שלפני הבחירות קיימנו שיחת טלפון, בה התבקשתי על ידך לדחות את הליך הכניסה למו"מ לקראת חתימה על הסכם קיבוצי עד לאחר הבחירות למועצת העיר ולראשות העיר.
"במהלך אירוע הרמת כוסית לכבוד השנה החדשה, אף הצהרת והתחייבת כי מיד לאחר סיומה של מערכת הבחירות, הצדדים ייכנסו למו"מ על הסכם קיבוצי שיעגן את תנאי עבודת עובדי המתנ"ס. עם סיומה של מערכת הבחירות, התבקשה הנהלת המתנ"ס להכיר בהסתדרות כארגון היציג את עובדי המתנ"ס".
מזרחי כתב בהמשך: "בעקבות בקשה זו, החל משא של דחיות, וכן טענות בדבר אותנטיות רצונם של עובדי המתנ"ס בהתארגנות הראשונית שלהם בהסתדרות ורצונם להיכנס למו"מ להסכם קיבוצי. על אף ניסיונות מצד נציגות העובדים לשכנע את הנהלת המתנ"ס בדבר רצונם זה של העובדים באמצעות הצגת טפסי ההתפקדות של העובדים להסתדרות, פסלה הנהלת המתנ"ס חלק גדול מטפסי ההתפקדות, בטענות חסרות משמעות ודווקניות.
"לאור התנהלות זו של הנהלת המתנ"ס, נאלצנו להכריז סכסוך עבודה, שעילתו סירוב הנהלת המתנ"ס להכיר בהסתדרות כארגון היציג של עובדי המתנ"ס להיכנס למו"מ לקראת חתימה על הסכם קיבוצי".
מזרחי מציין את הפגישה אצל עו"ד לוי, שלא עלתה יפה, ומוסיף: "בעקבות סירוב הנהלת המתנ"ס להכיר את ההסתדרות כארגון היציג, ומאחר שחלפה תקופת ההמתנה בת 5 ימים מיום הכרזת סכסוך העבודה וכוונת עובדי המתנ"ס לשבות, הוחלט על ידי הגורמים המוסמכים בהסתדרות להתחיל בשביתה לאלתר.
"לתוצאות שביתה של עובדי המתנ"ס, ובכלל זה הסיעות בגנים, תהיה השפעה רבה וקשה על חלק גדול מתושבי העיר, שתימנע מהם האפשרות לשלוח את ילדיהם לגנים. על מנת להימנע מהצורך בנקיטת צעד של שביתה, כפי שהוצג לעיל, אני מבקש לקיים באופן דחוף פגישה ביני לבינך וזאת על מנת ליישב את חילוקי הדעות ובכך תיחסך עוגמת נפש רבה מתושבי העיר".
מרשת המתנ"סים נמסר כי אין כל התנגדות להתארגנות העובדים, ובהמשך למכתב שהתקבל השבוע, אף תתואם פגישה עם כל הגורמים בקרוב. "רשת המתנ"סים תכבד כל התאגדות, ובלבד שתכלול את מספר העובדים המתבקש על פי חוק".