מומחיות הכללית במחוז חיפה וגליל מערבי לטיפול בעודף משקל והשמנה בילדים ונוער: בין תופעות הלוואי של ההסגר מסתמנת תופעה של עלייה במשקלם של הילדים והתרופפות הרגלי חיים בריאים.
1 צפייה בגלריה
השמנת יתר
השמנת יתר
השמנת יתר
(אילוסטרציה: shutterstock)
השמנה ועודף משקל בילדים ובני נוער היא תופעה ששכיחותה עולה בארצות העולם המערבי. בישראל, לכשליש מהילדים יש עודף משקל, ו-12 אחוז אף מתמודדים עם השמנה.
ד"ר קורינה הרטמן וד"ר טלי שחר, המובילות את התוכנית לטיפול בהשמנת יתר ועודף משקל בילדים ומתבגרים, מציינות כי ילדים צעירים עם תופעות אלה נמצאים בסיכון גבוה, המגיע בגילאים הצעירים בשיעור של 25 אחוז סיכון להיות שמנים גם בבגרותם, כולל התחלואה הנלווית, שעלולה להופיע כבר בילדות.
בגיל ההתבגרות הסיכון כבר עולה 75 אחוז. טיפול בעודף משקל והשמנה בשלב מוקדם ככל האפשר משפר את הסיכוי שהרגלים נכונים של אורח החיים יופנמו ויתרמו לבריאותם בהווה ולעתיד.
צוות כללית מוסיף ומציין שהצורך בתערובת טיפולית גבר בעקבות תקופת הסגר הקורונה. הנתונים מראים על החמרה של התופעה לאחר שהרגלי חיים התרופפו ונרשמה מגמת עליה נוספת במשקלם של ילדים. תרמו לתופעה מספר גורמים: חוסר מעש, התרופפות המסגרות והמשמעת, העדר פעילות גופנית וחרדה בשל אי ודאות.
כתוצאה, הילדים צרכו יותר חטיפים ומשקאות ממותקים, אכלו יותר אכילה רגשית, כשתופעות אלו מלוות בירידה ניכרת בזמן שהוקדש לפעילות גופנית, משחקי חוץ, הליכה ממקום למקום. ההערכה היא שחלה עלייה בזמן השימוש במסכים בשיעור של כחמש שעות נוספות ביום בממוצע.
בהעדר בית ספר, הילדים שהו זמן רב גם ליד מסכים בלימודים מקוונים, ללא הפעילות בהפסקות. מאידך, נוצר גם בסיס להרגלים נכונים יותר, שיש לטפחם ולשמרם, כמו יותר בישול ביתי וארוחות משפחתיות.
הטיפול הנכון במצב זה הוא שינוי אורח חיים במשפחה כולה על ידי טיפול תזונתי, רגשי, פעילות גופנית והדרכת הורים.