כללית הפעילה בקרית הבריאות זבולון מרפאה ייעודית לטיפול בחולי אי ספיקת לב, במטרה למנוע הידרדרות במצבם ואישפוזים תכופים וחוזרים, על ידי מעטפת טיפול במסגרת מרפאה בקהילה.
2 צפייה בגלריה
מרכז הבריאות זבולון
מרכז הבריאות זבולון
מרכז הבריאות זבולון
(צילום: נחום סגל)
אי ספיקת לב הינה תופעה שכיחה, שמופיעה בקרב כ-2 אחוז מהאוכלוסייה הכללית, מגיעה ל-10 אחוז בקרב אנשים בגילאי 70 ומעלה. הסיכוי של גבר או אישה בגיל 45 ואילך לפתח אי ספיקת לב במהלך שארית חייהם עומד על כ-33 אחוז.
זו מחלה כרונית שמתפתחת ומחמירה ומאופיינת בתנודות בין יציבות קלינית להחמרה בסימפטומים. כל החמרה יכולה להביא לנזק נוסף לשריר הלב והתקדמות המחלה. הסובלים ממנה, בעיקר בשלבים מתקדמים יותר של המחלה, מגיעים לעתים קרובות לאישפוזים חוזרים ב'דלת מסתובבת' תוך פגיעה חמורה באיכות החיים.
2 צפייה בגלריה
ד"ר מחמוד אבו עקל  צילום: דוברות כללית
ד"ר מחמוד אבו עקל  צילום: דוברות כללית
ד"ר מחמוד אבו עקל צילום: דוברות כללית
(צילום: דוברות כללית)
על כן, רואים כללית חשיבות ביצירת כתובת איכותית וזמינה בקהילה לשם איזון החולים וליווי צמוד שימנע את האישפוזים הרבים. לשם כך, נפתחה עתה בזבולון מרפאה ייעודית לחולי אי ספיקת לב שמטרתה זיהוי חולים עם אי ספיקת לב ומתן טיפול הולם.
המרפאה מנוהלת על ידי קרדיולוגים בכירים בכללית: ד"ר מחמוד אבו עקל, רכז שירות אי ספיקת לב של כללית במחוז, קרדיולוג בכיר בכרמל, וד"ר מיכאל גבריאלי, מומחה בטיפול ביתר לחץ דם ריאתי בזבולון ובכרמל, ויחד עמם צוות סיעודי ומנהלי ייעודיים למחלקה.
כמו כן, כולל הצוות שפועל בגישה כוללנית רב מקצועית. מעטפת זו נועדה לתת את מירב הטיפול בקהילה, למנוע בכך החמרה במצבם המוטפלים ולחסוך מהם אישפוזים בבתי החולים. ההפניה נעשית על ידי רופא המשפחה או קרדיולוג כללית, בהתאם לקריטריונים רפואיים.
ד"ר אבו עקל מסביר כי אי ספיקת לב היא תסמונת קלינית המאופיינת בסימפטומים טיפוסיים כגון קוצר נשימה, נפיחות ברגליים, עייפות וקושי בביצוע מאמצים כתוצאה מפגיעה במבנה או תפקוד הלב, שגורמת לירידה באספקת הדם לאיברי הגוף או לעלייה בלחצים במדורי הלב.
לתסמונת זו סיבות מרובות, בראשה עומדת מחלה של העורקים הכליליים, קרי לאחר התקפת לב, מחלות מסתמיות, הפרעות בקצב הלב, מחלות דלקתיות למיניהן וגם נזק טוקסי מתרופות, בעיקר כימותרפיה.
ישנם כיום מגוון טיפולים נרחב לחולים אלה, הכולל טיפול תרופתי בכדורים, עירויים דרך הוריד וכן טיפול מכשירני הכולל קוצבים מיוחדים. במקרים מיוחדים, החולים מופנים לטיפולים כירורגיים הכוללים השתלת לב מתורם או לב מלאכותי.