ועדת הכלכלה דנה השבוע בהפסקת פעילות הרכבות לפריפריה בלילות ובסופי שבוע, בעקבות הצעה דחופה לסדר של ח"כ יעל רון בן משה. עבודות חישמול מסילות הרכבת מביאות להשבתת קווים רבים בפריפריה, בעיקר בימי שישי, בלילות ובמוצאי שבת. בין הקווים המושבתים: חיפה - נהריה, תל אביב - חיפה, תל אביב - נהריה, קו רכבת העמק וחיפה - כרמיאל.
1 צפייה בגלריה
מיזם החישמול לא יהיה האחרון שיפריע לתנועת הרכבות. רכבת ישראל
מיזם החישמול לא יהיה האחרון שיפריע לתנועת הרכבות. רכבת ישראל
מיזם החישמול לא יהיה האחרון שיפריע לתנועת הרכבות. רכבת ישראל
(צילום: נחום סגל)
יו"ר הוועדה, מיכאל ביטון (כחול לבן) קרא למשרד התחבורה לגבש תוכנית חלופית לקווי הרכבת המושבתים - ולהודיע על כך לוועדה בתוך חודש. עד להפעלת תוכנית חליפית זו, יש להפעיל תוכנית תחבורה ציבורית חליפית מספקת ולהודיע על כך בצורה בולטת ונגישה לציבור.
"חובה על הממשלה להציג שינוי דרמטי בנושא, ואנו נקיים דיון מעקב בעוד כחודשיים, ונדרוש בו נוכחות מנכ"לית משרד התחבורה ומנכ"ל רכבת ישראל", אמר ח"כ ביטון.
קראו עוד >>
את הדיון יזמה ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן) בעקבות פניות ציבור שקיבלה על כך שאין כלל רכבות לפריפריה בלילות, בימי שישי ובמוצאי שבת. "שרת התחבורה אמנם הבטיחה כי חלק מהרכבות יחזרו, אך עד שנת 2025 לא אמורות לחזור הרכבות בזמנים אלו. האוטובוסים לפריפריה המוצעים כחלופה הם מלוכלכים וישנים".
ח"כ בן משה הפנתה שאלה לנציג משרד התחבורה: "השרה מקדמת תחבורה ציבורית בשבת, האם היא מקדמת ומיישמת גם עבודות תשתית בשבת?".
במהלך הדיון התברר כי עד שנת 2023 לא יהיו רכבות אפילו לחיפה בזמנים אלו. משתתפים בדיון טענו כי מיזם החישמול נועד לעודד את הציבור להשתמש ברכבת, אך כרגע הוא מעודד בדיוק הפוך – תסמכו רק על הרכב הפרטי שלכם.
אליאס מטר, מנהל אגף הפעלה במשרד התחבורה, הודה כי מיזם החישמול לא יהיה האחרון שיפריע לתנועה השוטפת של הרכבות, ושיתף כי יש לשפר את תשתיות מסילות הברזל בכל הארץ. לדבריו, באתר המשרד מוצגות כל החלופות לתחבורה הציבורית, ובנוסף מתוגברים האוטובוסים בקווים ובמועדים שבהם הרכבת אינה פועלת.
ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ', הגדיר את תושבי הפריפריה ואנשים עם מוגבלויות כ"אנשים שקופים", שמשרדי הממשלה לא רואים אותם. "רק לפני ארבע שנים חנכו באופן חגיגי את תחנת הרכבת בכרמיאל תחת הכותרת 'חדשנות, נגישות'. ומה קרה היום? אין חדשנות ואין נגישות. התחנה לא פועלת דווקא מתי שהציבור זקוק לה".
יצויו כי נציג הרכבת לא התייצב לדיון בוועדת הכלכלה. יו"ר הוועדה ח"כ ביטון וח"כ רון בן משה נזפו ברכבת: "אי התייצבותכם כאן בדיון היום מבזה את הכנסת ואת הדרישה הבסיסית שלכם לשרת את הציבור הישראלי".