רפי זוהר (51), בעל סטודיו לצילום, נשוי לשירלי, אבא לפז, סהר ואילאי, מתגורר בקרית חיים.
1 צפייה בגלריה
רפי זוהר. צילום: עדי דטליס
רפי זוהר. צילום: עדי דטליס
רפי זוהר. צילום: עדי דטליס
מתי מתחילה השבת שלך? "במקרים רבים, השבת מתחילה עבורי ממש מאוחר, כי ביום שישי יש פגישות וגם אירועים בצהריים, ואחרי שאני מסיים, אני חייב לנוח שעה-שעתיים".
אז אתה פטור מבישולים לשבת? "ברוב המקרים אשתי מכינה, אבל אני לפעמים נכנס למטבח להכין איזה סיר דגים מרוקאי חריף, שתמיד מזכיר לי את הבית, וחמין בחורף - זו המומחיות שלי. מבחינתי, הרגע שבו ריח הבישולים מסתובב בבית הוא הרגע שבו מתחילה השבת".
ממתי אתה מצלם? "קיבלתי לבר מצווה מאחי מצלמת פוקט, והתחלתי לצלם את החברים שלי בטיולים, הייתי מפתח את התמונות ומוכר להם. ליד ביתי בביאליק היה הסטודיו של עדי ברקן. נכנסתי לבקש עבודה, הוא ענה שלא, אבל נתן לי עבודה בסידור המחסן.
"בתוך שעתיים המחסן היה מדוגם, עדי הבין שאני רציני, וכעבור זמן קצר שלח אותי לצלם בר מצווה, ואני בסך הכל ילד בן 15 וחצי. כעבור כמה ימים הגיע בעל האירוע לקבל את האלבום, הסתכל, אחרי כמה שניות סגר ויצא מהסטודיו.
"חשבתי כבר שעשיתי את הפאדיחה של החיים, אך כעבור עשר דקות הוא חזר עם סלסלת שוקולדים ענקית. מרגע זה הבנתי שזה יהיה המקצוע שלי. צילמתי גם לעיתונים שונים, כולל "ערי המפרץ", ובגיל 30 פתחתי את הסטודיו".
נחזור לקידוש. "אנחנו עורכים ארוחה משפחתית כל שישי, זה מלכד את המשפחה, ובחגים מתכנסים כל האחים אצל ההורים, על אף שהם כבר לא בקו הבריאות".
ואחרי ארוחת שישי? "נפגשים עם חברים, או נשארים רק שנינו. ככל שהילדים גדלים יוצא שיש לי יותר זמן איכות עם אשתי".
שבת בבוקר - מה הכי בשבילך? "קם, שותה קפה ויוצא לבד להליכת בוקר בים, שבסיומה שותה קפה, עדיין רק עם עצמי. זמן פנוי לשקט, לשבת, לחשוב, לעבד. זה הזמן שלי. אחרי הסיבוב הזה אני מגיע הביתה בשעות הבוקר המאוחרות לזמן משפחה, חוזרים לים כולם יחד או לארוחה טובה בבית".
עבודה בשבת - לברכה או לבטלה? "בצעירותי עבדתי גם בשבת, לא היה לי יום אחד מנוחה, זה הכל היה בפול ווליום ובאטרף. ברגע מסוים, כשבני הצעיר היה פעוט, הסתכלתי עליו ועברה לי המחשבה שהשנים עפות ואני כולי במרוץ החיים, עבודה עבודה, והנה הילדים גדלו והרבה דברים עפו לי בדרך. מאז הורדתי לחץ והבנתי שסופש זה זמן משפחה".
זיכרון ילדות מהשבת? "כבר בימי חמישי היינו הולכים לישון אצל סבא וסבתא. סבתי ז"ל היתה מבשלת הכל על פתיליה, כל הלילה מתבשלים שם מטעמים, ובמיוחד סיר אחד מלא קציצות. הריח היה משגע אותי, הייתי מחכה שהיא תלך לישון, קם, גונב כמה קציצות ואז מסדר את הסיר שהיא לא תשים לב לחסרונן".
מתי אתה חוזר לשגרה? "יוצא שבמוצאי שבת אני יושב לערוך תמונות כדי לעמוד בזמנים, אבל אני משתדל שזה לא יקרה, וברוב המקרים החזרה לשגרה היא בראשון".