המשך פעילות רשת אורט בקרית ביאליק מוטל בספק. לטענת יו"ר ועד העובדים, הרשת לא ניגשה למכרז על ניהול בתי הספר בגלל סעיף שנוי במחלוקת. בעקבות זאת, קיים חשש להמשך עבודתם של 115 עובדי מינהלה והמשך פעילות המכללה. עיריית קרית ביאליק: "לא נאפשר לאף גורם אינטרסנטי להפעיל לחץ על הרשות". בימים הקרובים תקבע ועדת המכרזים מי ינהל את בתי הספר. ועד העובדים מתכוון לצאת למאבק.
1 צפייה בגלריה
אורט קרית ביאליק
אורט קרית ביאליק
סעיף שנוי במחלוקת. אורט קרית ביאליק
(צילום: נחום סגל )
בשבועות האחרונים מקיימות רשויות מקומיות שונות מכרז לניהול בתי הספר בעיר, בעקבות דרישת משרד החינוך. השבוע התקיים המכרז בקרית ביאליק, אולם רשת אורט, שמנהלת את בתי הספר בעיר שנים רבות, לא ניגשה למכרז עקב מחלוקת עם העירייה על תנאיו.
"לפני הקורונה החליטה עיריית קרית ביאליק לצאת למכרז על בעלות בית הספר", הסביר השבוע יו"ר הוועד הארצי של עובדי המינהל ברשת אורט ישראל, חיים אלגריסי. "במכרז הכניסו סעיף שאף בעלות לא יכולה לעמוד בו: הסעיף אומר שיהיה חשבון משותף בין הבעלות לרשות המקומית. זה אומר שהכסף ייכנס לעירייה, והיא תחליט מה היא מעבירה לאורט ישראל. עד היום הרשת קיבלה את הכסף ישירות ממשרד החינוך, כי היא זו שמשלמת את שכר העובדים, המורים, חשמל מים ועוד".
לדברי אלגריסי, הסיבה לשינוי הסעיף היא ביקורת שקיבלה העירייה ממשרד הפנים על תקציב החינוך. "בשנים האחרונות הוסיף ראש העירייה, אלי דוקורסקי, לתקציב החינוך שלו, 270 מיליון, עוד 55 מיליון שקל של רשת אורט. כך נהיה תקציב החינוך 325 מיליון. הוא נדרש על ידי משרד הפנים להוציא את הכסף של אורט מהתקציב העירוני", אומר אלגריסי. "כדי לרצות את משרד הפנים, כדי שלא יקחו לו מענקי איזון שניתנו לו בשנים עברו, או שהיה צריך להחזיר כסף, או להכניס סעיף שהכסף יעבור דרך העירייה. אז הוא הכניס את הסעיף".
אלגריסי: "מנכ"ל אורט פנה לדוקורסקי ואמר לו שהוא לא יכול להסכים למצב הזה, כי רשויות אחרות ידרשו את זה גם. אז בשביל מה יש אורט ישראל? רק להיות צינור של העירייה? ומה יקרה אם באותו חודש התפוצץ צינור מים בעיר ואין לו כסף להעביר לאורט, מה יהיה אז? מי ישלם לעובדים את השכר אם העירייה לא תעביר? הרבה רשויות נפלו בשנים האחרונות, אי אפשר לסמוך על זה, ואם העירייה לא תעבירו את הכסף, אורט תתמוטט".
לדבריו אלגריסי, בעקבות הכנסת הסעיף, רשתות נוספות לא ניגשו למכרז, והעירייה נדרשה להאריך את מועד ההגשה. "בגלל הסעיף הזה אף לא ניגש למכרז, שהיה אמור להיות סמוך לפסח, אז דוקורסקי האריך את מועד ההגשה עד 14.5, בשבוע שעבר. גם עד תאריך זה לא הגיש אף אחד, ופתאום אתמול צצו שתי מעטפות. ביום ד' בשעה 15:00 (אחרי מועד סגירת הגיליון - מ"פ) מכנסים את ועדת המכרזים כדי לבחור את הזוכה".
סיום פעילות רשת אורט בקרית ביאליק צפויה, לדברי אלגריסי, לפגוע בעובדים ובבית הספר. "אני רואה פה אי יושרה, זו תהיה אבדה לעיר. אם רשת אחרת, שאין לה הסכמים קיבוציים, תזכה במכרז, בקרית החינוך 115 עובדי מינהלה עלולים להימצא בסכנה. במכרז לא הוזכר סעיף על מעבר עובדי המינהלה. אחרי שנה יכולים לפטר את כולם. למורים יש הסכם עם משרד החינוך, והם עוברים עם אותם תנאים, אבל לעובדי מינהלה אין".
בכוונת ועד העובדים, אמר אלגריסי, להוציא צו מניעה לקיום המכרז עד שיוסדרו התנאים של עובדי המינהלה. "אף רשת לא תקבל את מספר העובדים שהרשת מחזיקה. כמו כן, בתוך קרית החינוך יש מכללה שלא תמשיך לפעול. רשת אורט תיקח אותה, ויש אפשרות שתעביר אותה לקרית מוצקין, למשכנות האומנים. אם הנושא לא יוסדר, ביום ראשון בכוונתנו לקחת שלטים ולהעלות לבניין העירייה. זה העתיד של האנשים האלה, זה האוכל שלהם. יש פה אנשים שעובדים עשרות שנים".
מעיריית קרית ביאליק נמסר: "העירייה פועלת לפי חוק חובת המכרזים. המכרז הוכן בהתאם לחוק, ואליו ניגשו בעלויות שהביעו עניין בניהול בית הספר. ועדת המכרזים תתכנס בקרוב כדי להחליט על הגוף הזוכה. לא נאפשר לאף גורם אינטרסנטי להפעיל לחץ על הרשות ולהטות את המכרז".
מרשת החינוך עתיד נמסר: "רשת עתיד הגישה את הצעתה למכרז בקרית ביאליק. רשת בתי הספר עתיד הינה הרשת המובילה כיום בישראל, ע"פ נתוני משרד החינוך, ביו היתר בהובלת תלמידים לקבלת תעודת בגרות איכותית ומצטיינת. הרשת מפעילה כיום 50 מוסדות חינוך ב-33 רשויות ובפריסה ארצית רחבה. בימים אלו זכתה רשת עתיד במספר מכרזים משמעותיים בישראל להפעלת בתי ספר תיכוניים, בהם בית הספר המקיף בבנימינה, שם תחליף את רשת אורט לאחר עשרות שנים".
מרשת אורט לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.
פורסם לראשונה: 14:19, 20.05.20