"סייבר" (קיצור של "קיברנטיקה") היא מילה המשמשת ככינוי נפוץ למרחב האינטרנטי – ובכלל זה אתרי האינטרנט השונים, תוכנות, אפליקציות ואף מכשירים חכמים המסוגלים להתחבר לאינטרנט. למרבה הצער, בדומה לעולם האמיתי, גם העולם הווירטואלי מתאפיין בלא מעט מתקפות ופשעים – אשר חלקם מתבצעים לצורך סחיטה, גניבת כספים או גניבת מידע, וחלקם מתבצעים בשל הרצון לגרום לנזק כלשהו למשתמש, גם כאשר אין סיבה ממשית לכך. בדיוק מסיבה זו, איגדנו עבורכם מספר מושגים מרכזיים מעולם הסייבר, שאתם פשוט חייבים להכיר על מנת לגונן על עצמכם ועל הרכוש שלכם. לגזור ולשמור.

ספופינג

"ספופינג" היא תקיפת סייבר שמטרתה לדלות פרטים רגישים מהמשתמש, למגוון של צרכים שונים. הפרטים הללו עשויים להיות שמות משתמש, סיסמאות ואף נתונים פיננסיים, והתקיפה עשויה להתבצע מבלי שהמשתמש יידע על כך או ישים לכך לב. ההאקר (הפורץ האינטרנטי) שמבצע את התקיפה, למעשה מנטר את הנתונים העוברים ברשת המקומית של המשתמש, ושולח למחשב של המשתמש הודעות מזויפות שמהתלות בו וגורמות לשינוי בתעבורת המידע. מתקפה זו עשויה לא רק לגרום לחשיפה וגניבה של מידע רב, אלא גם לקריסת המחשב בשל העומס הרב הנוצר על המשאבים שלו.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: pixabay)

פישינג

בדומה לספופינג, גם "פישינג" היא תקיפת סייבר, אלא שבשונה מספופינג, במסגרתו ההאקר מהתל במחשב וכך גונב פרטים רגישים – פישינג היא פעולה פשוטה יחסית, במסגרתה מהתל ההאקר במשתמש עצמו. בדרך כלל, התקיפה תתבצע באמצעות התחזות לגורם מוכר ומהימן, המבקש מהמשתמש למלא פרטים מסוימים. כך, למשל, במקרים רבים, יקבל המשתמש דואר אלקטרוני שנראה כאילו הגיע מהבנק או מגוף מוכר אחר, בו הוא מתבקש ללחוץ על קישור, לעדכן פרטים וכדומה. כאשר המשתמש ייכנס לקישור – הוא יגיע לאתר אינטרנט מזויף מבלי לדעת זאת ולרוב ישאיר באתר את הפרטים שהתבקשו, וכך למעשה התוקף יוכל לגנוב את המידע הזה ולעשות בו שימוש. פישינג עשוי להיות נפוץ מאוד באתרי רשתות חברתיות, כמו למשל פייסבוק, וכמו כן בפלטפורמות מכירה פומביות כמו איביי, אך יכול להגיע גם בדמות מייל חשוד אל תיבת הדואר האלקטרוני האישית שלכם.

IoT

IoT הם ראשי התיבות של המונח: Internet Of Things. מדובר, למעשה, במונח המתאר רשת של חפצים פיזיים ואמצעים אלקטרוניים, אשר מסוגלים לתקשר ביניהם ולהחליף או לאסוף מידע. החפצים והאמצעים האלה הם כל דבר שיש לו אפשרות להתחבר לאינטרנט: מחשבים, טאבלטים, טלפונים חכמים, טלוויזיה חכמה ואף מכונות כביסה חכמות או מקררים. לרוב, ציוד זה לא ישמש כמטרת התקיפה העיקרית של ההאקר, אלא רק כאמצעי לצורך הגעה לנכסים הרגישים שלנו.