אנשים רבים כל כך רוצים לרדת במשקל. חלקם רוצים פשוט להיראות טוב יותר, אחרים מתכנסים לנושא הבריאות. יש כאלו שמבקשים להיפרד בסך הכל מ-2-3 ק"ג ואחרים מרגישים שהם מתמודדים עם עודף של 20-30 ק"ג.
אז הם מחליטים בפעם המי יודע כמה: דיאטה.
5 צפייה בגלריה
95% מהדיאטות לא מצליחות
95% מהדיאטות לא מצליחות
95% מהדיאטות לא מצליחות
(צילום: shutterstock)
אני לא יודע כמה מכם כבר הספיקו להיפגש עם התובנה הבאה: "95% מהדיאטות לא מצליחות".
בפעם הראשונה ששמעתי את המספר הזה נאלמתי דום. חשבתי לעצמי, האם יתכן שאנחנו רודפים אחרי הזנב של עצמנו, סובלים, נמנעים ומסתגפים לשווא? בהתחלה זה נראה לי לא הגיוני. חצי עולם נמצא בעיצומה של דיאטה, והחצי השני סיים אחת, ועומד להתחיל את השנייה.
כיוון שאני מחזיק מעצמי בעל מקצוע רציני ויסודי, יצאתי לחקור את הנושא. התגלית המצערת הייתה שזו לא סתם כותרת. זה די אמיתי אם כי לא לגמרי מדויק.
המספר 95% נגזר ממחקר מאוד ישן. לפני יותר משישים שנה: בבית חולים בניו יורק ערכו מחקר על יותר ממאה נבדקים ואלה היו הממצאים. המחקר לא לגמרי עומד בסטנדרטים המודרניים למחקר מדעי אבל הוא צוטט כל כך הרבה פעמים, עד שהפך למיתוס. אז זה המקור שלו, וכך הוא נותר.
מאז נערכו כמובן לא מעט מחקרים נוספים.
5 צפייה בגלריה
החולייה החסרה נמצאת אצלנו בראש
החולייה החסרה נמצאת אצלנו בראש
החולייה החסרה נמצאת אצלנו בראש
(צילום: shutterstock)
מחקרים אחרים בנושא נבדלים אחד מהשני באופן שבו הם מגדירים ירידה במשקל, בטווח הזמן שבו מודדים את התוצאות, במגוון הטיפולים שהנבדקים עברו במקביל ובאופן בו הם התייחסו לאחוזי הנשירה מהמחקר.
כלומר, יש מחקרים בהם ירידה של 5% מהמשקל הכולל נחשבת לירידה במשקל. לעומת זאת, במחקרים אחרים, ירידה במשקל נחשבת רק מ-10% ובחלקם אף יותר.
יש מחקרים שבודקים את השמירה על המשקל כעבור שנה בלבד ומחקרים אחרים אחרי שנתיים או חמש שנים ויותר. חלק מהמחקרים משלבים גם אימוני כושר או הדרכות וטיפולי אורח חיים. יש מחקרים שמתייחסים באופן שונה למידה בה כל הנבדקים שהתחילו את המחקר סיימו אותו.
ההבדלים בין המחקרים גדולים אבל מסתבר בבירור שאחוזי ההצלחה של דיאטות בלבד בירידה במשקל לטווח ארוך הם נמוכים מאוד. יש מחקרים שמראים 80% כישלון אחרי שנה. אחרים מעידים על 98% אחוזי כישלון אחרי חמש שנים.
בשורה התחתונה: המספר 95% לא תלוש מהמציאות.
צריך להדגיש שמדובר כאן בטווח ארוך ולא במשקל בסוף הדיאטה או זמן קצר אחרי סיומה. אבל הרי זה כל העניין: אנחנו רוצים לרדת במשקל לכל החיים. אנחנו רוצים להיות רזים, יפים ובריאים - לתמיד. אנחנו לא משקיעים בדיאטה רק כדי למצוא את עצמנו בעוד שנתיים שוב באותו משקל ובתחושת תסכול וחוסר אונים. ובטח שלא מתאים לנו לחזור לנקודת המוצא - ולהתחיל את המסלול כולו מבראשית.
אם נסתמך על המחקרים, כנראה שזה מה שיקרה.
אז מה 2022 תחדש לנו?
בשנים האחרונות הולך ומשתרש הביטוי "אורח חיים בריא". הרעיון המרכזי הוא: לא עוד דיאטה זמנית. שינוי צריך לעשות לכל החיים.
5 צפייה בגלריה
עזרא דוידי
עזרא דוידי
עזרא דוידי
(צילום פרטי)
תודו: זה נשמע לגמרי הגיוני. כדי לשנות את המשקל שלנו לטווח ארוך, אנחנו צריכים לשנות את חיינו לטווח ארוך. אם נמשיך בדיאטות בשיטת עובר ושב, נחזור להרגלים הישנים ולמשקל הישן.
הרעיון הוא להתחיל לחשוב במונחי "לתמיד", ולא ב"כאן ועכשיו".
אז כל החיים נגזר עלינו להיות בדיאטה ולסבול?
הבעיה היא שאנחנו רגילים לחשוב במונחי סבל ומאמץ. אנחנו רגילים להימנע, להתנזר, לאלץ ולחסוך.
המילים הללו מתארות תחושות ולא מצבים גופניים. וזו בעצם הבשורה: השינוי המשמעותי הוא המנטלי – השינוי בתפיסה, בחשיבה, בתחושות, ברגשות, בהלך הרוח, בערכים.
5 צפייה בגלריה
עצות פשוטות שיעזרו לכם לשלוט בתיאבון
עצות פשוטות שיעזרו לכם לשלוט בתיאבון
הגישה לטווח ארוך מוכרחה להיות מקיפה יותר: מי אני, מה אני עושה, מה חשוב לי
(צילום: shutterstock)
זה לא רק האוכל
התשובה לא נמצאת רק באוכל, אלא בכל מרכיבי החיים. אמנם הירידה במשקל תלויה בעיקר במה שנכנס לפה, אבל הגישה לטווח ארוך מוכרחה להיות מקיפה יותר: מי אני, מה אני עושה, מה חשוב לי, מה משמח אותי.
מכאן צריך להיגזר גם היחס לאוכל ולפעילות גופנית. עם הזמן מתגבשת ההבנה שאנחנו צריכים פתרון כולל ומקיף. אנחנו רוצים להתמודד עם התזונה, הפעילות הגופנית, השינה, הסטרס ועוד.
החולייה החסרה כאן היא האלמנט המנטלי והגישה: תבדקו אם אתם נמצאים במאבק או בצמיחה. האם אתם בקרב מול רקמת השומנים הסרבנית או מוותרים על מנגנון הגנה?
5 צפייה בגלריה
אוכל לא יכול לשמש כפתרון לחוויה או למחשבה שלילית.
אוכל לא יכול לשמש כפתרון לחוויה או למחשבה שלילית.
המשימה לשנת 2022: לשנות את החשיבה
(צילום: shutterstock)
סוויץ' בחשיבה, שינוי בראש
כיוון שהחולייה החסרה נמצאת אצלנו בראש, זה הדבר שאנחנו צריכים לעשות טוב יותר בשנה הבאה: לשנות את החשיבה. יחידי הסגולה שהצליחו לרדת במשקל לתמיד הם אלה שהשכילו לעשות גם שינוי בראש.
95% נכשלו בדיאטה. אותם 5% שהצליחו לשמור על המשקל החדש עשו שינוי מנטלי.
זה בעצם נושא למחקר המדעי הבא: עד כמה ישתפרו אחוזי ההצלחה של "הדיאטות" ביום שנוסיף להם את האלמנט המנטלי, החשיבה, הרגש, התפיסה והאמונות.
ברוכה הבאה 2022. השנה שמתחילה מהראש.
עזרא דוידי, מאמן מנטלי לירידה במשקל, יורדים במשקל בפעם האחרונה. בקרו אותי באתר