חברת נתיבי ישראל משקמת בימים אלו את כביש 70, בגליל המערבי, בין צומת יאסיף לצומת כברי, קטע כביש בין האדומים ביותר במדינה, שגבה במהלך השנים עשרות הרוגים ומאות נפגעים. החברה תכננה את שיקום כל הקטע, אבל בפועל יש תקציב לשדרוג הכביש עד צומת שייח דנון. המשמעות היא המשך המצב הקיים בצומת נתיב השיירה, צומת אדום שגבה חיים במהלך השנים, ובסוף השבוע גבה קורבן נוסף, הגר איתן (46) מקיבוץ חניתה.
3 צפייה בגלריה
זירת התאונה בצומת נתיב השיירה
זירת התאונה בצומת נתיב השיירה
זירת התאונה בצומת נתיב השיירה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
במועצה האזורית מטה אשר זעמו בסוף השבוע בעקבות מותה של איתן, אם לשניים, וראש המועצה, משה דוידוביץ', פנה בנושא למנכ"ל חברת נתיבי ישראל, ניסים פרץ. בדיקה העלתה כי המרחק בין הנקודה בה אמורות העבודות להסתיים לצומת הדמים בו נהרגה הגר איתן הוא בסך הכל 436 מטר.
איתן (46) הסיעה את בתה מחניתה למושב נתיב השיירה, הורידה אותה שם, ובחצות יצאה מהקיבוץ כדי להחזירה. בדרך אירעה התאונה הקטלנית. חובשי מד"א הוזנקו לטפל בנפגעים בתאונה בכביש 70, ליד צומת נתיב השיירה. תאונה היו מעורבים שני כלי רכב. איתן, שנהגה באחד מהם, הייתה לכודה בתוך הרכב ללא סימני חיים. אחרי זמן קצר קבעו אנשי מד"א את מותה.
הרכב השני שהיה מעורב בתאונה עלה על גדר ההפרדה. הנהג, צעיר בן 19 מכפר יאסיף, הועבר לטיפול במרכז הרפואי לגליל. בתחילה הוכנס לחדר ההלם לקבלת טיפול, כשהוא במצב בינוני. בהמשך השבוע אושפז במחלקה כירורגית.

סכנה יומיומית

בעקבות התאונה פנה ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ', למנכ"ל נתיבי ישראל, והעיר את תשומת ליבו לבעייתיות הרבה בצומת נתיב השיירה: "ביום שישי נהרגה אישה צעירה, אם לשתי נערות, בתאונה מחרידה בצומת המסוכן בנתיב השיירה, שהינו כביש דמים. לצערי, הכתובת הייתה על הקיר: מדובר בצומת מסוכן שגבה קורבנות והפך אנשים רבים להיות נכים ומוגבלים. משנת 2017 ועד פברואר 2022 נהרגו שני אנשים, שישה נפצעו קל ו-48 נפצעו קל. הצומת מהווה סכנה לנוסעים בכביש 70 וסכנה יום יומית לתושבי נתיב השיירה".
3 צפייה בגלריה
מורה ומחנכת אהובה. הגר איתן ז"ל
מורה ומחנכת אהובה. הגר איתן ז"ל
מורה ומחנכת אהובה. הגר איתן ז"ל
(צילום: פרטי)
דוידוביץ מוסיף כי בימים אלו מתבצעות עבודות על כביש 70, אבל, לדבריו, הן יימשכו רק עד צומת תחמ"ש שייח' דנון ולא עד נתיב השיירה. "בקשתי לקדם מיידי, בטיחותי עבור צומת נתיב השיירה, ובמקביל להשלים במהירות האפשרות במיידי את הביצוע המלא בהתאם לתכנון המאושר".

"מאבדים סבלנות"

מומחה התחבורה ד"ר משה בקר ציין בשיחה לידיעות הצפון כי כביש 70, כמו עוד מספר כבישים בצפון ובמרכז, לא שודרג לרמה הנאותה, ובחלקו נשאר כביש דו מסלולי ללא מסלול הפרדה. לדבריו, הכביש מוגדר כאדום בשל מצבו, והוא גם עמוס מאוד. עוד ציין כי הכביש מאופיין בתרבות נהיגה בעייתית, כאשר על פי הנתונים, מעורבות נהגים ערבים בתאונות קטלניות היא כפולה לעומת מספרם באוכלוסייה. נתון נוסף הוא שלאורכו נעות משאיות רבות, שמעורבותן בתאונות היא קטלנית.
3 צפייה בגלריה
קטע הכביש שלא שודרג
קטע הכביש שלא שודרג
קטע הכביש שלא שודרג
( באדיבות מוא"ז מטה אשר)
על פי כל הקריטריונים, אומר ד"ר בקר, כביש 70 בקטע בין כפא יאסיף לצומת כברי, חייב היה להיות דו מסלולי לכל כיוון. "נפח התנועה היומי בכביש הוא 40-50 אלף מכוניות. התקן הוא שכביש עם נפח תנועה של 16 אלף כלי רכב ביום חייב להיות דו מסלולי לכל כיוון.
"פה, כמו בכבישים אחרים, התחכמו: במקום לסלול עוד מסלול לכל כיוון ולבנות פס הפרדה בין המסלולים, הסתפקו בבניית קיר מפריד בין המסלולים, כדי למנוע את התאונות החזיתיות. זה לא פתרון, זה פלסטר. מישהו פה לקח החלטה על חשבון הנהגים, שנאלצים להשתרך אחרי משאיות איטיות שקבועות למעשה את קצב ההתקדמות, ללא יכולת עקיפה, ועל חשבון הבטיחות. ליד הצמתים כן נסללו נתיבי יציאה והשתלבות, אבל בפועל, נהגים שמאבדים סבלנות בעקבות נסיעה אחר משאיות איטיות, משתמשים בנתיבי הפנייה כדי לבצע עקיפה, וזה מסוכן".

45 תאונות

לגבי הקטע שבין צומת כפר יאסיף לצומת כברי ציין ד"ר בקר כי הוא אדום על פי כל ההגדרות, עם ממוצע של 40 תאונות עם נפגעים מדי שנה. לדבריו, בפועל מספר התאונות גדול יותר, מאחר שהסטטיסטיקה אינה כוללת תאונות עם נפגעים קל שלא נחקרו על ידי המשטרה.
למשל, בשנת 2020 דווחו 37 תאונות עם נפגעים, בהן 5 תאונות עם נפגעים קשה, בעוד שלמעשה היו לאורך הכביש 57 תאונות עם נפגעים. שנת 2020 הייתה טובה יחסית, בשל מגבלות הקורונה, אבל להערכת ד"ר בקר, נתוני שנת 2021, שלא פורסמו עדיין, יהיו קשים הרבה יותר. בשנת 2019, לפני הקורונה, למשל, היו לאורך קטע הכביש הזה 45 תאונות עם נפגעים.

"לב ענק"

הגר איתן, נשואה לדני ואמא לנעמה ומעיין, הובאה למנוחות ביום ראשון, מלווה בחברים, בני משפחה וחברים לעבודה מבית הספר האזורי סולם צור.
בעלה דני ספד לה: "לפני הרבה שנים, כששאלתי את עצמי איזו אישה אני רוצה שתהיה בת הזוג שלי לחיים ואם ילדיי, חשבתי שהלוואי שתהיה ברוכה בשיאים של שכל ושיאים של רגש. האמת היא שלא התפשרתי. כך היתה הגר. היתה בה מזיגה נדירה של שכל ורגש.
לחיות עם הגר זה לחיות עם התרגשות יומיומית מאדם שכותב עבודה סמינריונית בשעתיים כולל קריאת המאמרים. אני תמיד נשארתי פעור פה ומלא השתאות: ״איך זה יכול להיות?״
"גר לא הפסיקה אפילו יום אחד להדהים אותי גם בגאונות הרגשית והחברתית שלה. אחד החברים קרא לה, בצדק, ״מעצמת תקשורת״ – מתחזקת עשרות קשרים במקביל בלהטוטנות שגורמת לכל אחד להרגיש שהוא הכי קרוב, רגיש, חכם ובר מזל שהכיר אותה. כל זה בזמן שהיא עצמה, בתבונה וברגישות, הצליחה תמיד לראות את הטוב בכל אחד. זה מה שהרגשנו אנחנו, הקרובים אליה ביותר, וכך הרגישו גם החברים שלה ועד אחרון התלמידים שלה, שזכו במורה לחיים שהאירה להם את הדרך".
בית הספר פרסם פוסט בו נאמר: "מגמת תיאטרון בתיכון סולם צור מרכינה ראשה על מותה של המחנכת האהובה והיקרה הגר איתן. הגר אהבה את המגמה ותוצריה, דאגה לנכוח ולפרגן וחגגה איתנו בכל הצגה. הכיסא המיוחד שלה חיכה לה תמיד בקדמת הקהל, ונוכחותה הסבה לכולנו עונג של תיאטרון אמית. להגר היה הומור מיוחד משלה, לב ענק, כנות יוצאת דופן, ודורות של תלמידים שהעריצו והוקירו לה תודה הרבה אחרי לימודיהם בתיכון".
אילנה שריג, חברתה של הגר: "איזו אישה את הגרי, כולך לב. היית אשת חינוך מהמעלה הראשונה. כזאת שכל תלמיד ותלמידה נכנסו לה ללב עמוק. כזאת שכל ילד צריך. העולם בלעדייך חסר את הלב הגדול שלך. איזה עולם מטומטם".

"פחד אלוהים"

ברשתות החברתיות גם הייתה ביקורת נוקבת על תרבות הנהיגה בכבישי הגליל המערבי, וציינו את תרבות הנהיגה של נהגים תושבי הכפרים הערביים.
תושבת האזור כתבה בפוסט שזכה לעשרות תגובות: "אני לא נוהגת להאשים סקטור כזה או אחר, הכללה היא דבר שחוטא לאמת ובאופן כללי צריך להיזהר. אבל מה שקורה בכבישים באזור שלנו הוא פשוט אסון, קטסטרופה, פחד אלוהים, המערב הפרוע.
"כולם יודעים את זה, רוב המשתוללים על הכבישים באזור שלנו מגיעים מהמגזר הערבי, אם כי יש גם חוליגנים יהודים ללא ספק. הגיע הזמן לשים לזה סוף. אפשר לצעוק עד מחר גזענות, להתקרבן ולהיעלב, אבל זו הבחירה הקלה. מה שצריך הוא קודם כל שראשי הרשויות/אנשי הדת/מובילי הדעה/ההורים הערבים ייקחו אחריות ויתחילו לפעול. השינוי יגיע מכם! המשטרה צריכה להעמיד ניידות קבועות שיתפסו את עברייני הכביש, ומערכת המשפט צריכה למצות איתם את הדין לפני שהם רוצחים מישהו".
עם זאת, היו שטענו כי הבעיה היא כללית, ולא נכון להאשים מגזר כזה או אחר.
מחברת נתיבי ישראל נמסר: "אנו מקדמים את פרויקט כביש 70 לשיפור בטיחות משתמשי הדרך. במקביל, מקדמת החברה פרויקט לשיגרוג כביש 70 עד צומת כברי, שצומת נתיב השיירה הינו חלק ממנו, אולם זה מותנה בקבלת תקציב".