לכבוד החג בחרתי בפיתה עם זעתר ובצל מטוגן. זה מאפה ים תיכוני ממולא, שנבחר בזכות הזעתר הטרי הירוק.
2 צפייה בגלריה
במטבח של פיני
במטבח של פיני
במטבח של פיני
(צילום פרטי)
אי אפשר לפספס אותו בתקופה זו, בדוכנים של שוק רמלה, בעיר העתיקה בירושלים, בעכו, בחיפה בוואדי.
הזעתר נמצא גם בחנויות שמבינות עניין, בכפרים ערביים, וגם בלא מעט גינות פרטיות. אין כמו לגדל צמחי תבלין ולהשתמש בו ביום העצמאות, שבעיניי הוא בעיקר חג למקום שאנחנו חיים בו - ארצנו היפה.
קראו גם:
הבצק פשוט ונעים מאוד לעבודה. התהליך קל אך דורש סבלנות, כי יש בו כמה שלבים. אבל בעיניי זה כל הטוב שבמטבח - מרגיע ובהחלט אפשרי גם עם ילדים.
ניתן להכין הכל מראש בבית עד לשלב הכדורים הממולאים, לקחת בתבנית כשהם עטופים בשמן, ולהכין אותם בשטח על סאז' או על מחבת לא משומנת.
הפיתות נפלאות לאכילה כמו שהן וגם כמצע לכל הבשרים והסלטים. לאחר האפייה הן נשארות עסיסיות ונראות נפלא לאורך כל היום ואפילו ביום שלמחרת. כך שאפשר גם להכין בבית ורק לחמם קלות על המנגל. חג עצמאות שמח!
2 צפייה בגלריה
פיתות בזעתר טרי ובצל
פיתות בזעתר טרי ובצל
פיתות בזעתר טרי ובצל
(צילום פרטי)

פיתות בזעתר טרי ובצל

הבצק:
קילו קמח
שליש כוס שמן זית איכותי (אפשר גם שמן רגיל)
כף סוכר
כף מלח
כף שטוחה שמרים יבשים
חצי ליטר מים
ההכנה:
בקערת מערבבים את השמרים עם כוס מים והסוכר, ומניחים לכמה דקות בצד. מוסיפים לקערה עם הקמח ומתחילים ללוש עד לאיחוד הבצק. מוסיפים בהדרגה את השמן והמלח והמים, ומעבדים עד לקבלת בצק חלק וגמיש, כ־8-7 דקות. אוספים אותו לכדור, ומניחים בקערה משומנת ומכוסה לחצי שעה (אני מעדיף לעשות את זה במיקסר).
מחלקים את הבצק לכדורים (כ־12-10) ומעבירים לתבנית משומנת היטב. חשוב שכל הכדורים יהיו משומנים מכל הצדדים וייטבלו בשמן בנדיבות (כרבע כוס בערך).
פותחים כל כדור בעזרת הידיים למעין פיתה שטוחה, אך לא דקה. מניחים במרכז מהמלית ומקפלים כלפי המרכז ויוצרים שוב כדור סגור. מחזירים למגש המשומן כשהפתח כלפי מטה, למנוחה נוספת של כחצי שעה.
לאחר המנוחה השנייה - מניחים את הכדור הממולא. 'פותחים' בעדינות על משטח משומן, בעזרת הידיים. משטחים עד לקבלת פיתה יפה. מעבירים למחבת חמה עד להזהבה יפה משני הצדדים. עורמים אחת על השנייה כדי לשמור על הטריות והחום. מכסים במגבת בד, וכך המאפים יישמרו עסיסיים ורכים לאורך זמן.
המילוי הים תיכוני - זעתר טרי ובצל
8 בצלים יבשים, קצוצים גס
5-4 בצלים ירוקים קצוצים גס (לא חובה)
300 גרם זעתר טרי (רק העלים, כ־3 כוסות)
כף שטוחה סומק
כפית פלפל שחור גרוס
מעט צ'ילי גרוס
מלח
מיץ מחצי לימון
ההכנה:
במחבת גדולה מטגנים את הבצל עד שהוא הופך שקוף. מוסיפים את הבצל הירוק ומטגנים עוד כשתיים-שלוש דקות. מוסיפים את עלי הזעתר ואת התבלינים, כולל מיץ הלימון. מערבבים בעדינות עוד מספר דקות ומסירים מהאש. מקררים. עובדים עם מלית קרה שלא תפגע בבצק.
המילוי הבלקני - מנגולד וגבינה
חבילת עלי מנגולד חלוטים, סחוטים וקצוצים גס
2 בצלים יבשים, קצוצים גס
150 גרם גבינה בולגרית (אפשר קשקבל טורקי במקום, ואפשר גם לוותר על הגבינה)
צ'ילי גרוס
כמה פילטים של לימון קצוצים גס
ההכנה:
מטגנים את הבצלים עד זהוב יפה, מוסיפים את המנגולד החלוט והקצוץ, מטגנים יחד כמה דקות, מוסיפים את התבלינים ומטגנים עוד כמה דקות, מסירים מהאש. עובדים עם תערובת קרה.