ד"ר טטיאנה ז'לוז'ין, מנהלת השירות הפסיכיאטרי של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, מציינת כי נרשמת מגמת עלייה בפניות לשירות בריאות נפש, מבוגרים וילדים, גם מצד אנשים שלא חוו בעבר מצוקה נפשית.
1 צפייה בגלריה
ד"ר טטיאנה ז'לוז'ין
ד"ר טטיאנה ז'לוז'ין
ד"ר טטיאנה ז'לוז'ין
(צילום: דוברות כללית)
הסיבות רבות: חשש מהמחלה, בידוד וריחוק החברתי, חוסר הוודאות, קשיים כלכליים, חיכוכים עם בני המשפחה בשל שהייה ממושכת יחד, והעדר סדר יום מובנה.
הדבר בא לידי ביטוי בחרדות, אכילה מוגברת או לחלופין חוסר תיאבון, הפרעות שינה, קשיי ריכוז ועוד. כללית, בשיתוף משרד הבריאות, פתחה שירות טלפוני למתן סיוע ותמיכה נפשית המיועד לכל הגילאים, בשפות שונות: עברית, רוסית, ערבית, אמהרית ואנגלית. ניתן לקיים עד שלוש שיחות ללא תשלום וללא צורך בהפניה או אישור. תיאום השיחות ב-2708*.
ישנן דרכים רבות לשמור על תחושת שליטה על מנת להקל על חרדת נגיף קורונה. עיקרן:
* חפשו מידע מדויק ממקורות לגיטימיים. הרשתות מלאות בידיעות שווא. הגבילו עצמכם לחשיפה למידע רק ממקורות רשמיים, כמו ארגון הבריאות העולמי, הנציבות האירופית, משרד הבריאות וקופות החולים.
* מינון מתון של חשיפה לתקשורת.
* התמקדו במה שבשליטתכם: היגיינה טובה, הימנעות ממגע עם אחרים.
* אמצו שיגרת חיים: שעת קימה קבועה, החלפת בגדי שינה בביגוד רגיל, סידור המיטה, ארוחות בשעות קבועות. אם אתם עובדים מהבית - שעות מוסדרות לנושא זה כמו בעת יציאה לעבודה, זמנים למפגש חברתי וירטואלי ושעה קבועה לשינה.
* אורח חיים בריא: מספיק שינה, תזונה בריאה ומאוזנת, ארוחות משפחתיות לפחות פעם ביום, פעילות גופנית.
* נסו ליהנות: בישול, פעילות גופנית, קריאת ספר, צפייה בסרטים, ציור, סריגה, נגרות, הכנת סרטונים, פינוי כל מה שהצטבר בבית ומעיק, סדרו סוף סוף את הניירת.
* שמרו על קשר. בעידן הטכנולוגי שלנו ניתן לשמור על קשר קולי וויזואלי. שיתוף אחרים בדאגות והרגשות שלך עשויה לעזור לך למצוא דרכים להתמודד עם אתגרים.
* חשיבה חיובית והומור.
* כבדו את רגשותיכם. זה נורמלי וטבעי להרגיש מוצף, לחוץ, חרד או נסער. הרשו לעצמכם להיות קשובים לרגשותיכם והתירו לעצמכם להביעם.
* דברו עם הילדים. ענו על שאלותיהם ושתפו אותם בעובדות. שתפו אותם כיצד אתם מתמודדים עם הלחץ שלכם. אל תתנו לאשמה להיות בן לוויה לחרדה.
* פנו לתמיכה מקצועית. הקשיבו או קראו המלצות של אנשי מקצוע מוסמכים בתחום הבריאות. כל מרפאות בריאות הנפש של כללית במחוז פעילות ומעניקות טלפונית במידת הנדרש, ללא צורך להגיע למרפאה.
* נהפוך את הלימון ללימונדה. תמיד חלמת על חופשה ממושכת בלי לתזז בין משימות? עכשיו זה קורה ופתאום מסתבר שזה אתגר לא פשוט. לאחר הבהלה הראשונה והטבעית, אפשר לחשוב כיצד לעשות מעתה דברים אחרת, אולי אף לפנות לאפיקי עיסוק חדשים. תכנון ובניית עתיד הם דרך טובה להתמודד עם הדכדוך שהקורונה כפתה עלינו.
רובנו הפכנו לעבדים של הרגלי הצריכה המוגזמת, הרדיפה אחר ריגושים בנסיעות לחו"ל, עבודה ללא הפסקה, בלי לעצור רגע כדי להקשיב לעצמנו, להתפנות באמת לבני הזוג, לילדים. פסק הזמן הזה שנכפה עלינו מאפשר לנו לגלות דברים שכבר נשכחו מאתנו שאפשר ליהנות מהם, ואפילו לחשב מסלול מחדש.