מאת: ד"ר אריק שכטר, רופא במרפאות כללית חוף הכרמל, מומחה ברפואת המשפחה ובריאות מינית ומנהל המרכז הציבורי להפרעות בתפקוד המיני של שרותי כללית ורמב"ם.
האם יתכן שגבר יסבול מתסמיני גיל המעבר? האם גם בגברים חלים שינויים הורמונאליים המשפיעים על הרגשה ותפקוד? עד לא מזמן התשובה הייתה: "מה פתאום, זה קורה רק בנשים". המקרה הבא, המובא בשמות בדויים ממרפאתי, מדגים את ההיפך. אבנר, בן 59 , אותו הכרתי כאדם נמרץ שאינו מרבה לבקרני, נכנס למרפאתי עייף ושפוף. אבנר סיפר שבחודשים האחרונים מכלול חייו השתנה לרעה. בהדרגה, מאדם אנרגטי, פעלתן ונוח עם הבריות, הפך לאדם עייף ונרגן, חסר מוטיבציה ומתקשה להתרכז בעבודתו. לאחרונה אף הפסיק להתעניין בטניס, ספורט בו עסק בהתלהבות ארבע פעמים בשבוע. אבנר עלה במשקל, לעתים נשטף גלי חום ללא סיבה והדבר שהטריד אותו יותר מכל זו ירידה בחשק המיני עד כדי פגיעה ביחסים בינו לבין אשתו אהובה, שלא הבינה מה קרה לבעלה, אותו הכירה כגבר יצרי מאוד בכל שנותיהם הרבות יחד. בדיקתו של אבנר ובדיקות הדם נמצאו תקינות, פרט לרמה נמוכה ביותר של הורמון המין הגברי, הטסטוסטרון.
תפקיד הטסטוסטרון
הטסטוסטרו הוא הורמון המין הגברי העיקרי. בגיל הילדות וההתפתחות הטסטוסטרון אחראי על התפתחות גברית מינית וכלל גופנית תקינה ובגברים בוגרים יש לו תפקיד מרכזי בפוריות, גודל השרירים, כוח וחיוניות. לטסטוסטרון תפקיד חשוב גם במרכיבים אישיותיים וביצועים שכליים כגון: מוטיבציה, אנרגיית החיים והחשק המיני. הטסטוסטרון מיוצר ברובו באשכים ומקצתו בבלוטות יותרת הכליה.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
רמות הטסטוסטרון משתנות מאדם לאדם בתוך הטווח בו מתאפשר תפקוד תקין. למרות שרמת הטסטוסטרון בגברים הולכת ויורדת עם הגיל, מרבית הגברים אינם מדרדרים מתחת לטווח התקין גם בזקנתם. אולם, הרבה יותר גברים ממה שחשבנו בעבר סובלים מרמות טסטוסטרון נמוכות ביותר. ירידה זו מתבטאת בפגיעה בבריאותם ובתפקודם היומי. התסמינים העיקריים הם: עייפות, עצבנות, חוסר מוטיבציה, ירידה בחשק המיני ולעתים גם פגיעה בזקפה.
המחסור בטסטוסטרון נפוץ הרבה יותר ממה שחשבו בעבר. הפרשת ההורמון הגברי הולכת ופוחתת בגברים מגיל 30 ואילך. החל מגיל 50 חלה ירידה משמעותית בייצורו בגוף בשיעור של כ- 1-2% לשנה. לפי מחקרים רבים כ- 20% מהגברים מעל גיל 60 בעולם, וודאי גם בישראל, סובלים מחוסר בטסטוסטרון ברמה הגורמת להפרעה באורח חייהם. גברים הסובלים ממחלות כרוניות כגון סוכרת, יתר לחץ דם, השמנת יתר, שומנים גבוהים בדם ועוד, חשופים לירידה מואצת אף יותר ברמת הטסטוסטרון ורבים מהם סובלים מתסמיני העדר ההורמון, תופעה שקיבלה את הכינוי: ה"בלות הגברית".
גיל המעבר
תסמונת "גיל המעבר" מוכרת היטב בנשים, אולם אינה מוכרת בגברים. רופאים רבים ובוודאי גם מטופליהם, אינם מזהים את תסמיני העייפות, העצבנות, חוסר המוטיבציה, והירידה בחשק המיני עם העדר טסטוסטרון, אלא משייכים את התופעות לתהליך ההזדקנות שלדידם יש להשלים עימו ללא יכולת להתערב. חלקם סבורים שתסמינים אלו מבטאים הפרעה נפשית כמו דיכאון. בנוסף, גברים רבים מתביישים לפנות לעזרה לבעיות הכרוכות בהפרעה בתפקוד המיני, המהווה את אחד הביטויים הבולטים לירידה ברמות ההורמון הגברי, הטסטוסטרון. לעתים לאחר תקופה של שימוש מוצלח בתרופות להפרעה בזקפה, כגון ויאגרה, סיאליס או לויטרה, גברים רבים חשים ירידה בהשפעת תרופות אלו ועומדים מול שוקת שבורה כשרק חצי מתאוותם בידם. ירידה זו בהשפעת התרופות, במקביל לירידה בולטת בחשק המיני, יכולה לנבוע מירידה ברמת הטסטוסטרון.
את רמות הטסטוסטרון ניתן לבדוק באמצעות בדיקת דם פשוטה במרפאה בכל קופות החולים, ולכן אם אתם סובלים מהתסמינים שתוארו מעלה כדאי לבקש בדיקה זו מהרופא.
מה הטיפול
הטיפול בטסטוסטרון נחשב יעיל ובטוח ביותר לאחר שמוודאים שבגופו של הגבר לא מסתתר סרטן הערמונית. שלילת סרטן הערמונית נעשית באמצעות מישוש הערמונית על ידי הרופא ובדיקת דם לרמות ה-PSA, סמן מוכר לאיתור מוקדם של סרטן הערמונית. מחקרים הראו שמתן טסטוסטרון לגברים בהם חסר ההורמון, אינו מעלה את הופעת סרטן הערמונית.
בסל הבריאות קיימות מספר תרופות לטיפול בירידת טסטוסטרון:
  1. התכשירים החדישים השומרים על רמה אחידה של טסטוסטרון בדם. הבולטים בתכשירים אלו הם: זריקה ארוכת טווח לשלושה חודשים וג'ל במריחה יומית.
  2. תכשירים ישנים: כדורים, שאינם נחשבים יעילים וכמעט לא בשימוש ותכשיר ישן של טסטוסטרון הניתן בהזרקה בשם טסטווירון, זריקה די כואבת, המוזרקת לשריר העכוז בערך אחת לחודש. הבעיה העיקרית עם הטסטווירון היא שרמתו בדם לא נשארת קבועה היתרון היחיד של הטסטוווירון הנו מחירו הנמוך. לשם זהירות, בגברים המטופלים בטסטוסטרון, יש לחזור על בדיקות הסקירה לסרטן הערמונית מדי חצי שנה.
ומה קורה לאחר תחילת הטיפול? נחזור לאבנר, לאחר תחילת הטיפול אבנר חזר למרפאתי כאדם מאושר יותר. גלי החום חלפו, שנת הלילה השתפרה, הריכוז בעבודה עלה יחד עם הרבה מוטיבציה, כוח ועשייה בשאר תחומי החיים. מבחינתו של אבנר ההישג החשוב ביותר, היה בהשבת תשוקתו לאהובה, חזרה לתפקוד מיני ושיפור היחסים ביניהם. עם הטיפול נבלמה ההידרדרות בחוזק העצם וחזרו לתקנם תהליכים סמויים חשובים אחרים המתרחשים בגוף מתחת לפני השטח ותלויים בטסטוסטרון, אך תועלת זו אבנר לא יכול היה לחוש. לאחר זמן, חזר אבנר וסיפר שגם גופו השתנה, נעשה רזה וחטוב יותר, אפילו השדיים הקטנים שהופיעו קודם, נעלמו. שינוי זה בצורת חל בשל העלייה בכוח ומסת השרירים, שריפת שומנים מוגברת ושינוי לטובה בצורת פיזור השומן בגוף.
בדוק את עצמך: האם אתה סובל מרמות טסטוסטרון נמוכות
לא □ כן □ ? 1) האם אתה מרגיש ירידה בליבידו (דחף מיני)
לא □ כן □ ? 2) האם אתה סובל מחוסר באנרגיה
לא □ כן □ ? 3) האם אתה מרגיש ירידה בכוח ו/או בסיבולת
לא □ כן □ ? 4) האם אתה סובל מירידה בגובה
לא □ כן □ ? 5) האם אתה מרגיש ירידה ב"טעם לחיים" או הנאה בחיים
לא □ כן □ ? 6) האם אתה מרגיש עצוב ו/או עצבני
לא □ כן □ ? 7) האם אתה מרגיש ירידה בחוזק הזקפה
לא □ כן □ ? 8) האם אתה מרגיש ירידה ביכולתך הספורטיבית
לא □ כן □ ? 9) האם אתה מרגיש שאתה נרדם לאחר ארוחה
לא □ כן □ ? 10 ) האם אתה מרגיש שחל הידרדרות בביצועיך בעבודה
תשובה חיובית על שלוש מהשאלות, או על אחת מהשאלות 1 או 7, יכולה להעיד על ירידה ברמות הטסטוסטרון. במקרה כזה, רצוי לפנות לרופא לבדיקת רמות הטסטוסטרון. השאלון אינו מחליף התייעצות עם רופא. (מבוסס על שאלון ADAM)