כנס ראשון מסוגו המוקדש למחלת ה PCD נערך לראשונה בארץ במרכז הרפואי כרמל. לכנס הגיעו עשרות מטופלים ובני משפחותיהם והוא הוכתר בהצלחה. מחלת ה PCD - Primary ciliary dyskinesia - היא מחלה תורשתית שמקורה בפגמים בחלבונים המרכיבים את הריסניו,- מבנים מיקרוסקופיים האחראים לפינוי הפרשות מדרכי הנשימה, למיקום נכון של איברים, לתנועתיות תאי זרע בגבר ועוד. מחלה זו פוגעת בין היתר בריאות, בדרכי הנשימה העליונות ובאוזניים, ומתבטאת החל מגיל הילדות ועד בגרות.
בבית חולים כרמל קיימות מרפאות לחולי PCD גם כחלק ממרפאת ריאות ילדים, וגם כחלק ממרפאת ברונכיאקטזיות במבוגרים, ובהן רופאי ריאות, רופאי אא"ג, גנטיקאים, פיזיותרפיסטים ואחיות. אבחון מחלת ה PCD מבוצע בעקבות חשד קליני בחולים עם התייצגות אופיינית, ובדיקות המוכיחות את חוסר התפקוד של הריסניות - תפקודיות, גנטיות ואחרות. הטיפול המיוחד כולל פיזיותרפיה נשימתית לפינוי הפרשות ומניעת זיהומים, טיפול בסיבוכי אוזניים וסינוסים - מקומיים וניתוחיים, ואנטיביוטיקה דרך הפה ובאינהלציה לפי הצורך. הטיפול הוא כרוני ודורש תמיכה רבה על ידי אנשי מקצוע אולם גם משאבים עצמיים של המטופלים ומשפחותיהם.
2 צפייה בגלריה
ד"ר מיכל שטיינברג. צילום: בית חולים כרמל
ד"ר מיכל שטיינברג. צילום: בית חולים כרמל
ד"ר מיכל שטיינברג. צילום: בית חולים כרמל
את הערב הייחודי והמוצלח יזמו ד"ר קרין יעקובי-ביאנו, רופאת ריאות ילדים ומ"מ מנהלת היחידה לריאות ילדים ומרכז CF, וד"ר מיכל שטיינברג, מנהלת שירות ברונכיאקטזיות ו CF מבוגרים במרכז הרפואי כרמל. בכנס שמעו המטופלים ומשפחותיהם הרצאות על המחלה, האבחון והטיפול בה מד"ר יעקובי-ביאנו. גב' נעמה יערי, פיזיותרפיסטית מרכז ברונכיאקטזיות, הרצתה על שיטות לכיוח הריאות. ד"ר רענן כהן-כרם, מנהל היחידה לאא"ג ילדים במרכז הרפואי כרמל, הרצה על מעורבות האוזניים ודרכי הנשימה העליונות והטיפולים הקיימים. עו"ד הדס פריאון-רוזנבלום, מייסדת ומנהלת עמותת PCD, הרצתה על זכויות חולי PCD. הערב הסתיים בדיון מרתק על התאגדות חולים, הלוקה בחסר ויש להרחיבו בישראל. את הכיבוד לערב תרמו חברות כצ"ט ומגאפארם.
"מחלת ה PCD אינה נדירה כפי שנהוג לחשוב", מעדכנת ד"ר מיכל שטיינברג", חשוב לנו מאוד להעלות את המודעות בקרב רופאי משפחה, ילדים ורופאים פנימיים על מנת שחולים יאובחנו ויקבלו את הטיפול המתאים. אבחון נכון חשוב על מנת שחולים יקבלו את הטיפול המגיע להם, וכן על מנת לייעץ לבני משפחה העומדים לפני הורות".
האלופים של כרמל
הגביע שוב של בית החולים כרמל. ד"ר אלכסנדר פוקס מומחה מהמחלקה הקרדיולוגית, רומן פילשטינסקי, אח ביחידת הצנתורים של כרמל ושבודש בוריס, מתכנת ברפואת הקהילה ואפידמיולוגיה, הם הזוכים בגביע השחמט הארצי. הצוות של כרמל זכה במקום הראשון בתחרות קבוצתית ראשית ומקום ראשון בתחרות בזק קבוצתית במסגרת משחקי הליגה למקומות עבודה שהתקיימה בתל אביב.
2 צפייה בגלריה
צוות השחמטאים המוביל של כרמל. צילום: אלי דדון
בתחרות השתתפו 17 קבוצות מהמובילות בארץ בהם קבוצת חברת חשמל, צה"ל, חברת מקורות התעשייה האווירית, שירותי בריאות כללית ועוד. צוות כרמל מוביל את קבוצת הכללית להישגים גבוהים ומוצלחים ובקבוצת הכללית שותפים עוד שחקנים מבתי חולים נוספים ממרפאות הקהילה, רופאים, טכנאים ועוד. בתחרות הקבוצתית עלה צוות כרמל במוקדמות ולאחר מכן בקרב הם התחרו מול הקבוצות החזקות של בנק דיסקונט, חברת חשמל והתעשייה האווירי,ת גברו על כולם ולקחו את הגביע ואת המקום הראשון.
ד"ר פוקס ובוריס הם כבר שחקנים ותיקים ועם ארון גביעים מלא וגדוש שניהם משחקים כבר מעל 10 שנים בתחרויות שונות של הכללית ותחרויות ברחבי הארץ ומביאים כבוד רב לכרמל ולכללית. האח רומן פילשטינסקי, הרכש החדש של קבוצת השחמט של כרמל, משחק שח כבר מגיל 5 אז עלה לארץ מקישינב שבמולדובה. רומן שיחק שח מקצועי עד גיל 18 והשיא שלו הוא אליפות הארץ בשח שם לקח מקום שלישי. רומן בכרמל כבר 11 שנה והוא עובד כאח ביחידת הצנתורים.
"שח בשבילי זה התחביב העיקרי שלי, אומר רומן, זה משחק אסטרטגיה שמפתח את המוח והזיכרון וזה משחק האסטרטגיה הכי טוב שאני מכיר ".
בוריס שבודש, בן 53, כבר 21 שנה בכרמל וכבר מגיל 7 באוקראינה בה נולד הוא מחובר לשחמט. בוריס עלה לישראל בגיל 28 והוא משחק בליגה הארצית בשחמט במועדון קרית חיים. עד היום הוא משחק עם אומנים ורבי אומנים וקוטף גביעים ותיק. "השחמט בשבילי הוא כבר חלק מהחיים ואני שמח להביא כמה שיותר את גביעים ומדליות לכרמל וזה כבוד גדול בשבילי", אומר בוריס. ד"ר פוקס, בן 40 משחק שחמט כבר מגיל 6 ועלה מאוקראינה לישראל ב 2001. ב 2006 הגיע לכרמל כמתמחה בקרדיולוגיה ומשנת 2014 הוא כבר מומחה ושייך לצוות הבכיר של המחלקה. עד היום הוא זכה בהישגים קבוצתיים ואישים גבוהים מאוד ובוא מביא כבוד גדול למחלקה ולבית החולים.
"השחמט בשבילי הוא תחביב ילדות", מספר ד"ר פוקס, "השח מפתח את הזיכרון והוא הכי מעניין מכל משחקי המחשב שקיימים. מחלקה שלי תומכים בי מכל הלב ואנחנו מקיימים משחקים גם בתוך המחלקה וזה מחדד את היכולות והכישרונות של כולם". ד"ר פוקס נשוי +2 ילדים והילדה הגדולה שלו, מילאנה בת ה-7, כבר מומחית רצינית בשחמט כשיש לה מאמן צמוד בבית.
השלב הבא של שחמטאי כרמל הוא הספורטידאדה שתתקיים באילת באוקטובר הקרוב, בשנים הקודמות לקחו בוריס וד"ר אלכנסדר מקום ראשון בתחרות הבזק ועוד 3 גביעים אישיים במסגרת הספורטיאדה. בהצלחה.