שדולת הנשים בישראל מתייצבת לצד ש', תושבת קרית ביאליק (50), שנקלעה לחובות כבדים בעקבות הליכים משפטיים ונותרה חסרת כל.
2 צפייה בגלריה
צילום: דוד סויפר טרה
צילום: דוד סויפר טרה
צילום: דוד סויפר טרה
המקרה, שמכונה "בג"ץ הבוגדת", הוא סיפורה של אשה, בת 50, אשר מנהלת מאבק גירושים מבעלה מזה ששבע שנים. בנובמבר התעוררה סערה בעניינה לאחר שבית המשפט העליון אישר פסק דין של בית הדין, ששלל את כל רכושה בשל טענות בגידה.
מדובר בתקדים שהפך פסק דין מלפני כ-25 שנה, בו נקבע כי במחלוקות על רכוש בין בני זוג, על בית הדין הרבני לפסוק רק על פי הדין האזרחי. בעקבות הפסיקה עלה החשש כי נוצר תקדים מסוכן, שיאפשר לבתי הדין הרבניים להביא שיקולים דתיים בדיונים על חלוקת רכוש.
עורך דינה של האשה, איל מנחם: "הבג"ץ נותן פתח לכך שכל אישה שתבקש להתגרש, יקום בעלה, יטען שהיא בוגדת וישלול ממנה את כל רכושה. במקרה זה מדובר על רכוש משותף בשווי של 10 מיליון שקל".
האשה: "המדינה בגדה בי, נותרתי חסרת כל ובלי קורת גג". עו"ד מנחם: "האבסורד הוא שבית הדין גם חייב אותה לשלם הלוואה סך 350 אלף שקל שהבעל לקח.
תחילת הפרשה בשנת 2012. עו"ד מנחם: "הבעל הגיש אז תביעה לשלום בית וכן בקשה להרחיק את אשתו מביתם המשותף בשל טענת אלימות וכאשר הגענו לדיון, התחילו לעלות טענות של בגידה משני הצדדים.
2 צפייה בגלריה
עו"ד אייל מנחם. צילום: דוד סויפר טרה
עו"ד אייל מנחם. צילום: דוד סויפר טרה
עו"ד אייל מנחם. צילום: דוד סויפר טרה
"גם מרשתי וגם בעלה הכחישו את המיוחס להם, אך למרות זאת בית הדין רצה לכפות גט על האשה בנסיבות של בגידה ופיטר אותי. אני סירבתי לצאת מהדיון ונקנסתי ב-15 אלף שקל ונגד מרשתי שלא הסכימה לקיים את הדיון בהעדרי, הוצא צו מעצר לשבעה ימים.
"האשה נעצרה, אבל אני הגשתי על כך ערעור ועוד באותו היום היא שוחררה מתחנת המשטרה. יחד עם זאת הגשתי גם בג"ץ על החלטת בית הדין ושופט בית משפט העליון, יצחק עמית, קיבל את הבג"ץ וביטל את כל ההחלטות של בית הדין בחיפה, כולל את הקנס שקיבלתי. במעמד זה חזרו בהם שני הצדדים מטענות הבגידה והסכימו להתגרש על בסיס הסכמה.
"חזרנו לבית הדין בחיפה ושם נקבע כי האשה זכאית למחצית מזכויות הדירה. הבעל הגיש ערעור לבית הדין הגבוה בירושלים ושם שוב החל לטעון שהיא בוגדת ולא מגיע לה דבר. למרבה הפלא, הדיינים מקבלים את טענת הבעל ובפסק דינם מתייחסים בצורה נרחבת לבגידה וקובעים שאשה שבגדה, אין איתה כוונת שיתוף ושוללים ממנה את מחצית דירת מגורים שבית הדין הרבני בחיפה נתן לה.
על החלטה הגישה האשה ערעור לבג"ץ. "טענו שבית דין חייב לחלק רכוש בגירושים לפי ההלכה האזרחית ואין שום משמעות לטענה דתית של בגידה", אמר עו"ד מנחם.
בדעת רוב דחה הרכב שופטי העליון את העתירה וקבע שאין להתערב בפסק הדין של בית הדין ואילו השופט עמית שהיה בדעת מיעוט קבע כי יש להפוך את ההחלטה.
כעת מבקשת האשה, באמצעות עו"ד מנחם, לערער על החלטה זו בפני הרכב של שבעה שופטים. עו"ד מנחם: "מדובר בעניין עקרוני שמשליך על ענייני דתיים וחילוניים וכמובן על כל ציבור הנשים. הבג"ץ נותן פתח לכך שכל אשה שתבקש להתגרש, יקום בעלה, יטען שהיא בוגדת וישלול ממנה את כל רכושה".
גם היועץ המשפטי לממשלה הצהיר שהוא שוקל להצטרף לדיון והעביר על כך הודעה לתיק. המקרה הזה הוא באמת יוצא דופן וישפיע על כל ציבור הנשים בישראל.
שדולת הנשים קוראת לציבור להתגייס למימון הוצאות הערעור על פסק הדין ומאבק ציבורי להוצאת הדיונים על רכוש מבתי הדין הרבניים.
קמפיין מימון ההמונים הושק אתמול באתר beactive, המוקדש למימון מאבקים משפטיים. בקמפיין מגייסות שדולת הנשים וש', שנקלעה לחובות כבדים בעקבות ההליכים המשפטיים הקודמים.
מנכ"לית שדולת הנשים בישראל, עו"ד מיכל גרא מרגליות: "לא ייתכן שבמדינת ישראל, שאינה מדינת הלכה, אשה לא תזכה ברכוש שמגיע לה בדין בגלל סיבות דתיות. שדולת הנשים תתייצב בדיון כדי לסייע לש' במאבקה, אבל בעיקר - כדי לוודא שאף אשה אחרת לא תיקלע למצב דומה.
"אני מאמינה שבדיון נוסף בבג"ץ ההכרעה תתהפך, ומאבק ציבורי יוביל להוצאת סוגיית הרכוש מבתי הדין הרבניים. אנו קוראות לציבור להירתם ולסייע לש' לנצח את המאבק הזה. המאבק שלה הוא המאבק של כל אשה שתתגרש בישראל מעתה והלא".