מה אומר לכם השם עמית בן זקן? אם צפיתם בתוכנית "אקס פקטור" לאירוויזיון, סביר להניח שהוא נחקק לכם בזיכרון. גם, מן הסתם, בזכות הכישרון המוזיקלי (המרשים), אבל לא פחות, בזכות הייחוס המשפחתי.
בן זקן (22) הוא האח הצעיר של זמרת העשור, עדן בן זקן.
5 צפייה בגלריה
עמית ועדן בן זקן
עמית ועדן בן זקן
עמית ועדן בן זקן
(צילום מהאלבום הפרטי)
כעת הוא מקווה לעשות את זה בכוחות עצמו, ומי יודע, אחרי שצלח בכבוד את שלב האודישן והתקבל לתוכנית, אולי הוא עוד יגיע לייצג אותנו באירופה.

ללכת בדרך המלכה

בן זקן הצעיר סומן מגיל צעיר ככוכב, אבל בתחום אחר. כמו אייל גולן, שנטש קריירת כדורגל מקצועית לטובת המוזיקה, גם הוא התחיל כשחקן כדורגל כששיחק בעמדת הקשר בעירוני קרית שמונה, העיר שבה גדל.
אלא שלא הכל הלך לפי התוכניות וכשהגיע לגיל 19 גילה שיש מי שלא מתחשב בחלומות שלו: הצבא סירב להעניק לו מעמד של ספורטאי מצטיין והוא נאלץ לפרוש מהכדורגל ולהתרכז בחיים עצמם.
וכמו שקורה לא פעם בחיים, כשדלת אחת נסגרת אחרת נפתחת במקומה. "אני שר מגיל קטן, אבל תמיד זה היה רק למשפחה ולחברים ולא על במות. כשפרשתי מהכדורגל נעשתה התפנית", מספר בן זקן.
5 צפייה בגלריה
בן זקן ב"אקס פקטור". "המשפחה הפעילה לחץ כבד להשתתף"
בן זקן ב"אקס פקטור". "המשפחה הפעילה לחץ כבד להשתתף"
בן זקן ב"אקס פקטור". "המשפחה הפעילה לחץ כבד להשתתף"
(צילום: יח"צ)
"החלטתי להתעסק במוזיקה וללכת על זה בכל הכוח. אני כותב, מלחין ומבצע. לפני כשנה וחצי הוצאתי סינגל ראשון ולפני כשמונה חודשים את הסינגל השני, אבל זה לא התפוצץ כמו שרציתי. בשלב הזה פנה אליי מלהק של "אקס פקטור" לאירוויזיון ושאל אם אני רוצה לבוא ולהתמודד".
בן זקן מספר שבהתחלה היו לו לבטים. בין היתר כנראה בגלל הרצון לעשות את זה בכוחות עצמו ולא להיבנות בזכות השם של אחותו הגדולה - "אקס פקטור", נזכיר, היא התוכנית שבה עדן פרצה לראשונה, עם אחד האודישנים הזכורים בתולדות ריאליטי השירה בישראל.
אז האח הצעיר התלבט, אבל במשפחה לא היו מוכנים לשמוע על זה והתעקשו שהוא יילך בדרכיה של מלכת השושנים. "המשפחה והחברים הפעילו עליי לחץ כבד ללכת ולהשתתף והם בסופו של דבר הכריעו את הכף. הם אמרו לי שאני מוכשר ושאני חייב לנסות ובאמת החדירו בי ביטחון".
לא הספיקה למשפחה זמרת אחת בבית?
"המשפחה תומכת בי בכל צעד ומקבלת את כל מה שאני עושה בכיף ובאהבה. זה היה ככה כשהייתי בכדורגל וזה ככה עם המוזיקה".
ואיך מגיבה עדן?
"עדן תומכת בי, אוהבת ודוחפת אותי קדימה. כמובן שהיא גם עוזרת לי ויצא לי ללמוד ממנה הרבה על מה זה ואיך לעמוד על במה".
5 צפייה בגלריה
האחות, עדן בן זקן. "יצא לי ללמוד ממנה הרבה איך לעמוד על במה"
האחות, עדן בן זקן. "יצא לי ללמוד ממנה הרבה איך לעמוד על במה"
האחות, עדן בן זקן. "יצא לי ללמוד ממנה הרבה איך לעמוד על במה"
(צילום: רונן אקרמן)

לא מפחד מהלחץ

באודישן בחר בן זקן לשיר את "לא ביקשתי מלחמה", הלהיט של הזמר קובי ממן. בנוסף לדמיון הפיזי בינו לבין אחותו, ניתן לראות דמיון בין האחים גם בכריזמה, בשובבות ובקופצנות על הבמה - והכי חשוב (כי בכל זאת, מדובר בתחרות שירה), ביכולת המופלאה שלהם לשיר ולסלסל בצלילים הגבוהים.
נטע ברזילי כינתה אותו "קפיצי", אביב גפן קרא לו "שובבי" ומרגול קבעה שהוא "סופר דופר בגבוהים". אך למרות שעבר לשלב הבא עם החלטת שופטים שהתקבלה פה אחד, בן זקן הצעיר לא היה מרוצה מהאודישן שלו. "אני חושב שהייתי בסדר אך יכולתי יותר", הוא אומר ומסביר: "ההתרגשות הייתה גדולה וזה השפיע עליי, אבלבסך הכל זה היה ממש כיף וחוויה גדולה".
איך התחושה שפתאום אור הזרקורים עליך?
"האמת שהרבה אנשים עוצרים אותי ברחוב, אומרים לי שהם נהנו מהאודישן שלי ומבקשים להצטלם. תמיד ראיתי מהצד את עדן מקבלת את אהבת הקהל וזה נחמד וכיף להרגיש את זה בעצמי".
אתה מתכוון לייצג את ישראל באירוויזיון?
"האמת שלא באתי רק בשביל האירוויזיון אלא יותר כדי להשמיע ולהראות את עצמי במטרה להצליח לפתח קריירה של זמר, אבל ברור שאשמח לייצג את המדינה באירוויזיון. אני חושב שצריך סוף סוף לשלוח זמר מזרחי לאירוויזיון, זה יכול לתת משהו אחר ומרענן שמאפיין את התרבות של מדינת ישראל בשנים האחרונות".
5 צפייה בגלריה
עמית בן זקן. "חשוב לי ליצור, לכתוב ולהלחין גם לאחרים"
עמית בן זקן. "חשוב לי ליצור, לכתוב ולהלחין גם לאחרים"
עמית בן זקן. "חשוב לי ליצור, לכתוב ולהלחין גם לאחרים"
(צילום: קובי קואנקס)
אתה מרגיש שיש עליך לחץ לזכות בגלל הייחוס המשפחתי?
"יש הרבה לחץ וציפיות ממני בגלל הייחוס המשפחתי. למרות שאני זמר צעיר ואלמוני, הפרומואים במשך שבוע לפני התוכנית התעסקו רק בי וזה כן יוצר יותר לחץ. מצד שני, זה שבאתי מהכדורגל לימד אותי מה זה לחץ ואני יודע איך להתמודד עם זה שיש ציפיות ויש עליי לחץ".
אז זה טוב או רע מבחינתך להגיע עם כזה שיוך משפחתי?
"כמובן שלהיות אח של עדן בן זקן זו זכות גדולה, אך יחד עם זאת בוחנים אותי יותר בגלל זה, היא הציבה רף גבוה והמון אנשים מצפים ממני להיות כמוה".
אתה חושב שאתה יכול לשחזר את ההצלחה של אחותך?
"אני אגיד את זה האמת, לשחזר את מה שעדן עשתה זה הדבר הכי קשה בעולם. צריך שאלוקים ייגע בך בשביל זה, צריך מזל, כישרון ועוד המון משתנים.
"אני שואף לעשות דרך טובה וכמובן גם ליהנות ממנה. החלום שלי זה לעסוק במוזיקה כל החיים ולהיות זמר מצליח בישראל. דבר שחשוב לי הוא ליצור, לכתוב ולהלחין גם לאומנים אחרים ולא רק לעצמי".
5 צפייה בגלריה
בן זקן והחברה ליאל סעדון
בן זקן והחברה ליאל סעדון
בן זקן והחברה ליאל סעדון
(צילום: קובי קואנקס)
בן זקן גדל בקרית שמונה ולפני כחצי שנה עבר לגור בשכונה הירוקה ביבנה, בבית הוריה של חברתו, ליאל סעדון. דווקא הצבא, שסימל את סוף קריירת הכדורגל שלו, חתום במידה מסוימת על השידוך הזה.
"הכרתי את ליאל לפני כשנתיים, כששירתנו ביחד בצבא", מסביר בן זקן, אבל ממהר להדגיש ש"בזמנו גם לי הייתה חברה וגם לה היה חבר, אז לא היה בינינו שום דבר. לפני כחצי שנה, כשהשתחררנו מהצבא, שנינו היינו רווקים ושלחתי לה הודעה באינסטגרם, התכתבנו הרבה, ולבסוף נפגשנו והפכנו לזוג".
ובזכותה הגעת מהצפון הרחוק דרומה ליבנה.
"החלטתי לעזוב עבורה את קרית שמונה ולעבור לגור אצלה ביבנה כי אחרת לא באמת יכולנו לנהל זוגיות משני הצדדים של המדינה. בגדול . אני מאוד מרוצה מהעיר, יש פה אחלה של תושבים והעיר יפה ונקייה".
"עמית עבר לגור אצלי ממש בתחילת הקשר. זה לא היה פשוט לגרום לו לעבור, אבל הבנו שאם אנחנו רוצים לנהל קשר אנחנו צריכים לתת יותר מעצמנו", אומרת סעדון, שעובדת בחברת סידורי הושבה בחתונות ומתגוררת ביבנה עם משפחתה מזה כשבע שנים.
"למדנו הרבה אחד על השנייה בתקופה הזו ואני חושבת שאם זה לא היה ככה ולא היינו גרים ביחד אז לא היה לנו קשר חזק וטוב כמו שיש לנו עכשיו. כשהכרנו בכלל לא ידעתי שהוא יודע לשיר, אבל היום אני מאחוריו בכל הכוח, מפרגנת ורוצה שיצליח.
"אני ממש מאמינה בו ובטוחה שאם הוא באמת ירצה את זה, ישקיע ולא יתייאש גם כשקשה, אז הוא יכול להשיג את כל מה שהוא רוצה, כי הכישרון קיים ובגדול".