בשבועיים האחרונים ידעה מערכת הבחירות בחיפה זעזוע, לאחר שבית המשפט המחוזי פסל את השתתפותה של המועמדת לראשות העיר, ד"ר עינת קליש רותם, בבחירות. קליש עתרה לבית המשפט העליון וחזרה למרוץ. היו שנשמו לרווחה, אחרים התאכזבו. בכל מקרה, ההשתתפות שלה גורמת למערכת הבחירות בעיר להיות הרבה יותר מעניינת ומותחת. הקרב על ראשות העיר בחיפה צפוי להיות בעיקר בין קליש לבין ראש העיר המכהן, יונה יהב.
1 צפייה בגלריה
יונה יהב, צילום: עמית שעל. עינת קליש, צילום: זוהר שחר
יונה יהב, צילום: עמית שעל. עינת קליש, צילום: זוהר שחר
יונה יהב, צילום: עמית שעל. עינת קליש, צילום: זוהר שחר
מעבר לקרב על הראשות, קיים גם הקרב על המקומות במועצת העיר. כמעט כל אחת מהסיעות המתמודדות למועצת העיר הכניסה מועמד ברשימה מהשכונות הרחוקות, קרית חיים וקרית שמואל. נציגים אלה פועלים היום במלוא המרץ על מנת להיות מי שייצג את תושבי הקריה במועצת העיר.
רשימה נוספת שמתמודדת על קולות תושבי הקריה היא 'עוצמה לקרית חיים' - הרשימה המקומית היחידה, אשר לפני כשבועיים הודיעה כי חתמה על הסכם עם המועמד דוד עציוני, וחבריה צפויים לתמוך בו.
בקדנציה הקודמת זכו קרית חיים וקרית שמואל לייצוג משמעותי במועצה: עודד דוניץ, חבר סיעת הבית היהודי שי בלומנטל, וסופי נקש מהרשימה של יהב. דוניץ ובלומנטל אינם צפויים להתמודד בבחירות הקרובות. נכון לעכשיו, קשה לקבוע האם הקריות יצליחו לשחזר הצלחה זו פעם נוספת, האם יזכו לנציגות הולמת במועצת העיר, ואם כן, כמה דומיננטית תהיה נציגות זו.
חבר המועצה היוצא דוניץ משקיף מהצד: "בחירות דמוקרטיות, טוב להן שיוכרעו בקלפי ולא בבתי המשפט. הפסיקה לטובת קליש, מבחינה משפטית, היא ניצחון של הזכות היסודית לבחור ולהיבחר על פני הפורמליסטיקה.
מבחינת נציגי קרית חיים שמתמודדים לבחירות, חזרתה של קליש היא בשורה פחות טובה. רשימתה, שאין בה נציג קרייתי במקום ריאלי, עלולה לנגוס בפלח קולות משמעותי שיפגע בסיכוייהם להיבחר. הסיעות המרכזיות האחרות שיבצו נציגים מקרית חיים ברשימות למועצה, חלקם במקומות ריאליים, ולכן הקרב על הקול הקרייתי יהיה קשה, והקולות יתחלקו.
מי שעלול להיפגע מהמצב הזה הם רשימת עוצמה, שמקבלת את קולותיה בעיקר מתושביה הקריה, וכתוצאה מהתפלגות הצפויה של הקולות, הם עלולים לא לעבור רף ה-2,500 קולות (75 אחוז מנדט - זה כרטיס הכניסה לספירה), והקולות שיקבלו יירדו לטמיון.
"לגבי המתמודדים האחרים: סופי נקש מקום 5 אצל יהב, בליצבלאו מקום 3 בירוקים, יערה גוטרמן מקום 3 אצל ישראל סביון, ובן דיין מקום 2 בליכוד - להם יש סיכויים להיכנס. למרות זאת, אני חייב לציין שמקומם אינו מובטח, ומצפה לחלקם לילה ארוך ומתוח ב-30 באוקטובר. מאז סיפוחה של קרית חיים לחיפה לפני 50 שנה ויותר, היתה לקרית חיים נציגות במועצת העיר חיפה, בדרך כלל בתפקיד סגן ראש עיר.
למועצת העיר שנבחרה בשנת 2008 היו שישה נציגים לקרית חיים. בבחירות 2013 נותרנו שניים בלבד, ויש לי חשש גדול שהנציגות הזאת עלולה להצטמצם עוד בבחירות הקרובות, והסיכוי שימונה סגן מהאזור הוא אפסי. תושבי הקריה הינם מצביעים אינטילגנטים, ואני בטוח שיבחרו נכון לטובת הקריה".