גינה עולמית בחצר הבית
אזורים כפריים ועירוניים בישראל, כוללים בתי קרקע שלהם שטח חיצוני המשמש כגינה. מאחר ובעלי הבתים הללו, מעוניינים בפינה אסתטית ונעימה לבילוי של אחר הצהריים או שבת בבוקר, עיצוב גינה הפך לנפוץ במיוחד. הסגנונות העיצוביים הם רבים ומגוונים. כך לדוגמה, הסגנון ההולנדי המלבני שמאופיין בכמות גדולה של פרחים צבעוניים או הגינה האיטלקית, המאופיינת בסוכת גפנים. לצד אלו, ישנה רשימה ארוכה הכוללת סגנונות מכל רחבי העולם החל מהקאריביים הטרופיים ועד יפן הרחוקה.
בין אלו, הסגנון האירופאי הפך לנפוץ במיוחד בנוף הגינות המעוצבות בישראל, בין היתר בעקבות השימוש בצמחים שמתאימים לאקלים הים תיכוני ששורר בארצנו. כמו כן, הסגנון האירופאי מאופיין גם בשבילי אבן ושימוש בחפצי נוי שמשתלבים באופן טבעי בנוף הישראלי. אחד מסגנונות העיצוב האירופאיים, שנמצאים בעלייה מתמדת לאחרונה, הוא הסגנון הצרפתי שמאופיין בעיצוב מוקפד וסימטרי וכולל בין היתר שבילים מתוחמים וגיזום מדויק של שיחי הגן.
1 צפייה בגלריה
עיצוב גינה
עיצוב גינה
עיצוב גינה
(צילום: unsplash)
גינה בסגנון צרפתי - המהות מאחורי הגישה
מקורן של הגינות הצרפתיות הוא בחצרות האצולה והארמונות של המאה -17, שם אסתטיקה חיצונית העידה על פאר ועושר. השאיפה לעיצוב מוקפד, הביאה עמה השקעה רבה בגנים החיצוניים של הארמונות בצרפת שנחשבים עד היום למעוררי התפעלות.
הגינון הצרפתי הפך ברבות השנים לאומנות המבוססת על דיוק ושילוב אלגנטי של צמחים, ריהוט גן מותאם וגיזום גיאומטרי שמשווה מראה אסתטי לכל אורך השנה. המהות מאחורי הגישה העיצובית הצרפתית, עוסק בשליטה של האדם על הטבע. לכן ,הביטוי העיקרי יהיה לגיזום ותיחום סימטרי ופחות לצמחיה פראית וטבעית. כמו כן, גינה המעוצבת בסגנון זה, תכלל צמחייה רב עונתית ולא כזו הנוטה לנבול ולהשאיר קרחות אדמה בערוגות וזאת מהסיבה שהגינה חייבת להראות המיטבה לאורך כל השנה.
אלמנטים של חצר ורסאי בגינה הפרטית שלכם
מלבד המאפיינים השונים של הסגנון הצרפתי, עליכם לדעת שמדובר בשיטת עיצוב יקרה הדורשת תחזוקה רבה. אולם, ההשקעה הרבה מזמנת גם סביבה חיצונית נעימה ומזמינה. במידה ובחרתם בעיצוב גינה בסגנון צרפתי, אלו האלמנטים שעליכם להכיר בדרך להפיכת הגינה שלכם לכזו שיצאה מקטלוג פריזאי:
  1. סימטריה ודיוק: חצרות האצולה הצרפתים, אופיינו בקווים סימטריים ומדויקים. קווים אלו, באו לידי ביטוי בתכנון אדריכלי מוקפד, שבילים ישרים ומסומנים וגיזום תדיר של הצמחייה כך שתתאם את הנוף המדויק של הגן הצרפתי.
  2. עיצוב גיאומטרי: כחלק מהשקפה הנובעת משליטתו של האדם בטבע, נולד העיצוב הגיאומטרי המתבטא בחלוקה של השטחים השונים באמצעות צורות. את האלמנט הגיאומטרי, ניתן לראות בגיזום של העצים והשיחים בצורות שונות תוך שינוי צורתם הטבעית ושימוש באדניות לשתילת צמחים ופרחים.
  3. שימוש באלמנטים לנוי: האסתטיקה של הגן הצרפתי אינה נשענת רק על צמחייה סימטרית ושבילים מסומנים, אלא גם על פריטי נוי שמדייקים ומעדנים את הגינה. פריטים אלו, יהיו בדרך כלל בינוניים או גדולים ויותאמו בצבעם וצורתם לחלקיה השונים של הגינה. אלמנטים אלו, עשויים להיות ספסלי ישיבה מברזל, מזרקות שיש בהירות, כדים ועוד .