מאת: ד"ר דוד איסקוב מנהל המרכז לבריאות האישה של כללית בקריית בריאות זבולון
בחמשת העשורים האחרונים מאז המצאתה, תפסה הגלולה מקום נכבד בחיי האישה. הגלולה תרמה רבות להתפתחות האישית והמקצועית ועיצבה מחדש את מעמדה ועצמאותה של האישה בחברה. היא איפשרה לנשים לשלוט בתכנון המשפחה, מה שסייע להתקדמותן בקריירה ולהשגת עצמאות כלכלית.
המבחר גדל
במשך חמשת העשורים הללו התפתחו גלולות ואמצעי מניעה שונים וחדשים. המינונים בגלולות ירדו למינונים אולטרא-נמוכים (נמוכים פי 5 מגלולות הראשונות שיצאו לשוק). פרוגסטינים חדשים נכנסו לשימוש, מבחר אמצעי המניעה גדל וחשוב שנשים יהיו מיודעות היטב באשר לאפשרויות החדשות, על מנת שיוכלו לבצע החלטות מושכלות באשר לאמצעי המניעה הראוי עבורן. אישה יכולה היום לבחור בין גלולה, התקן תוך רחמי (עם או ללא פרוגסטרון), זריקה, טבעת, מדבקה או שתל תת עורי.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
מדבקה: משחררת באופן מבוקר מינונים נמוכים מאד של הורמונים, שנספגים מהעור למחזור הדם. ההורמונים שמצויים במדבקה דומים לאלו שבגלולה למניעת הריון, כלומר נגזרות סינטתיות של ההורמונים הניקביים פרוגסטרון ואסטרוגן. המדבקה נוחה וקלה מאד לשימוש, והינה למעשה מעין פלסטר מרובע, המדבקה מוצמדת לעור באזורים החלקים בגוף, כמו הירך, הזרוע או העכוז. המדבקה מוחלפת כל שבוע במשך שלושה שבועות והשבוע הרביעי הינו חופשי משימוש במדבקה. במשך שבוע ההפסקה מופיע המחזור הוסתי.
טבעת: עשויה חומר פלסטי, הינה דקיקה, גמישה ובקוטר 5 ס"מ. הטבעת מוחדרת על ידי האישה לנרתיק. האישה מוציאה את הטבעת מהנרתיק כעבור שלושה שבועות ולאחר שבוע הפסקה מחדירה טבעת חדשה. הטבעת משחררת מינון נמוך מאד של הורמונים (נגזרות של פרוגסטרון ואסטרוגן) באופן רציף במשך 3 שבועות. יתרונה של הטבעת בכך שהיא מהווה שיטה חודשית, כלומר הטבעת מוחלפת פעם בשלושה שבועות ואין צורך בנטילה יומית, כמו בגלולות. שחרור רציף מהטבעת בנרתיק מבטיח רמות נמוכות, אך קבועות, של הורמונים בדם. השימוש בטבעת, בניגוד למצב בעת נטילת גלולות, לא מושפע כמובן מהפרעות בספיגה במערכת העיכול.
התקן תוך רחמי: קיים התקן תוך רחמי ללא הורמונים (התקן נחושת|) והתקן תוך רחמי עם הורמונים שמשחרר פרוגסטרון. מוחדרת על ידי הרופא במרפאה. להתקן עם פרוגסטרון השפעה מקומית בחלל הרחם שגורמת לרירית רחם דקה, מה שמוביל בד"כ להפחתה משמעותית במשך ובכמות הדמם הוסתי. עם זאת, לא נדיר שב-3 עד 6 החודשים הראשונים לאחר התקנתו הדמם המחזורי יהיה לא סדיר. וזאת בניגוד להתקנים האחרים (נחושת) שלעתים מגבירים את הדמם הוסתי.
זריקה: המכילה את ההורמון פרוגסטרון ופועלת למניעת ביוץ (התפתחות ביצית ושחרורה מהשחלה).הזריקה ניתנת אחת לשלשה חודשים. הזריקה ניתנת לשריר הזרוע/העכוז ע"י רופא או אחות. במהלך כל שלושת החודשים האישה מוגנת מפני הריון. את הזריקה הראשונה יש לקבל ב- 5 הימים הראשונים של מחזור הוסת. ההגנה מתחילה למחרת ההזרקה.
שתל תת עורי: השתל הוא למעשה מעין מוט פלסטיק קטן, אורכו כאורך גפרור והוא מוחדר מתחת לעור של הזרוע העליונה שם הוא יכול להשאר לתקופה של עד 5 שנים. השתל משחרר מינונים מדודים של הורמון הפרוגסטרון, שמונע מהשחלות לשחרר ביציות מדי חודש.
גלולות: הגלולה המשולבת מכילה שני הורמונים סינטיים אסטרוגן ופרוגסטרון המונעות הריון על ידי עיכוב הביוץ, השפעה על רירית הרחם שמונעת השרשת הריון והשפעה על הריר הצווארי המעלה את הצמיגות ומעכב חדירת הזרע.
גלולת הפלא
הגלולה הייתה ונשארה אמצעי המניעה המועדף על ידי נשים. עם השנים החלו להצטבר עדויות ואף הוכח במחקרים שלגלולה יתרונות בריאותיים נוספים מעבר למניעת הריון:
  • הפחתת כאבים בזמן הווסת – רוב הגלולות מפחיתות בשיעור ניכר את כאבי הווסת וגם את הכאב שמעטות סובלות ממנו – כאב המלווה את הביוץ.
  • טיפול באקנה – ישנן גלולות המפחיתות את רמת ההורמונים הזכרייםך המצויים בגוף האישה, שהם אלו הגורמים לפצעי האקנה. גלולות סוג זה ניתנות לנשים שזקוקות לאמצעי מניעה וסובלות מאקנה במיוחד כדי לטפל בתופעה. (בישראל הגלולה יאז היא היחידה בעלת התוויה לטיפול באקנה)
  • דימום כבד – ישנן גלולות המפחיתות את כמות הדימום בזמן ווסת. עבור נשים הסובלות מדימום מוגבר שיכול לגרום לאנמיה גלולות אלו בעלות יתרון משמעותי.
  • ירידה במספר הריונות החוץ רחמיים: במחקרים נמצא שגלולות מפחיתות את הסיכון להריון מחוץ לרחם.
  • הפחתת הסיכון ללקות בזיהומים בחצוצרות.
  • ומה שהרבה נשים לא יודעות – שימוש בגלולה הוכח כמפחית את הסיכון לחלות בסרטן השחלות ובסרטן רירית הרחם.
הגלולות המשולבות, שהן הגלולות הנפוצות למניעת הריון, מכילות את שני הורמוני המין – אסטרוגן ופרוגבטרון, והן מקנות הגנה כמעט מוחלטת מפני הריון, אם הן נלקחות לפי ההוראות.
הורמוני המין בגלולות עברו שינויים רבים מאז החל השימוש בהם. מינון האסטרוגן פחת במידה ניכרת, וסוג הפרוגסטרון השתנה. המטרה שאליה מנסים להגיע היא שימוש בהורמונים הדומים במידה רבה ככל האפשר להורמונים הטבעיים המיוצרים בגוף האישה והיעילים למניעת הריון תוך הפחתת תופעות לוואי.
נשים זקוקות לאמצעי מניעה שונים שיתאים לאורחות חייהן ולכן קיים צורך להמשיך ולפתח אמצעי מניעה שיענו על הצרכים המשתנים של האישה המודרנית. המרכיב הפרוגסטיני בגלולות השתנה במשך השנים, המרכיב האסטרוגני ב-50 שנים אחרונות נותר זהה – אתניל אסטרדיול אך לאחרונה קיימים בשוק גלולות המכילות אסטרדיול ולראט שהוא body identical, ללא התפשרות על יעילות, בטיחות ודפוס הדימום. בנוסף לאסטרדיול ולרט השפעה חלשה יותר על תפקודי הכבד לעומת אתניל אסטרדיול, הוא מתפרק לארח ספיגתו בגוף לאסטרוגן הזהה לזה המיוצר באופן טבעי הגוף האישה.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אמצעי המניעה והמיתוסים
מיתוס 1 : הגלולה היא אמצעי המניעה היעיל והנוח ביותר.
לא מדויק. יעילות הגלולה היא 99 אחוזים ומעלה, אך ורק כאשר נעשה בה שימוש נכון. ישנן נשים שמתקשות לעמוד במשטר הנטילה היומיומי של הגלולה ולעתים שוכחות ליטול גלולה אחת או יותר. לכן, בתחשיב של "שימוש טיפוס", כ-90 מתוך 1000 נשים הנוטלות את הגלולה יכנסו להריון לא רצוי מדי שנה. לצד הגלולות, קיימות שיטות שאינן תלויות בהיענות האישה, כמו התקנים תוך רחמיים. התקן תוך רחמי נחשב כשיטה היעילה ביותר, עם יעילות של מעל 99 אחוז עבור כל שנת שימוש. לאחר שהגניקולוג מתקין את ההתקן בצורה נכונה, הוא מהווה אמצעי מניעה יעיל ביותר למשך עד חמש שנים ללא צורך בנטילה יומיומית.
מיתוס 2 : נשים צריכות לקחת "הפסקה מהגלולה" מדי פעם
לא נכון. אין צורך לקחת "הפסקה מהגלולה" במשך שבועות או אפילו חודשים, אלא אם האישה רוצה להיכנס להריון. לשימוש בגלולות אין השפעה שלילית על פריון לטווח הקצר או הארוך. עם זאת, חשוב לבצע מעקב רפואי קבוע על מנת לזהות תופעות לוואי או התוויות נגד הגלולה שעשויים לחייב שינוי של אמצעי המניעה. אחרי הכל, החיים משתנים, וכך גם הצורך לשנות את אמצעי המניעה.
מיתוס 3 : כאשר שוכחים ליטול גלולה, אמצעי חירום למניעת הריון ימנע הריון.
לא מדויק. אמצעי חירום למניעת הריון הידוע כ-"גלולת היום שאחרי" מקטין באופן משמעותי את הסיכוי להריון. אך הוא לא יעיל ב-100 אחוז. כל "גלולות היום שאחרי" יעילות יותר אם הן ניטלות זמן קצר לאחר קיום יחסי המין. בהתאם להרכב, הזמן המומלץ בין קיום יחסי מין לא מוגנים ונטילת הגלולה עשוי להשתנות בין 72 ל-120 שעות (3 עד 5 ימים). אמצעי החירום למניעת הריון כוללים מינון גבוה של הורמונים, ולכן, יש להשתמש בהם רק לעתים רחוקות, ולא כאמצעי השגרתי למניעת הריון.
מיתוס 4 : שימוש בהתקן תוך רחמי או בגלולה מוביל לעלייה במשקל.
לא נכון. ראיות מדעיות הוכיחו כי לגלולות ולהתקנים תוך רחמיים אין השפעה ניכרת לטווח הארוך על משקל הגוף. עלייה במשקל קשורה בד"כ בהיבטים של סגנון חיים ולא בסוג אמצעי המניעה שתבחרי.
מיתוס 5 : רק נשים בוגרות שכבר ילדו צריכות להשתמש בהתקן תוך רחמי
לא נכון. התקן תוך רחמי מתאים לנשים בגילאים השונים, כולל נשים שטרם ילדו ואפילו בקרב נערות. הנחיה זו מומלצת על ידי כל האיגודים המקצועיים הבינלאומיים, כולל הנחיות האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה, שכן ההתקן הוא אמצעי המניעה היעיל ביותר ואינו תלוי בשגרת היום יום שלך. התקן תוך רחמי הוא אמצעי מניעה הפיך המשמש את האישה לטווח האורך. ההתקן מוחדר לתוך הרחם על ידי גניקולוג מוסמך בפעולה של דקות ספורות בלבד. הוא מהווה אמצעי מניעה יעיל עד חמש שנים (בהתאם לסוג), אך אם האישה חפצה בכך, ניתן להסירו בכל עת. ההתקן משחרר באופן מתמשך הורמון סינתטי הנקרא לבונוגסטרל ישירות לתוך הרחם ובכך נמנע הריוחן. התקנים תוך רחמיים הם מבין השיטות ההפיכות היעילות ביותר הזמינות כיום, מכיוון שאינם דורשים נטילה באופן שגרתי, זאת בניגוד לגלולות, למדבקות או לטבעת הוגינלית.
מיתוס 6: הליך החדרת ההתקן התוך רחמי הוא כואב.
לא מדויק. בדרך כלל, החדרת התקן תוך רחמי אינה כרוכה בכאב משמעותי. חלק מהנשים חוות כאב קל ורגעי בלבד בזמן החדרת ההתקן. נית להשתמש בהרדמה מקומית בצוואר הרחם לפני החדרת ההתקן. חלק מהנשים עלולות לחוות כאב, הדומה לכאבי ווסת.
מיתוס 7: קשה יותר להיכנס להריון לאחר שימוש בהתקן תוך רחמי.
לא נכון. הגניקולוג יכול להוציא התקן תוך רחמי בכל עת ולאחר מכן הפוריות של האישה חוזרת במהירות לזו של נשים שלא השתמשו כלל באמצעי מניעה.
מיתוס 8: השיטות הטבעיות למניעת הריון כגון שיטת "הימים הבטוחים" או שיטת "המודעות לפוריות" הן שיטות הנחשבות יעילות ביותר ומתאימות לכל אישה.
לא מדויק. שיטת המודעות לפוריות מתבססת על רישום ומעקב יומיומי אחר שלושה סימני פוריות : מדידת חום הגוף בעת היקיצה, מעקב אחר הפרשות מהנרתיק או מצוואר הרחם לפי קריטריונים של סמיכות, צבע וריח ומעקב אחר מיקום צוואר הרחם. שיטת המודעות לפוריות מורכבת יחסית ליישום ודורשת מחויבות ניכרת מצד האישה ולימוד קפדני אחר השיטה. בימי "חלון הפוריות" יש להשתמש באמצעי מניעה חוצצים כגון קונדום, דיאפרגמה או ספוגית.
מחשבוני ביוץ
בישראל ובעולם נפוצו בשנים האחרונות "מחשבוני ביוץ", אשר עושים שימוש באפליקציה דיגיטלית ומעקב תיעוד יומיומי של האישה אחר "חום השחר" והזנת ימי הווסת שלה. המחשבון נותן לה את תחזית הפוריות שלה ליום הקרוב, על פי סימון של אור ירוק או אדום. כאשר השימוש בשיטה נעשה בהקפדה מוחלטת על מדידה ורישום יומיומיים ועל תזמון יחסי המין על פי המעקב, רמת הוודאות של השיטה היא גבוהה. יחד עם זאת, במחקר מדעי רחב היקף שפורסם במגזין היוקרתי contraception וכלל מעקב אחר למעלה מ-15,000 נשים שהשתמשו בשיטה זו למשך שנה, נמצא כי רמת הוודאות והביטחון של השיטה ב"שימוש הטיפוס" היתה 93% בלבד. משמעות הדבר היא כי 7 מתוך 100 נשים שיסתמכו על מחשבון הפוריות ייכנסו להריון במהלך השנה הראשונה לשימוש. בנוסף, למעלה מ-50% מהנשים שהשתמשו בשיטה זו, זנחו אותה תוך פחות משנת שימוש אחת ככל הנראה בשל העיסוק היומיומי הקפדני שמצריכה השיטה. השיטות הללו אינן מתאימות לנשים בעלות מחזורים בלתי סדירים או לנשים עם שחלות פוליציסטיות.