נכון, כל השנה אפשר להשיג אפונה ירוקה וקפואה, אבל כשהדבר האמיתי נוחת בדוכנים ובחנויות עם התרמילים הירוקים והמקסימים, אני לא יכול להמשיך הלאה. החלטתי לרכוש את התענוג הירוק הזה מהר לפני שייגמר ולהכין איזה סיר חינני.
בדרך כלל האפונה הירוקה הולכת עם קציצות. אני בכל אופן בחרתי בעוף טרי, כאשר לצד האפונה אגיש גם אורז עם אטריות. את האפונה קילפתי מול החלון הרחב בסלון, החורף מרשים ובועט ודורש דווקא לפתוח חלונות לרווחה וליהנות מהטבע.
1 צפייה בגלריה
צילום: ריאן
צילום: ריאן
צילום: ריאן
פעולת הקילוף של האפונה היא הזדמנות לשלב את הילדים. בכלל, אני בעד להכניס אותם למטבח ולתת להם להיות שותפים לעשייה. יש למטבח מה להציע, הוא בהחלט עשיר ומעניין, וברוב המקרים אני מצליח לעניין אותם כשהגיל לא משנה. נדיר שיסרבו לי, ואם הצלחנו לשחרר אותם ולו לזמן קצר ממסכים - זכינו, וגם הם.
אחרי עבודה משותפת הם פותחים את עצמם להתנסויות וטעמים חדשים, ואין אושר גדול מזה. ילד שנהנה מאוכל שעמלתי עליו הוא אושר גדול עבורי, ואם נחזור לאפונה הטרייה, יש לי המון זכרונות ילדות ממנה ושמור לה אצלי מקום של חיבה גדולה.
אפונה טרייה עם עוף וכרפס
עוף מחולק ל־8 או כרעיים או שוקיים (עדיף טרי)
600 גרם אפונה טרייה קלופה (או קפואה)
12 גבעולי סלרי צעירים, חתוכים לרצועות ארוכות של כ־10-5 ס"מ
2 בצלים יבשים, קצוצים דק
8 שיני שום פרוסות
חצי לימון קלוף ופרוס
כפית פלפל שחור
כפית פלפל אנגלי
כפית כורכום
מלח
שמן לטיגון
ליטר מים רותחים
ההכנה:
שוטפים את העוף ומעבירים למסננת, מייבשים בנייר סופג, מניחים בצד.
בסיר רחב ושטוח מחממים שמן ומטגנים את הבצל עד שקוף, מוסיפים את נתחי העוף ומטגנים אותם עד שמתקבל צבע זהוב ויפה מכל הצדדים.
מוסיפים את גבעולי הסלרי והעלים וגם את השום הפרוס ומטגנים יחד כמה דקות, מוסיפים את פרוסות הלימון ומטגנים יחד דקות נוספות תוך כדי ערבוב עדין, מוסיפים את גרגירי האפונה הטרייה (או הקפואה) ומטגנים יחד.
לערבב בסבלנות ולשמור על מחבת יפה כך שכל חומרי הגלם יישארו רעננים, שלמים ויפים. מוסיפים את המים הרותחים, מביאים לרתיחה, מנמיכים אש ומתבלים.
טועמים ומשפרים טעמים במידת הצורך וממשיכים לבשל על אש נמוכה עם מכסה עוד כ־45 דקות.
אורז עם אטריות (שערייה):
3 כוסות אורז בסמטי או פרסי, שטוף ומסונן
4.5 כוסות מים
3 כפיות מלח
חצי כוס שמן
1 כוס אטריות דקיקות
ההכנה:
מתחילים בטיגון האטריות. מטגנים במחבת את האטריות עד לצבע שחום, מעבירים למסננת ומניחים בצד.
בסיר קטן ועמוק מערבבים את המים, השמן והמלח ומביאים לרתיחה. מוסיפים את האורז השטוף, מערבבים היטב, מביאים לרתיחה, מנמיכים אש ומבשלים כשש דקות.
מוסיפים את האטריות, מערבבים בעדינות וממשיכים בבישול על אש נמוכה עוד כ־15 דקות. מכבים אש ומשאירים סגור עוד כעשר דקות.
אפשר גם:
אם נשאר מהתבשיל, למחרת אפשר להכין ממנו אורז מפואר באופן הזה:
מסננים את הנוזלים מהתבשיל. דואגים לשלוש כוסות נוזלים, אם חסר מוסיפים מים רותחים, מעבירים לסיר ומביאים לרתיחה.
שוטפים שתי כוסות אורז ומסננים. מעבירים לקערה ומוסיפים לה את העוף והאפונה שנשארו, מוסיפים חצי כוס כוסברה או פטרוזיליה קצוצה, שלוש שיני שום כתושות, שתי כפות שמן ושתי כפיות מלח, מערבבים ומוסיפים לסיר עם הנוזלים הרותחים.
מביאים שוב לרתיחה של 5-4 דקות, מנמיכים וממשיכים עוד כרבע שעה.