"אנחנו במצב של מלחמה. כל אחד נדרש לשמור על חייו ולנסות לשרוד", אמר השבוע מנחם יוסוביץ', ניצול שואה (91) מקרית ביאליק. "לא ידעתי שאפשר להגיע למצב כמו זה של הקורונה היום. זה עצוב מאוד, כמו מלחמה, אבל מלחמה אחרת. זה פחות גרוע מהשואה. אנשים עכשיו חופשיים. אמנם סוגרים אותנו בבית, אבל אפשר לצאת לקנות אוכל, להתלבש ולהסתובב בבית, מה שבשואה לא יכולתי לעשות. המצב עכשיו אינו דומה כלל".
1 צפייה בגלריה
 "אין לי ממה לפחד יותר". מנחם יוסוביץ'
 "אין לי ממה לפחד יותר". מנחם יוסוביץ'
"אין לי ממה לפחד יותר". מנחם יוסוביץ'
(צילום: פרטי)
הוא נשוי, אב לשתיים וסב לשניים. השבוע נזכר: "הייתי בן 14 כשהחלה המלחמה. גרתי בצ'כיה, ההונגרים השתלטו ולאחר מכן הגרמנים נכנסו והמצב התחיל להיות קשה. הפרידו אותי מהורי ומאחיותי והעבירו אותנו ברכבות לאושוויץ. שם עשו לנו מיון, חלק למשרפות וחלק למחנות עבודה.
"אותי שלחו ימינה, למחנה עבודה. עבדתי מאוד קשה מתחת לאדמה בהכנת מסתור למטוסים של הגרמנים. אחר כך העבירו אותנו לבירקנאו ולדכאו. כשהשתחררתי הייתי על סף מוות, עור ועצמות. ב-46' עליתי לארץ והצטרפתי לפלמ"ח".
אתה חושש?
"נעבור את זה. צריך להילחם כדי להישאר בחיים, אבל יש אנשים שאינם שומרים, לא נזהרים וזה גורם לבעיות. אנשים חושבים שהם גיבורים - אם אומרים להיות בבית, אז נשארים בבית. עברנו דברים קשים יותר. אנחנו הגענו לגיל כזה שאין לי ממה לפחד יותר".
פורסם לראשונה: 16:15, 01.04.20