יוסי ביטון (47), תושב קרית אתא, בעל בתי ספר לאיפור, נשוי לליזו, אבא למאי, רוי, תהל ומל.
1 צפייה בגלריה
יוסי ביטון. צילום: תומר אלבז
יוסי ביטון. צילום: תומר אלבז
יוסי ביטון. צילום: תומר אלבז
מתי מתחילה השבת שלך? "בימי רביעי יש בביתי מפגש ללימוד קבלה, כבר 10 שנים, יותר מ-20 חברים. השיעור מתחיל ברביעי בערב ומסתיים בחמישי לפנות בוקר, וכשאנו נפרדים, זאת פרידה של שבת שלום".
ומתי מתחילות ההכנות לשבת? "בחמישי קניות ובשישי תחילת בישולים, יחד אני ואשתי. חמותי מכינה דגים חריפים מרוקאים ומטבוחה, ואת כל השאר אנחנו מכינים, כולל הלחם".
אתה לא עובד בימי שישי? "סוף השבוע מוקדש כולו למשפחה, אני גם לא מתארח, תמיד בבית, ומי שרוצה מתארח אצלי".
באיזה שלב אדם בוחר איפור כמקצוע? "אחרי שהשתחררתי מהצבא, בגיל 22, החלטתי להירשם ללימודי אדריכלות, ועד תחילת הלימודים חיפשתי תעסוקה. ישבתי בבר בת"א, על הבר היה מגזין. פתחתי אותו והיתה מודעה על רישום ללימודי איפור בצ'ק פוסט.
"החלטתי להירשם, להעביר את הזמן - והתחיל סיפור אהבה גדול. מרגע שנגעתי בצבעי איפור ובפנים, הבנתי שזה המקצוע בשבילי. כיום יש לי שבעה בתי ספר לאיפור ברחבי הארץ. זה גם מתחבר לי רוחנית, אני מגלה את האמונה דרך האמנות, היצירה".
ובחזרה לשבת - אשתך מדליקה נרות? "תמיד, ובשנתיים וחצי האחרונות היא גם חזרה בתשובה, שמה כיסוי ראש והתחזקה. אני לא הייתי צריך סממנים חיצוניים כדי להבין את דרך התשובה, אני עוסק בקבלה מעשית, הייתי בהודו באשראם עם מדיטציות, יוגה וסדנאות שתיקה. מבחינתי, אדם, מיום שהוא נולד, נמצא בחיפוש התשובה.
"לפני הדלקת הנרות אנחנו עורכים קבלת שבת בבית, שרים ומקבלים אותה בשמחה".
אתה הולך לבית הכנסת בשישי? "רק אם אני מארח חבר אצלי לשבת. אני לא רואה צורך בהתכנסות, אני בהשתדלות תמידית להתפלל, להודות ולהתחבר לאור הבורא. כשאני חוזר מבית הכנסת עורכים קידוש, וזה עבורי המצב הכי רוחני, לא משנה אם אתה דתי או חילוני, זה הרגע של הפרדה בין קודש לחול".
ואחרי ארוחת שישי? "אנחנו יושבים יחד עם הילדים או רק אני עם אשתי. אני לא כופה את שמירת השבת על הילדים. שלושת הגדולים מתפנים לעניינים שלהם עם הטלפונים והחברים. אני מכבד את הספייס שלהם והם את שלי".
שבת בבוקר, מה הכי בשבילך? "במהלך השבוע אני ואשתי עורכים לימוד למשך 20 דקות, ובשבת בבוקר אנחנו יושבים יחד קרוב לשעתיים על פרשת השבוע. זה בשבילנו זמן איכות, חיבור ושקט. אחרי ארוחת שבת אנחנו יושבים יחד כולם בגינה, לקבל אנרגיה מהטבע".
עבודה בשבת? "מבחינתי, ללא ברכה. אבל בעולם הקורסים שלי אני פוגש את בני כל הדתות ומכבד כל אחד בעשייה ובדת שלו, בסופו של דבר יש אדם מולך".
זיכרון ילדות מיוחד מהשבת? "סבא וסבתא שלי היו עורכים הילולה וסעודת מצווה ביום פטירתו של הרמב"ם, כ' בטבת, והשיח שהיה שם בשבתות זכור לי עד היום, וגם ההכנות להילולה, שנמשכו חודשים מראש, תכנון לפרטי פרטים. גם סבא שלי נפטר באותו תאריך, כ' בטבת".
מתי אתה חוזר לשגרה? "במוצ"ש, בהרגשה, יש קושי אנרגטי לחזור לשגרה. אז לאחר ההבדלה אני יוצא לטבע, לאוויר, מתכונן להכיל את השבוע החדש".
איפור: יוסי ביטון סטיילינג: דנה מנדל דוגמנית: אבישג ויצמן