מאות חובבי כדורסל, ספורטאים וחבריו לדרך, בהם רבים מתושבי הקריות, ליוו היום (רביעי) למנוחות את כדורסלן ומאמן העבר חיים קסטן, שנפטר בגיל 85.
2 צפייה בגלריה
קסטן ז"ל במסיבת יום הולדתו ה-80 שאירגנו חניכיו לאורך השנים | צילום: נחום סגל
קסטן ז"ל במסיבת יום הולדתו ה-80 שאירגנו חניכיו לאורך השנים | צילום: נחום סגל
קסטן ז"ל במסיבת יום הולדתו ה-80 שאירגנו חניכיו לאורך השנים | צילום: נחום סגל
קסטן, ששיחק בהפועל ומכבי חיפה ובמוצקין, עבר לאחר פרישתו לתחום האימון, ואימן בין היתר את הפועל חיפה, נבחרת הנערות של ישראל באליפויות אירופה לנערות ביוגוסלביה ובאיטליה, וקבוצות הנשים של הפועל חיפה ומוצקין, ונכנס להיכל התהילה של כדורסל הנשים בישראל.
בהמשך אימן את נבחרת התיכון של אורט ביאליק בכדורסל במשך 12 שנה, וזכה איתה ב-3 אליפויות ארציות בשנים 1987-1989. ובשנת 1989 זכה איתה באליפות העולם, שנערכה בצרפת. באותה נבחרת כיכבו גיא גודס, קורן אמישה, יניב זלוף, ירון זלוטולוב, אילן ממן, יגאל אמויאל, אלון מרלי, שגיא רטנר, עופר בן הר, ערן תמיר ואיתי שוהם.
2 צפייה בגלריה
חיים קסטן מאותה מסיבת יום הולדתו ה-80. צילום: נחום סגל
חיים קסטן מאותה מסיבת יום הולדתו ה-80. צילום: נחום סגל
חיים קסטן מאותה מסיבת יום הולדתו ה-80. צילום: נחום סגל
לפני כחמש שנים חגגו כ-150 ספורטאים וספורטאיות את יום הולדתו ה-80 של קסטן, אירוע שיזמו אתי מונצ'ר, שהכירה אותו לפני כ-50 שנה ככדורסלנית, ודני שנקר, רכז החינוך הגופני של אורט ביאליק.
"באותו אירוע סיפרה מונצ'ר שבמשך שני שליש מחייה היתה קשורה אליו, מאז היותה שחקנית בהפועל חיפה, נבחרת ישראל וכמנהלת הנבחרת של אורט ביאליק. "היתה לי זכות גדולה להכיר אדם נפלא כמוך", אמרה לקסטן, "אתה אחד האנשים הכי משמעותיים בחיי, ובשבילי אתה האחד, היחיד והמיוחד".
שנקר: "לפני שלושה ימים הקפיץ לנו הפייסבוק תמונה שלנו עם חיים מ-21 בפברואר 2016. פרסמתי, ולא שיערתי שזו תהיה תמונת פרידה מהאיש המקסים והאהוב הזה. כל ספורטאי אורט ביאליק בשנות ה-70 וה-80 שהכירו את חיים מרכינים היום ראש.
"חיים טיפח שחקנים כמו אייל לייב, איתי שביט, אילן ממן, דורון שנפ, איתי שוהם ורבים רבים נוספים, והקנה להם את יסודות הכדורסל. הוא היה מחלוצי מאמני הנשים בישראל. את פסגת חייו באורט השיג בזכייה באליפות העולם לבתי הספר בשנת 1989 באורליאון בצרפת, יחד עם עוזרו אילן וקנין. הוא היה איש עם לב ענק, מחנך בעל סבלנות בלי קץ, מקצוען ענק ואדם מקסים.
"ליווינו אותו בשנים האחרונות כשחלה ורותק לביתו. חיים יישאר בליבנו לנצח, אהוב ונערץ".
זלוף, ששיחק תחתיו בנבחרת: "חיים היה המאמן הראשון שלי כשהתחלתי להתאמן בבית ספר לכדורסל של בביאליק בגיל שש. הוא לימד אותי לאהוב את המשחק, אהבה שליוותה אותי כשחקן ונשארה איתי גם היום כשהפכתי להיות מאמן במכבי ביאליק, שבה גדלתי.
"המון דברים שקיבלתי וספגתי ממנו אני מעביר היום לילדים שאני מאמן, החל מהטכניקה של הקליעה ועד להיות הווינר שהייתי, כמו שהוא היה ולימד. היה בינינו קשר מיוחד, תמיד אזכור איך בתיכון הוא תמיד האמין בי, שמר עליי ונתן לי הזדמנויות למרות שלא תמיד הגיע לי בגלל ההתנהגות שלי. הוא היה כמו האבא השני שלי, אזכור איך הגיב כשהיה רואה אותי עם החיוך החם שלו, קורא בקול 'זלוף', וכמובן את הזכייה באליפות העולם".
שוקי שוורץ, שגדל במחלקת הנוער במוצקין והגיע לאחר מכן למכבי ת"א, איתה זכה בגביע אירופה בעונת 1977, התאמן אצל קסטן בקבוצת הנערים. "חיים ואחיו צביקה ז"ל אימנו אותי כשהייתי נער בן 15", סיפר שוורץ.
"הכרתי אותו כאיש כדורסל חיפאי. חיים היה איש משכמו ומעלה, במלוא מובן המילה. איש כדורסל בנשמתו, ובעל אישיות כובשת כאדם וכמאמן. מאנצ' אמיתי. היה בעל הבנה יוצאת דופן במשחק, הן בהקניית היסודות והן ביכולת לבנות קבוצה ולא רק שחקנים. היה מאמן עם אינטליגנציה רגשית יוצאת דופן, מה שגרם לו להבין היטב את נפש שחקניו ולזכות להערכתם. יהיה זכרך ברוך - איש יקר".