"היום אני נרגשת מאוד", כך נפתחה ההודעה שאותה קיבלו אלפי אנשים שנמצאים ברשימת אנשי הקשר של ענבל אור בשבוע שעבר. "קמתי עם פרפרים מטורפים בבטן כי היום אני אעשה שידור פייסבוק לייב מאוד מיוחד. היום אני אחשוף פרטים שלא גיליתי עד היום לאף אחד".
3 צפייה בגלריה
ענבל אור
ענבל אור
ענבל אור
(צילום: אבי מועלם)
בלילה קיבלו הצופים המאוכזבים הודעת ביטול בשל תקלה טכנית, אך עם הבטחה שהאמת עוד תתברר.
בשנים האחרונות חיה אור את חייה בין שידור פייסבוק לייב אחד לשני, בין פוסט לפוסט בטענה שזו השליחות שלה כיום. היא עברה בשנה האחרונה להתגורר בראשון לציון ונמצאת לטענתה בתהליך עמוק של חזרה בתשובה. באופן אירוני, דווקא מי שהתגוררה בפנטהאוזים ובקומות גבוהות ביותר, מנסה להתקרב כיום לשמיים מתוך דירה קטנה וישנה ברחוב רוטשילד בעיר. "מקסים לי בעיר הזו", היא אומרת, "אני מתגוררת במרכז העיר, רחוב רוטשילד והכל קרוב אלי, בעיקר הילדים. זאת הסיבה שהחלטתי לעבור לגור כאן, כדי להיות קרובה אל הילדים שלי. הבנות שלי מתגוררות בנס ציונה, הבן שלי מתגורר בתל אביב ואני נמצאת באמצע, קרוב אליהם. הם באים אלי פעמיים בשבוע וגם בסופי שבוע. אני מאוד אוהבת את העיר הזו, אני חושבת שהיא נהדרת".

שלוש תפילות ביום

את ההיסטוריה של ענבל אור כמעט אין אחד שלא מכיר. אור, 43, אמא לארבעה ילדים, עמדה בראש חברת "אור סיטי נדל"ן" שנחשבה לחזקה בשוק. ב־2009 החלה לארגן קבוצות רכישה להקמת מבני מגורים באיזור גוש דן.
היא זכתה לפרסום רב באמצעי התקשורת בישראל, על רקע משבר הדיור בישראל באותן שנים, ובאמצעות יחסי ציבור אינטנסיביים באמצעי התקשורת השונים. לאורך השנים השלימה מספר פרויקטים של פינוי־בינוי, עד שבפברואר 2016 נחקרה ברשות המיסים בחשד להעלמות מס ובאפריל הוציאה רשות המיסים צו הקפאה על נכסיה האישיים. לאחר המעצר המתוקשר החלו חלק מלקוחותיה של אור לטעון כי רומו על ידה באמצעות הצגת מצג שווא ומסירת מידע מוטעה בהליכים שקדמו לחתימתם על הסכמי התקשרות עימה. מאז, כמו כדור שלג היא הסתבכה עד שהוכרזה כפושטת רגל. לפני שנה וחצי עברה לראשון לציון ומאז היא מקדישה עצמה למה שהיא מכנה "עבודת השם יתברך".
"נפטרתי מכל התכשיטים שלי, אין לי רצון בזה. זה לא אמיתי ואין לזה תכלית. הדבר היחיד שאני רוצה הוא לשים פאה. אני מתפללת שהשם יזכה אותי בפאה אבל זה המון כסף, כמעט 6,000 שקלים ואני מקווה שגם זה יתגשם"
"בשנת 2018 חוויתי מוות קליני ממש וראיתי את האמת עצמה. איך זה קרה? סיפרו עלי שאני רוצה להתאבד ואז הגיעו משטרה וצוות רפואי ולקחו אותי בכוח אל בית חולים גהה. זה היה בשלוש לפנות בוקר, לא נתנו לי סיבה אלא אמרו שיודעים שאני רוצה להתאבד ולקחו אותי בכוח. כשהגעתי לשם שקעתי ונכנסתי לסוג של מנהרה לבנה והתעוררתי מאוד מאושרת כי ראיתי את האמת. התקשרתי לידיד שלי וביקשתי ממנו שיעזור לי, שיביא לי חלות ויין כי היתה שבת ורציתי לעשות אותה כמו שצריך. לקחתי על עצמי לחזור בתשובה. יש לי ספר תחינות ואני מקפידה להתפלל מדי יום על עם ישראל".
אז במה מתבטאת החזרה שלך בתשובה?
"בהכל. מדי בוקר יש לי את הטקס הקבוע של נטילת הידיים, ברכות 'מודה אני' וברכות השחר. כמובן שקיבלתי על עצמי את דיני הצניעות מבחינת ביגוד. השבתות שלי הן ללא טלפונים והתנתקות טוטאלית מעולם החומר. אני משתדלת להקפיד על שלוש תפילות ביום".
יש לך רב, סמכות רבנית שמלווה אותך?
"אין לי רב, אני אוהבת ומתקשרת רק עם הקדוש ברוך הוא. אני עדיין נמצאת בתהליך, עושה צעדים קטנים כמו ילד קטן שמלמדים אותו ללכת. הכל משתנה מבחינתי, בוחנים אותנו בשמיים על פי המעשים שלנו וזה מה שחשוב. בלי לשון הרע, רק אהבת חינם ואהבת לרעך כמוך למשל".
3 צפייה בגלריה
ענבל אור
ענבל אור
ענבל אור
(צילום: אבי מועלם)
אור מתכננת גם לצאת בקרוב עם סדרת הרצאות שמטרתן לדבריה לקרב אנשים לדת. "עוד לא התחלתי, אבל אעשה את זה ואני מקווה שהשם יזכה אותי לזה. אני לא מתחברת לרבניות שעושות הרצאות, אבל מאוד אוהבת את עדן הראל למשל".
זה קצת מזכיר את העבריינים ששמים כיפה כשמתחיל הדיון שלהם בבית משפט. אולי גם את מנסה לשכנע את השופטים שפתחת דף חדש.
"בכלל לא, אני לא שם. הפרשה שלי התפוצצה לפני כמעט ארבע שנים וההתחזקות שלי החלה בעקבות חוויה שעברתי, אותו מוות קליני".
לעשות תשובה זה גם להכות על חטא, אולי גם כלפי אלו שטוענים שאת פגעת בהם.
"תביאו לי אחד שפגעתי בו. מדברים תמיד בכלליות על אנשים שפגעתי בהם, שיביאו לי אחד. הם מופיעים בתביעות? אין דבר כזה".
אז סתם נטפלים אלייך? כולם טועים ורק את צודקת?
"ככל שהזמן עובר אנשים מאמינים לי יותר ויותר. אני לא מבינה איך מי שניסה לפגוע בי ישן בלילה".
ואיך את ישנה בלילה עם כל הטענות נגדך?
"מעולה, כמו תינוקת".

"עולם החומר לא מעניין אותי"

את חיי הפאר שחיה בעברה אי־אפשר היה לפספס והיא גם לא הסתירה. רכב מרצדס מפואר עם נהג פרטי היה מביא אותה מפגישה אחת לשנייה. התכשיטים הראוותנים שעלו עשרות אלפי שקלים ובגדי המעצבים היו אחד מסמליה המסחריים. ארבע שנים מאוחר יותר, במציאות של שנת 2020, מגיעה אור עם שמלת ג'ינס פשוטה ("עלתה לי מאה שקלים") שאורך השרוולים שלה חוצה את קו המרפק ועם מנטרה חוזרת על כך שהיא כבר לא מעוניינת בהבלי העולם הזה.
"עולם אחר ב־180 מעלות. לא מעניין אותי לא מותגים, לא כסף, לא נדל"ן ולא עסקים. רק חסדים ומעשים טובים. אני מתגוררת בדירת ארבעה חדרים, מאוד צנועה וישנה עם מזגן ישן. אבל ברוך השם, יש לי קורת גג וזה מה שחשוב ומספיק אחרי שנתיים שהייתי זרוקה ברחוב. הייתי במקומות מאוד נמוכים ובשפל גדול, ישנתי בחוץ, בחדרי מדרגות.
"הסתובבתי ברחובות ולא היתה לי קורת גג ואני לא מבינה בכלל למה זה מגיע לי, מה עשיתי? ניסיתי להצליח במדינה הזו? אבל אני במקום אחר, גם אם מחר יחזירו לי את כל הכסף אני אתרום את כולו ואמשיך לחיות בצניעות, אני לא רוצה את כל הפאר הזה, זה לא מתחבר למה שאני היום. אולי עברתי את מה שעברתי כדי להיות יותר קרובה לאבא שבשמיים, אולי אם כל זה לא היה קורה אז הייתי ממשיכה לחיות בעולם החומר ולא בעולם של האמת".
3 צפייה בגלריה
ענבל אור
ענבל אור
ענבל אור בבית המשפט
(צילום: שאול גולן)
ממה את מתפרנסת?
"אני לא צריכה יותר מדי והצרכים שלי מעטים".
את עובדת?
"אני לא עובדת אלא עוסקת בפעילות חברתית עבור אנשים שנהרסו להם החיים על ידי הממסד".
ועדיין, עם מה את הולכת בבוקר למכולת כדי לקנות חלב ולחם?
"אני חיה. לא צריך כסף בשביל דרך החיים שלי. אני קונה רק מה שאני זקוקה לו ועם מה שיש".
את נזקקת לתרומות?
"ממש לא. נפטרתי מכל התכשיטים שלי, אין לי רצון בכל החומר הזה. זה לא אמיתי ואין לזה תכלית. הדבר היחיד שאני רוצה הוא לשים פאה. אני מתפללת שהשם יזכה אותי בפאה אבל זה המון כסף, כמעט 6,000 שקלים ואני מקווה שגם זה יתגשם".

עכשיו הסרט

לאחרונה הצטלמה אור לסדרת טלוויזיה בת שני פרקים שיצרה הבמאית נילי טל, סדרה שעתידה לעלות בסוף החודש באחד מערוצי הלווין: "עלייתה ונפילתה של ענבל אור".
"ראיתי רק את הפרק הראשון ומאוד התרגשתי, בכיתי. אני נמצאת שם במצבים מאוד קשים", אומרת אור.
מה הלקח שלך?
"לא מודדים אותנו בשמיים על פי כמות הבניינים אלא רק על פי המעשים. במי פגעת או במי לא".
אז אולי זו הזדמנות לבקש סליחה מכל אלו שטוענים שפגעת בהם?
"סליחה ומחילה זה משהו שנדרש תמיד. אני מאוד אשמח אבל לא היו כאלו".
איך אפשר להאמין לך שמה שאת מציגה כאן על החיים החדשים שלך זה לא משחק שאת משחקת?
"למה אני צריכה לשחק משחק? אותי לא מעניין מה אנשים חושבים או אם מה שאני עושה הוא אמיתי או לא. אני חיה את הבורא וחיה את האמת שלי. אין לי יותר את המקום הזה של מה אנשים יגידו".
מה יהיה הסוף של הסיפור שלך?
"יהיה טוב".

15 אישומים

בתחילת חודש ספטמבר 2019 הוגש לבית משפט המחוזי בתל אביב כתב אישום הכולל 15 אישומים בגין ביצוע עבירות על חוק המע"מ, פקודת מס הכנסה, עבירות מרמה בנסיבות מחמירות כלפי לקוחות וכלפי מנהל סניף בנק, וכן עבירות על חוק הגנת הצרכן. בין היתר מואשמת אור באי־דיווח על מע"מ בשמונה פרויקטים למגורים שארגנה בהיקף כ־81 מיליון שקל ובכך שלא הוציאה חשבוניות על פרויקטים למגורים ששיווקה בהיקף של כ־9 מיליון שקל.
על פי כתב האישום, בין השנים 2016-2008 פעלה אור בשוק הנדל"ן והמגורים בישראל באמצעות קבוצת חברות בשליטתה ובניהולה. אור, כך נטען, לא הוציאה חשבוניות ולא דיווחה למנהל מע"מ על חלק מהעסקאות שביצעה בשמונה פרויקטים למגורים בהם ארגנה קבוצות רכישה באמצעות חברות בשליטתה. אור מואשמת גם בביצוע עבירות מרמה כלפי לקוחות באחד הפרויקטים שבהם ארגנה קבוצת רכישה.
כמו כן, אור מואשמת בעבירות על פי חוק המע"מ ופקודת מס הכנסה על רכישות פרטיות של מוצרים לצרכיה הפרטיים כגון ביגוד, תיקים, תכשיטים ועוד, בסכום של כ־900 אלף שקל.
בנוסף, אור מואשמת בזיוף מסמך, בכך שביקשה ממנהל סניף בנק המזרחי לכבד צ'קים שמסרה חברה בשליטתה, למרות חריגה ממסגרת האשראי בחשבון החברה. על מנת לשכנע את מנהל הסניף לכבד את בקשתה היא הציגה בפניו מסמך שזייפה כך שייראה כמסמך בנקאי.
אילנה טננבאום: "עד היום לא ראינו שקל אחד חזרה. 700 אלף שקלים הפסדנו ולא קיבלנו את הדירות ולא את הכסף בחזרה. דירות שהיו מיועדות לילדים שלנו, רצינו שיהיו מסודרים"
"הכול הצגה"
בין "נפגעי ענבל אור" ניתן למצוא גם את בני הזוג אילנה ושלמה טננבאום שבתחילת 2013 הצטרפו לפרויקט שיזמה חברה של אור בשדרות הילד ברמת גן. הזוג טננבאום היה חלק מקבוצת רכישה, מה שהגדיל את הביטחון שלהם בתהליך משום שמונה עורך דין ששימש נאמן לכספי הרוכשים. בנוסף לפרויקט זה רכשו בני הזוג דירה נוספת ברמת גן מידי אור, גם אותה לא קיבלו. "עד היום לא ראינו שקל אחד חזרה", מספרת אילנה טננבאום בזעם, "700 אלף שקלים הפסדנו ולא קיבלנו את הדירות ולא את הכסף בחזרה. דירות שהיו מיועדות לילדים שלנו, רצינו שיהיו מסודרים, בסוף לא נשאר שום דבר", היא אומרת בזעם.
כשטננבאום שומעת על החיים החדשים של אור ותהליך החזרה בתשובה היא פוסקת בכעס, "לדעתי זה בולשיט, כל מה שהיא אומרת זה בולשיט. כל המהות שלה היא הצגה אחת גדולה לתחושתי, יש לה את היכולת להתלבש יפה, לדבר ולשחק משחק של תיאטרון, אבל אף מילה שלה היא אינה אמת. כמה הצהרות קיבלתי ממנה, כמה הבטחות. היא אמרה לנו שתוך כמה ימים יפנו את אחת הדירות ואנחנו נקבל אותה לידינו אבל כלום ממה שהיא אמרה לא קרה. אני לא קונה את המשחק הזה.
"גם אם היא תבקש מאיתנו סליחה אנחנו לא נקבל אותה. הבריאות שלנו נפגעה, עוגמת הנפש והצער שנגרמו לנו היא עצומה. זו לא איזו מכה קלה בכנף אלא נזק ענק ואי־אפשר לכפר על כך באמירת סליחה".
פורסם לראשונה: 07:55, 05.06.20