קשיים בקידום התוכנית לפינוי המפעלים ממפרץ חיפה. רשות מקרקעי ישראל החליטה להקפיא השבוע את התוכנית ב-45 יום, במקביל לביקורת ממשרד האוצר, הדורש לבחון חלופות נוספות. ועדת המנכ"לים שהתכנסה השבוע לא קיבלה החלטות. ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם: "צפוי ולא מפתיע".
1 צפייה בגלריה
חלון הזדמנויות היסטורי? מפרץ חיפה
חלון הזדמנויות היסטורי? מפרץ חיפה
חלון הזדמנויות היסטורי? מפרץ חיפה
(צילום: ShutterStock)
בסוף אוקטובר החליטה הממשלה על הקמת ועדת מנכ"לים שתדון בפיתוח ובקידום מפרץ חיפה ופינוי התעשייה הפטרוכימית - בשורה עבור גופי הסביבה והרשויות באזור. הוועדה, כך נמסר, תגיש את מסקנותיה לממשלה בתוך 90 יום.
השבוע, זמן לא רב לפני המועד שנקבע, הודיע מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הנכנס, ינקי קוינט, כי החליט להקפיא את התוכנית למשך 45 יום, וביקש ללמוד את הנושא. התוכנית זכתה לביקורת נוקבת גם מצד משרד האוצר, שביקש להציג חלופות נוספות לעתיד מפרץ חיפה מלבד התוכנית המוצעת של מפרץ החדשנות. בין היתר, משיקולים כלכליים.
הודעות גורמים אלה עלו עוד בטרם התקיים דיון ועדת המנכ"לים ביום שלישי, והטילו צל כבד על האפשרות לקידום התוכנית. השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, הביעה את התנגדותה להקפאה. "כוונת רמ"י להקפיא את התוכנית אינה ראויה. אני מתנגדת למהלך המסוכן, שעלול לטרפד את הגשת המלצות הוועדה בזמן, ומשוכנעת שגם המועצה הלאומית לכלכלה במשרד רה"מ לא תאפשר זאת", אמרה.
"הסמכות לקבוע מדיניות ניתנה אך ורק לשרי הממשלה. נוצר חלון הזדמנויות היסטורי, וההסכמה לגבי פינוי המפעלים המזהמים גדולה מאי פעם. רמ"י, משרד האנרגיה, משרד האוצר ושאר חברי הוועדה יצטרכו לבחור לאיזה צד ירצו להשתייך בהיסטוריה: לצד של בעלי ההון והמזהמים, או לצד של תושבי מפרץ חיפה הזקוקים לסביבה נקייה".
בדיון שנערך לא התקבלו החלטות קונקרטיות. דיון נוסף צפוי להתקיים ב-24 בחודש בפורום מצומצם יותר, של מנכ"לים בלבד.
"צפוי ולא מפתיע", אמרה ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, "נראה שמשרד האוצר, אפילו למראית עין, לא באמת בוחן אם לקדם את תוכנית מפרץ החדשנות, בזמן שמנכ"ל משרד האוצר לא לקח חלק בדיון שנערך עם ראשי הערים. זה לא סוף מבחינתנו, זו רק ההתחלה".
איגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים: "הגיע הזמן לשים את הפופוליזם בצד. מי שמזדרז לקבל החלטות קריטיות, אשר ישפיעו על יציבות הכלכלה הישראלית כולה, על ביטחון ועצמאות המדינה ועל אלפים שיישארו ללא פרנסה באופן חפוז, מעוניין לקדם רק את האינטרס של עצמו. הפופוליסטים טוענים לזיהום, אך גם הם כבר יודעים שרובו המוחלט של הזיהום במפרץ מגיע מהתחבורה ומהנמל ולא מהתעשייה".
ארגוני הסביבה בחיפה: "המאבק הלגיטימי לאוויר נקי הגיע לשלב יישום תוכניות חזון, וכצפוי, התעשיינים מציבים מו"מ על גובה הפיצויים. מבחינתנו מדובר בקידום הבראת אוכלוסייה, ומבחינת התעשיינים מדובר בגזירת קופון כלכלי. הבקשה נשמעת לגיטימית לכאורה, אך התזמון, יחד עם התנגדות האוצר וקמפיין התעשיינים, מעוררים תהיות״.
פורסם לראשונה: 11:39, 13.01.21