למה חשוב לכייל מכשירים רפואיים?
מכשירים רפואיים אלו מכשירים בהם נעשה שימוש בבתי החולים ובתהליכי מחקר שונים. מכשירים אלו חייבים להציג תוצאות מדידה ותוצאות של בדיקות באופן מדויק וחד משמעי. אם מכשירים רפואיים אלו לא יעברו כיול אחת לתקופה על ידי מומחה לכיול רוב הסיכויים שהם יצאו מהסדר והתקן הנכון ולכן הם עלולים להציג מדדים שגויים. דבר זה ברוב המקרים יכול לגרום לשרשרת של טעויות שבסופו של דבר גם עשויה לפגוע בחיי אדם.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: pixabay)

האם כל אחד יכול לבצע כיול מכשירים רפואיים?
לא כל אדם יוכל לבצע את הכיול למכשור הרפואי מכיוון שלרוב מדובר במכשירים מהותיים למדי ולא כדאי לקחת סיכון שהכיול יבוצע באופן לקוי. בשל כך, ההמלצה היא לבצע כיול אך ורק במעבדה המוסמכת לכיול אשר מתמחה בין היתר בכיול מערכות ומכשירים בהן נעשה שימוש בבתי חולים ובמעבדות מחקר.
איך מתבצע כיול של מכשירים רפואיים?
כפי שצוין קודם לכן, הכיול זהו תהליך מורכב וחשוב, במיוחד כשמדובר בכיול של מכשירים רפואיים ומערכות המשמשות בתי חולים. בשל כך, יש לכייל את המכשירים הללו אך ורק במעבדת כיול. בנוסף לזאת, יש לכייל מכשירים רפואיים בהתאם לתקן ולא להתפשר ולו באחוז אחד בכל הנוגע לתחום זה.
במרבית המעבדות המבצעות כיול עובדים אנשים מומחים אשר בקיאים בתחום ומוסמכים לבצע את הכיול בפרק זמן קצר וגם להפיק דוח מידע על התהליך. ניתן להביא את המכשיר אל המעבדה או לבקש מנציגי המעבדה להגיע אל בית החולים ולבצע את הכיול בשטח בית החולים. כך או כך, החשיבות היא על ביצוע כיול מקצועי ומדויק וזאת בכדי שהמכשור הרפואי יהיה שימושי, תקין ומדויק לאורך שנים. עוד מידע על כיולים במעבדה מוסמכת.
כל כמה זמן נהוג לבצע כיול למכשירים רפואיים?
אין תשובה חד משמעית לשאלה זו משום שכל מכשיר רפואי הוא בעל שימוש שונה, גודל אחר, מטרה אחרת וכדומה. בשל הסיבות השונות גם משך הזמן המתקיים בין כיול לכיול הוא שונה ולא ניתן לומר בצורה ברורה כל כמה זמן. מרבית המכשירים הרפואיים יזדקקו לכיול אחד לכמה שבועות או חודשים, תלוי באופן השימוש בהם, בדרישות התקן ובמטרתם המקורית.