ח', בת 43, עברה לפני 12 שנים ניתוח להגדלת שדיים. בניתוח הוכנסו לגופה שני שתלי סיליקון, ולתחושתה, אלו הכבידו עליה. במרוצת השנים, הבינה ח' כי איכות החיים שלה עם השתלים לא מספקת. ח' כבר עברה 4 לידות, ושלב ההריונות וההנקה של חייה תם. לאחר שהקדישה לנושא מחשבה רבה, החליטה ח' כי היא רוצה לשפר את איכות חייה על ידי הוצאת השתלים והרמת השדיים.
3 צפייה בגלריה
ד"ר עמי ברק, רופא מומחה לכירורגייה פלסטית
ד"ר עמי ברק, רופא מומחה לכירורגייה פלסטית
ד"ר עמי ברק, רופא מומחה לכירורגייה פלסטית
(צילום: CANVA)
לשם כך, פנתה ח' לד"ר עמי ברק, רופא מומחה לכירורגיה פלסטית, ובעל ניסיון רב שנים בטיפול במקרים ייחודיים מסוג זה. לאחר אישור חשיפת הסיפור שלה, סיפר לנו ד"ר ברק על ההליך.
לא ניתוח סטנדרטי
"הניתוח המשלב את הוצאת השתלים יחד עם הרמת השדיים מהווה אתגר כירורגי לא קטן, שכן הוא תלוי ברקמת השד שנותרה לאחר הוצאת השתל. זאת אומרת, אם היה שתל יחסית גדול ועכשיו מוציאים אותו, נותרת רקמה שבה בעצם אנו תלויים בעת ביצוע הניתוח. כאשר הרקמה שנותרת היא בכמות קטנה ואנו לא מכניסים שתל חדש, התוצאה הסופית תהיה שדיים קטנים, משום שכל בסיס ההישענות שלנו הוא הרקמה", מסביר ד"ר עמי ברק. "על מנת להתגבר על החלל שנותר בחזה לאחר שהוצאו ממנו השתלים, אני משתמש בטכניקה כירורגית מיוחדת, שמצליחה לעבוד עם החלל הריק ולמלא אותו עם רקמת השד הלא גדולה שנשארה. הפעולה הזו לא סטנדרטית ולא דומה להרמת שדיים עם שתלים, כי לא מוסיפים נפח ולכן גם אין אפשרות לשלוט בו".
3 צפייה בגלריה
ד"ר עמי ברק, רופא מומחה לכירורגייה פלסטית
ד"ר עמי ברק, רופא מומחה לכירורגייה פלסטית
ד"ר עמי ברק, רופא מומחה לכירורגייה פלסטית
(צילום: CANVA)
הוצאת עודפי עור
באופן כללי, ד"ר עמי ברק מספר כי ניתן לחלק את הרמת השדיים למספר טכניקות: כאשר מגיעה אישה עם שדיים מלאים מלכתחילה ומבקשת לעבור ניתוח להרמת שדיים מדובר בטכניקה אחרת מזו שבה ישתמשו כאשר תגיע אישה המבקשת לעבור הרמת שדיים יחד עם הגדלה והכנסת שתלים. שתי הטכניקות הללו שונות לחלוטין מהטכניקה שבה משתמש ד"ר ברק בניתוחים להרמת שדיים והוצאת שתלים. "האתגר הגדול יותר הוא בניתוח המשלב הוצאת שתלים עם הרמת שדיים, והוא דורש טכניקה כירורגית מיוחדת. כפי שהסברתי קודם, הניתוח כולו יושב על שימוש ברקמת השד שנותרה על מנת למלא את השדיים, ובו בזמן הוצאת עודפי העור הרבים, שכתוצאה מהוצאת השתלים הפכו רפויים. את ההוצאה של עודפי העור עושים באמצעות חתך ורטיקלי בקוטרו התחתון של השד, ולאחר מכן נדרשת התערבות כירורגית גם בפטמה, משום שהיא ממוקמת במקום נמוך מאוד ויש להחזיר אותה למקומה. ישנם מקרים שבהם תיעשה גם הקטנה של הפטמה לגודל אחיד".
הטרנד החדש
דווקא בשנה האחרונה אנו עדים ליותר ויותר נשים שמחפשות את הניתוח הספציפי הזה. ד"ר ברק מעלה את ההשערה כי מדובר באחוז לא קטן של נשים שעברו הגדלה לפני 10-15 שנים, וכעת הן החליטו שרוצות להיפטר מהשתלים. המחשבה על כך שלאחר הוצאת השתלים, השדיים יישארו ריקים ונפולים לאחר שנים שבהן היו מלאי נפח, מביאה אותן לחפש את השילוב הזה. "אי אפשר להגיד באופן וודאי וחד משמעי האם השדיים יחזרו לגודל המקורי שבו היו לפני עשור או יותר, כי השנים עושות את שלהן והן משפיעות גם על רקמת השד שהייתה שם. הניתוח לא יחזיר את השדיים בצורה מדויקת אחד לאחד, כפי שהיו קודם. האתגר בעניין הוא שלאחר הוצאת השתלים, עלול להתקבל שד בלי תמיכה".
3 צפייה בגלריה
ד"ר עמי ברק, רופא מומחה לכירורגייה פלסטית
ד"ר עמי ברק, רופא מומחה לכירורגייה פלסטית
ד"ר עמי ברק, רופא מומחה לכירורגייה פלסטית
(צילום: CANVA)
מהלך הניתוח
"בפשטות, הניתוח מתחיל בהוצאת השתלים, בדיקה של כמות הרקמה שנותרה, ולאחר מכן ביצוע ווידוא שהתוצאה תהיה שדיים מורמים ויפים, תוך הבנה שהנפח יהיה קטן יותר לעומת מה שהספקנו להתרגל אליו", מסביר ד"ר עמי ברק. "הניתוח אורך כשלוש שעות, והוא כלל לא נורא כמו שאנו עשויים לדמיין ולחשוב שהוא. לפעמים הניתוח אפילו פחות כואב מניתוח של הגדלת חזה, משום שבהרמה מדובר בדופן בית החזה ולא מתעסקים בשריר. ההתאוששות מהניתוח גם היא לא נוראה כלל, וברוב המקרים ניתן לחזור לעבודה ולשגרה כעשרה ימים עד שבועיים לאחר ההליך. את התוצאות ניתן לראות מיד עם סיום הניתוח, אך צריך לזכור שמדובר בתהליך, ועל כן נדרש זמן עד שהשדיים יתעצבו באופן סופי, זמן שלעתים יכול לקחת גם כחצי שנה".
ד"ר עמי ברק פועל בתחום הכירורגיה הפלסטית שנים רבות, ובאמתחתו ניסיון רב הן בפרקטיקה והן בתיאוריה. מעבר להיותו מנתח פלסטי מוערך, הוא מעביר הרצאות ומדריך סטודנטים לרפואה בדרכם להפוך לרופאים הבאים בישראל.