ראובן בן חמו, חסיד חב"ד תושב נוף הגליל, ניצל אתמול (שני) בלילה מניסיון ללינץ' של המון זועם בכפר כנא שניסה לפגוע בו. רק לאחר שעה מורטת עצבים בה הרגיש שחייו חולפים מול עיניו הצליחו כמה תושבים לחלץ אותו במבצע מורכב, כשהוא סובל ממכות בכל חלקי גופו אל בית החולים פוריה והבוקר (שלישי) הוא שוחרר לביתו.
2 צפייה בגלריה
ראובן בן חמו בביתו אחרי ניסיון הלינץ'
ראובן בן חמו בביתו אחרי ניסיון הלינץ'
ראובן בן חמו היום בביתו אחרי ניסיון הלינץ'
(צילום: שרון צור)
עכשיו כשהוא בביתו מנסה לעכל את הנס שקרה לו משחזר בן חמו את הרגעים הקשים של האירוע. בן חמו שמתנדב בימים אלו בעמותת חסדי מנחם בנוף הגליל בניהולו של הרב מנחם גנדל, היה בדרך חזרה מטבריה, שם אסף תרומות מבעלי עסקים עבור העמותה אל ביתו בנוף הגליל.
"זה היה בסביבות שמונה בערב. אחרי שסיימתי את הסידורים בטבריה חזרתי חזרה לכיוון נוף הגליל. אחד הצירים המרכזיים חוצה דרך כפר כנא", החל לשחזר, "אני מכיר את הדרך הזאת בעל פה ונסעתי בה במשך שנתיים, יום יום כשעבדתי בטבריה. אתמול במקרה היו פקקים ושייכתי אותם לזה שיש צום רמדאן וחג ויש זיקוקים וחשבתי שזה שגרתי. באחד הסיבובים פתאום הגיחה קבוצה של כמה עשרות צעירים משולהבים. לדעתי זו הייתה הפגנה מאורגנת וכנראה הם זיהו לפי החזות שלי שאני יהודי".
מאותו רגע הכל קרה מהר וקבוצת המפגינים התנפלה על רכבו של בן חמו, כמה צעירים היכו אותו וניסו להוציאו מהרכב. "קיבלתי אבן ראשונה מצד שמאל", הוא ממשיך לתאר את רגעי האימה שעבר, "אחר כך הם זרקו אבנים על הרכב ושברו את החלונות".
מה הרגשת באותו רגע?
"חשבתי שאני הולך לגמור את החיים. אני לא מעכל עדיין שאני חי. התגובה המיידית שלי הייתה לצאת החוצה ולהיזרק על ההמון, אבל לא ידעתי מה לעשות. ישבתי חסר אונים על כיסא הנהג וכל אותו הזמן הם רק פירקו אותי עם כל מה שיש להם. קיבלתי זעזוע בשלב מסוים שנגרם כנראה מאבנים שזרקו עלי. היו כמה שניות שהרגשתי צליל באוזן ופשוט לא הייתי כאן. הם רצו להוציא אותי מהרכב ולפגוע בי יותר ויותר".
2 צפייה בגלריה
ראובן בן חמו
ראובן בן חמו
בן חמו. "כנראה שיש לי כמה זכויות שהצילו אותי"
(צילום: שרון צור)
לאחר כמה דקות שהרגישו כמו נצח הגיע אדם שנחלץ לעזרתו של בן חמו, הוציא אותו מהרכב והבריח אותו מהמון המשולהב לבית סמוך: "הוא אמר לי: 'באתי לעזור לך, אני רוצה להרחיק אותך, אני אשמור עליך'. בתוך כל הסיטואציה הזו לא ידעתי אם הוא באמת בא לעזור לי, אבל בפועל הוא כן עזר. הוא ניסה בכל מיני דרכים להזיז את הרכב, אבל הרשעים שהיו שם כנראה שלפו את המפתח מהסוויץ' אז לא יכולנו אפילו להזיז את הרכב שמאלה או ימינה. הוא דחף את הרכב באיזושהי צורה ודרדר את הרכב כמה מטרים ספורים. בסוף הוא הצליח איכשהו להוציא אותי מהרכב והבריח אותי ביחד עם עוד כמה אנשים טובים לבית סמוך".
רק לאחר כ-40 דקות הגיע אמבולנס שהצליח לחלץ את בן חמו בדרך לא דרך אל בית החולים פוריה. "אלו שחילצו אותי בעצמם היו בלחץ נוראי. מצד אחד לשמור עלי חי ומצד שני הם גם סיכנו את עצמם. הם ניסו בכל מיני דרכים להבריח אותי מהשטח ולמצוא דרך להוציא אותי מהכפר, אבל אותם מפגינים שהיו שם חסמו את הכניסות והיציאות לבית. באיזשהו שלב הגיעו שלושה-ארבעה אנשים מבוגרים, נראה לי שהם מנהיגי הכפר, אנשים טובים שאמרו לי: 'ראובן, תשב כאן. אף אחד לא יפגע בך. אנחנו נשמור עליך'. ישבתי איתם ואחרי שתי דקות הגיע אמבולנס שחילץ אותי משם".
בן חמו עדיין לא מעכל שהוא בחיים: "זה היה ממש כמו מבצע חילוץ מעזה, לא האמנתי שאני נמצא בארץ ישראל. השכיבו אותי באמבולנס וכיבו את האורות של האמבולנס. לקח 10 דקות עד שהגענו לצומת בית רימון ורק אז נרגעתי. לפני כן זה היה נראה כמו אזור מלחמה. גם על האמבולנס זרקו אבנים בשלב מסוים. כנראה שהצוות היה מספיק מיומן והצליח לחלץ אותי. כמובן שהכול בסייעתא דשמיא. אי אפשר להבין את זה אחרת. כשהייתי בבית של אלו שחילצו אותי בכפר כנא התפללתי לרבי ולקדוש ברוך הוא שיעזרו לי. הייתי ממש לבד. כנראה בזכות אותם אנשים ובזכות התפילות נעניתי. אני בסך הכל משתדל לעשות טוב וכל העמותה הזו שאני מתנדב בה היא חסד. כנראה שיש לי כמה זכויות שהצילו אותי. זה ממש נס".
מהי התובנה שלך מהנס הזה שקרה לך?
"אני כרגע בעולם אחר לגמרי ומנסה לעכל את מה שקרה לי. זה לא הגיוני שאני צריך לחשוש להסתובב בארץ. אני מקווה שהקדוש ברוך הוא ייתן לי כוחות ואני מקווה לא לזכור את הסיטואציה הזו. פשוט ראיתי את החיים שלי חולפים לנגד עיניי".