בית משפט השלום בחיפה הרשיע היום (שני) במסגרת הסדר טיעון את חברת בז"ן בעבירות של מעשי פזיזות ורשלנות ועבירות סביבתיות של זיהום אוויר והפרות היתרים בעקבות השרפה שפרצה במפעל. על בזן הוטל קנס כספי בסך של 1.2 מיליון שקל וכן קנסות בגובה עשרות אלפי שקלים לבכירים בחברה. יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה, שרית גולן שטיינברג: "אל מול הנזק הרב שגרמה השריפה בבז״ן יצאו האשמים בעונשים קלים".
1 צפייה בגלריה
השריפה בבזן
השריפה בבזן
השריפה בבזן
(צילום: אילן מלסטר)
לפני כשנתיים הגיש המשרד להגנת הסביבה כתב אישום נגד חברת בז"ן בעקבות שריפה שפרצה במפעל בשנת 2016. על פי כתב האישום השריפה פרצה במיכל שהכיל תערובת נוזלית של איזומראט ו-C-9, חומר שהוא מרכיב בבלילת בנזין. חומרים הנחשבים לדליקים, מסרטנים ומסוכנים כהגדרתם בחוק החומרים המסוכנים.
באותה עת נעשו ניסיונות לרוקן את החומר מהמיכל, על מנת לתקן תקלה בגג הצף. במהלך ניסיונות פתחו את ברז המים בעוצמה גבוהה על מנת על מנת לפנות את החומר מהגג. זאת על אף הזהרות של אחד מקציני הבטיחות שהתריע מפני חשמל סטטי מעוצמת הברז. כמה דקות לאחר מכן, פרצה השריפה שהציתה את הנוזל שעל הגג ובתוך המיכל. האש כובתה לאחר שעתיים, ופרצה שוב לאחר מכן. כתוצאה מהשריפה נגרם נזק למיכל וכן נפלט ענן גדול של עשן שחור שפלט מזהמים שונים לאוויר.
לאחרונה הודיע הצדדים לבית המשפט כי הגיעו להסדר טיעון במסגרתו הורשעו הנאשמים והוטל עליהם קנס כספי. על חברת בזן הושת קנת בגובה 1.2 מיליון שקל. כמו כן הוטלה עליה התחייבות כספית בגובה 2.4 מיליון שקל להימנע מלעבור למשך שנתיים את העבירה שנעברה. כמו כן הוטלו קנסות בגובה עשרות אלפי שקלים על חלק מבכירי החברה שהורשעו בעבירות הפרת חובה נושא משרה למניעת עבירות לפי חוק אוויר נקי ולמניעת עבירות על פי חוק חומרים מסוכנים.
תגובת בזן להסדר טיעון: "החברה ומנהליה לקחו אחריות על האירוע, שהטיפול בו נוהל באופן מקצועי והסתיים ללא כל נפגע. בזן הפיקה לקחים והיא ממשיכה לעמוד בסטנדרטים המחמירים ביותר בתחום".
הקנס שניתן לחברה הפתיע רבים המעורבים בעניין שטוענים כי מדובר בעונש קל מידי. "בעקבות הסדר טיעון הקנס שהוטל על בז"ן 1.2 מיליון שקל ואשמה אישית של 3 מנהלים, הוא יותר מלעג לרש. קנס שהוא בדיחה לעומת הנזק שנגרם לסביבה ולמפעלים באזור שהיו צריכים לסגור מפעלים מתוך חשש שיפגעו אם השריפה תתפשט", אמר חבר המועצה, מוטי בליצבלאו: "בבז"ן עד היום, חריגות ופליטות מזהמות אצלו הם אירועים שבשגרה, היה צריך להיסגר אתמול, ולהפסיק לזהם ולסכן את התושבים. אין רשות בארץ שיכולה היום להטיל מורא על המפעל".
יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה, עו"ד שרית גולן שטיינברג: "חשוב לציין שאל מול הנזק הרב שגרמה השריפה בבז״ן יצאו האשמים בעונשים קלים אבל התקדמנו כברת דרך משמעותית ביחס לעבר בהטלת אחריות פלילית אישית וזה משמעותי מאוד. אנו נמשיך להילחם באותם המזהמים למען האוויר שילדינו ואנו נושמים".
פורסם לראשונה: 11:13, 01.06.20