התיקון לחוק הוביל לתיקון עוול היסטורי, אולם בעקבות הביקוש הרב החלו להישמע לאחרונה בפורטוגל קולות בנוגע להחמרה של התנאים להוצאת הדרכון. האם מדובר בפייק ניוז או במציאות? יצאנו לבדוק וחזרנו עם תשובות.
החמרת התנאים להוצאת דרכון פורטוגלי – כל מה שרציתם לדעת על פי ההערכות, כ-11,000 ישראלים קיבלו בהליך שנמשך בין שנה וחצי ועד שלוש שנים דרכון. יחד עם זאת, מומחים מעריכים כי המספרים גבוהים הרבה יותר, בייחוד לאור העובדה כי התיקון לחוק אינו מתייחס רק לישראלים אלא ליהודים רבים ברחבי העולם שהם צאצאים של אנוסי ספרד ופורטוגל. בהתאם לכך, גם הם זכאים לקבל את האישור העקרוני ובהמשך את הדרכון הנחשק שמאפשר להיכנס לארה"ב ולאוסטרליה ללא צורך בהנפקת ויזה ומעבר חופשי בין מדינות האיחוד לצד יתרונות נוספים. החמרת תנאי הזכאות לדרכון הפכה לאחד מהנושאים המדוברים ביותר בפורטוגל, בייחוד בשל הצעת חוק חדשה שבמסגרתה יהודים שרוצים להגיש את הבקשה יידרשו להוכיח זכאות למגורים במדינה לצד ידיעת השפה הפורטוגזית. ואולם הצעת חוק זו עדיין לא הוגשה ועל כן לא ברור מה תהיה המתכונת הסופית.
1 צפייה בגלריה
portugal-passport
portugal-passport
portugal-passport
(צילום: pixabay)
חשוב להבין כי הצעת החוק הזו מגיעה לאחר שנים רבות של דיון בפורטוגל בנוגע לאישור הדרכון, בייחוד לאור זינוק בגובה של 30% שנרשם בשנתיים האחרונות מצד יהודים מכל רחבי העולם, כולל ישראל. ריבוי הפניות לצד ההבנה כי רבים מאלו שמקבלים את הדרכון לא עוברים להתגורר בפורטוגל אינו משיג את המטרה של חיזוק פורטוגל על ידי מהגרים, ועל כן בימים אלו ממש מתרחש דיון ער שמשפיע באופן דרמטי על היכולת בעתיד של ישראלים לקבל את הדרכון הנכסף.
הוצאת דרכון – כבר עכשיו בעקבות הרוחות הסוערות, לא מעט ישראלים הבינו כי אם הם רוצים לקבל את הדרכון, עכשיו זה הזמן להתחיל את התהליך. לא מדובר רק בהשערה לגבי הקשחת התנאים, משום שקיימת הערכה מצד מומחים כי בעתיד הקרוב ממשלת פורטוגל תתחיל לקדם את הצעת החוק, וזאת בהתאם לריבוי הפניות ועם ההבנה כי חלק נכבד מאלו שמקבלים את הדרכון לא עוברים בפועל להתגורר במדינה, ובהתאם לכך מחלישים את חוזקה של פורטוגל.
ליווי מקצועי מצד חברה מקצועית המתמחה בתחום הוא חיוני לטובת קידום ההליך עוד לפני שהצעת החוק תעבור. בדרך זו תוכלו ליהנות מהליך מקל כולל את בדיקת שם המשפחה ברשומות של הקהילה היהודית, הגשת בקשה המלווה במסמכים תומכים כמו למשל אילן יוחסין, תעודת יושר וכן צילומי תעודת זהות. כלל המסמכים צריכים להיות חתומים על ידי עורך דין נוטריון המלווה אתכם לאורך הדרך, עד לקבלת הדרכון הנכסף.
לסיכום למרות שאין עדיין החלטה חד משמעית לגבי הקשחת התנאים, רצוי להימנע מלחכות לדקה ה-90 ולהגיש את הבקשה בעבורכם ובעבור בני המשפחה כבר עכשיו, כל זאת מתוך מטרה להוביל לקבלת דרכון אירופאי המעניק לכם שפע של יתרונות. ליווי המתבצע על ידי חברה מקצועית יאפשר לכם להגדיל את הסיכויים ואף להישאר במעקב אחר המגמות של ממשלת פורטוגל, כחלק מהבנה כי דעת הקהל כרגע מוטה לקראת החמרת התנאים ובהתאם לכך קושי ממשי בקבלת הדרכון. בהצלחה!