14 שנה לאחר שאיבדה בפיגוע אכזרי את אמה ושני אחיה, יעל ניב ילדה בת בכורה, ופותחת פרק חדש. לסיפורה של יעל (31), אז מהיישוב רקפת במשגב והיום תושבת קרית אתא, יש גם מסר ברור - גם אם נראה שהחיים לא מחייכים אלייך, תמיד יש אור בקצה המנהרה שיכול להוביל אותך לדרך חדשה.
1 צפייה בגלריה
לגלות את העוצמה. יעל ניב ומנחת הסדנה אורנה לב | צילום: דוברות מכבי
לגלות את העוצמה. יעל ניב ומנחת הסדנה אורנה לב | צילום: דוברות מכבי
לגלות את העוצמה. יעל ניב ומנחת הסדנה אורנה לב | צילום: דוברות מכבי
לפני 14 שנה יצאה משפחת ניב לחופשה בסיני, לחגוג את גיוסה המתקרב, אך מאותו יום חייה השתנו מהקצה אל הקצה: בלילה האחרון לחופשה בבית המלון בטאבה, התפוצצה משאית תופת בלובי של המלון. הפיצוץ העז גרם לנפילת החדר של הוריה ואחיה הקטנים, שצנחו לקרקע, אך החדר של יעל ואחותה שרון נשאר תלוי באוויר. לאחר חצי שעה בה היו לכודות, צוות המלון הצליח לחלץ אותן מההריסות והן החלו לחפש את יתר בני המשפחה.
תחילה הן מצאו את אביהן, זהר, שהגיע לבית החולים לאחר שנפצע אנושות. לאחר שלושה ימים של חיפושים בבתי החולים באילת ובבאר שבע התגלתה הבשורה המרה, בדיקות ה-DNA אישרו כי אמה צילה (43) ושני אחיה הקטנים גלעד (11) וליאור (3) צנחו אל מותם באותו פיגוע טרור. האב זהר עבר הליך שיקום ארוך וכיום הוא מתפקד היטב.
לפני כשנתיים התחתנה יעל עם בחיר לבה - והרב שחיתן אותם היה הרב שערך את הלוויות של אמה ואחיה, הרב של משגב עוזיאל אליהו. לפני ארבעה חודשים ילדה את בתה הבכורה, רוני. "זה היכה בי חזק, אושר עילאי שלא משתווה לכלום. עם זאת, בחיים לא הרגשתי בחסרונה של אמי כמו לאחר הלידה. היתה חסרה לי העצה של אמא, אני הרי אמא חדשה, מי ילמד אותי עכשיו". אחרי תקופה של חוסר ודאות, יעל החלה להפנים את המציאות חדשה.
"לשבת לבכות ולוותר על החיים זו אופציה שתמיד מונחת על השולחן, פתאום הבנתי שהילדה הזאת ממלאת אצלי את החורים בלב, הבנתי שהיא כל עולמי ובעיקר שהיא צריכה אותי".
מאז החלה את השינוי מבפנים, יעל החליטה שמעתה היא לא נשארת יותר בבית, היא רוצה ללכת למפגשים, לסדנאות, לראות אנשים, להתלבש יפה ולהרגיש טוב עם עצמה. "נרשמתי לקורס לעיסוי תינוקות ונגיעה בהורות של מכבי שירותי בריאות. התחלתי להכיר נשים מיוחדות, שכל אחת הציפה את סיפורה האישי. דיברנו על מגוון נושאים והתחלתי להתחבר לכל האמהות.
"בעזרת הסדנה למדתי על המחויבות לתינוקת שלי, על תזונה נכונה עבורה ובעיקר למדתי איך לגרום לילדה שלי להרגיש שיש פה אמא שדואגת לה. מצאתי קבוצה תומכת, כל אחת בשביל השנייה, ולא הפסקתי להגיד לעצמי, 'רוני היא הניצחון שלי למה שקרה', אני יותר חזקה מזה".
הסדנה הסתיימה, ומעבר לחברות החדשות שרכשה, יעל יוצאת מחוזקת ועם מסר לציבור בכלל ולנשים לאחר לידה בפרט: "גם כשנדמה שהכי קשה לכן בעולם, מניסיון, תמיד אפשר לקום ולהמשיך קדימה. צאו מהבית, תתלבשו יפה, תרגישו טוב עם עצמכן וקחו חלק בסדנה המדהימה הזאת. זה נתן לי כוחות לקום ולדעת שאני לא לבד. סדנה מרגשת שאיפשרה לי מקום לביטוי, המנחה אורנה מלאת אמפתיה ובעיקר איפשרה לי חיבור נכון לילדה שלי. מבחינתי זה שווה ערך לפסיכולוג".
אורנה לב, מדריכת הסדנה לנגיעה בהורות של מכבי בקרית מוצקין: "המטרת הראשית היא חיזוק הקשר בין ההורה לילד באמצעות מגע ובאמצעות שיחה עם האמהות. המפגשים כוללים עיסוי תינוקות והנחיה לקידום ההתפתחות והבריאות.
הסדנה מונחית על ידי אנשי מקצוע מומחים בתחום בריאות הילד וכן מנחים אורחים בתחומים שונים כמו תזונה, חיזוק רצפת אגן, קלינאית תקשורת ועבודה סוציאלית. נשים רבות מגיעות לאחר לידה עם בעיות של דיכאון, חרדה ותסכול, ובאותה נשימה הן מופתעות לגלות את עצמן ואת העוצמות שלהן מחדש לאחר מספר מפגשים".