על פני נתונים סטטיסטים כ- 1.3 מיליון איש בישראל סובלים מלקויי שמיעה ברמה מסוימת, נתונים אלו מצטרפים אל הערכות של ארגון הבריאות העולמי כי 15% לערך מהאוכלוסייה הבוגרת בכל העולם סובלים מדרגה כזו או אחרת של איבוד שמיעה. מעבר למספרים היבשים הנקודה החשובה והכואבת היא כי רבים מאלו אשר סובלים מירידה בשמיעה חווים פגיעה באיכות החיים שלהם. מחקרים עכשוויים מצביעים על קשר בין ירידה בשמיעה ובידוד חברתי, שעלול לגרום לפגיעה מנטלית עד כדי חשש של התפרצות של מחלות כמו דיכאון ואף דמנציה.
הפתרון המוכר לבעיה של ירידה בשמיעה הוא מכשירי שמיעה, ובזכות טכנולוגיות חדשות קיים מגוון רחב של מכשירי שמיעה בשוק.
נשאלת השאלה, מדוע רק כרבע מהישראלים שסובלים מירידה בשמיעה, כ - 280,000 איש, בוחרים להיעזר במכשירי שמיעה?
אחת הסיבות לכך היא שתהליך הרכישה והתאמה של מכשיר שמיעה עשוי להיות ארוך ומעייף. בנוסף המכשול העיקרי הוא החשש מהסטיגמה החברתית והתחושה של המשתמש שמכשיר שמיעה גורם לו להראות מול אחרים כנזקקים, חולים ונכים.
מי שחווה את הבעיה הזו מקרוב הוא ד’ר אלכסנדר גולדין, כאשר לאורך השנים יכולת השמיעה של אימו הידרדרה אך למרות זאת היא סירבה להרכיב מכשיר שמיעה, שעלה אלפי שקלים, מתוך חוסר רצון להודות כי היא זקוקה לעזרה.
מכיוון שד'ר גולדין הוא הבעלים של חברת אלאנגו טכנולוגיות, המתמחה בטכנולוגיות לשיפור קול ושמע, הוא החליט לנסות ולפתח פתרון אחר, שאיננו מכשיר השמיעה המוכר.
לאחר כשלוש שנות מחקר ופיתוח, חברת אלאנגו טכנולוגיות פיתחה מענה מתקדם וחדשני בדמות מגבר שמיעה מותאם אישית בשם BeHear NOW. בניגוד למגברי שמיעה קודמים שמגבירים את כל טווח התדרים, גם אלו שבהם אין ירידה בשמיעה, ה-BeHear NOW מגביר באופן דינמי רק את התדרים בהם קיימת ירידה בשמיעה, כך שהצליל באוזנייה איכותי וברור.
על מנת להתמודד עם החשש מהסטיגמה החברתית ה-BeHear NOW מעוצב כמו אוזניית בלוטות' רגילה, כך שמבחינת נראות ניתן לחשוב, כי מי שעושה בו שימוש מקשיב למוזיקה או מבצע שיחת טלפון רגילה, אך בפועל הוא משפר את איכות השמע.
על היתרונות הרבים הנוספים של ה-BeHear NOW סיפר ד"ר גולדין:
"המשתמש לא חייב לעשות שימוש ב- BeHear NOW במשך כל הזמן אלא רק מתי שהוא צריך הגבר שמיעה. האוזנייה מונחת על הצוואר ולא חייבת להיות באוזן כל הזמן. באופן טבעי מצב זה חוסך התעסקות מיותרת במכשיר. על מנת להתאים את ההגברה הנכונה למשתמש, פיתחנו אפליקציה שעובדת בשילוב עם האוזנייה, כך שכל משתמש מתאים לעצמו את דרגת השמיעה המותאמת לו אישית, בדומה לבדיקה שעוברים במכון שמיעה. האפליקציה משמיעה צלילים בתדרים שונים כדי למדוד כמה חוסר וירידה קיים בתחום מסוים בספקטרום השמיעה. בסוף תהליך הבדיקה הנתונים נשמרים באוזנייה והיא מתאימה באופן אישי את עוצמת השמע בהתאם לסיטואציה, שיחה פנים אל מול פנים, צפייה בטלוויזיה, טיול בפארק או מסע קניות בקניון רועש. בשנתיים האחרונות אנחנו משווקים את המגבר בהצלחה רבה ברחבי העולם, בין היתר בארה"ב, אירופה וסין ובשבועות האחרונים השקנו את המגבר גם בישראל".
בימים אלו חברת אלאנגו טכנולוגיות עומדת להשיק עמדות לסקירת שמיעה על בסיס הטכנולוגיה שפותחה ל-BeHear NOW.
את העמדות הללו ניתן יהיה למצוא בעתיד בבתי מרקחת, מרפאות, בתי אבות ומקומות נוספים, כך שכל אחד יוכל לבדוק באופן עצמאי את רמת השמיעה שלו על ידי הערכה עצמית מהירה, בלי הצורך לגשת לרופא או לבדיקה אצל אודיולוג.
עמדה של הערכת שמיעה ראשונה כבר ממוקמת בקריות בחנות "פונוקול", בשד' ירושלים 15, בקרית ביאליק.
בסוף תהליך הערכה שנמשך כ-5 דקות בלבד מתקבלת תמונה גרפית הכוללת הסבר קצר על פרופיל השמיעה של המשתמש.
מה לגבי העלויות? גם במישור זה למגבר של BeHear NOW יש יתרון בולט. בעוד רוב רובם של מכשירי השמיעה המוכרים עולים בין 1,000-5,000 שקלים לאחר הנחות של סל הבריאות והשתתפויות של קופות החולים, המגבר BeHear NOW עולה רק 990 שקלים.
כיום ניתן לרכוש את מוצרי החברה בחנות "פונוקול" שבקרית ביאליק, במספר סניפים של רשת מכוני השמיעה שטיינר-סונובה, באתר החברה או באתר של רשת דינמיקה.
המכשיר מתבסס על סוללה נטענת אשר מספיקה לכ-12 שעות שימוש במצב הגבר שמיעה. כאשר הטענה מחדש עורכת שעתיים בלבד להמשך שימוש.
למידע נוסף, בקרו באתר: www.WearAndHear.com