"בז"ן, סרטן, זה עסק מסוכן" – כך צעקו פעילי "מגמה ירוקה", הקוראים להוציא ממפרץ חיפה את החומרים המסוכנים, ולא להרחיב את בתי הזיקוק כפי שמבקשת תוכנית המתאר שהוגשה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.
קראו עוד ב-mynet: פחוות הגז פצצה מתקתקת מגמה ירוקה נגד מיצג הלבניות של בתי הזיקוק הצטרפו לעמוד של "ידיעות הצפון" בפייסבוק
יום רביעי השבוע, 30 באוקטובר, היה המועד האחרון להגשת ההתנגדויות לתוכנית, המבקשת להסדיר את מתחם בתי הזיקוק ולבנות בו מתקנים חדשים. בבזן טוענים כי הקבוצה מחויבת להמשך שיפור איכות האוויר והקרקע, ושמה לה כיעד להיות קבוצה מובילה בנושא טיפול בהשלכות סביבתיות בעשור הקרוב.
את המתנגדים זה לא מספק, ומלבד החתמת אלפי תושבי האזור על ידי ועד פעולה בקריות ובסיוע מגמה ירוקה, הגיעו ביום שני גם לוועדת המשנה לתכנון ובנייה של חיפה, שם התקיים דיון על תוכנית מתאר בזן.
השבוע גם הגישה עיריית חיפה את התנגדותה לתוכנית, זאת לאחר שמועצת העיר דחתה את ההצעה לסדר של יו"ר סיעת הירוקים של חיפה, שמואל גלבהרט, לפני כחודשיים, בדבר הגשת התנגדות לתוכנית. לדברי גלבהרט, ההתנגדות של עיריית חיפה מתעלמת מהעיקר, שהוא "הגדלת זכויות הבנייה בשטח בזן פי 37, הגדלת שטח הקרקע המיועדת לתעשייה פי 57, הגדלת השטח בפועל של המפעלים והמתקנים פי 3.3, ו'הלבנת' 315 אלף מ"ר מתקנים ומפעלים שהוקמו ללא היתרי בנייה".
"אילו עמדו לרשותנו זמן ומשאבים נוספים, אין ספק שהיינו מצליחים לצרף למתנגדים את רוב תושבי 'עוטף מפרץ חיפה' במשולש חיפה - עכו - יקנעם, וכל היישובים שביניהם", אומר רן מינרבי, פעיל מגמה ירוקה וממובילי המאבק.
הפעילים הירוקים קוראים להכנת תוכנית אחרת, שבין עיקריה עדכון התקינה לפי מדינות נאורות, ומתן לגליזציה למבנים קיימים רק לאחר שיוכיחו עמידה בתקנים אלה.
את הבנייה החדשה יש להקדיש, לדבריהם, רק להפחתת מפגעי סביבה, לרווחת העובדים ולמשרדים. כמו כן, הפעילים דורשים שקיפות וייצוג מלא לציבור במוסדות התכנון האחראים על מתחם בזן.