עד לתקופת הקורונה "סבל" חוש הריח ממיעוט יחסי ציבור. מחוץ לגזרת המומחים העוסקים בנושא, הוא נתפס כמובן מאליו. הקורונה, שאחד מסימניה המובהקים הוא פגיעה בחוש הריח, העלתה אותו לסדר היום ולמודעות הציבורית.
"יש ריח לאומנות" הוא פרויקט מונומנטלי אשר יוצג במסגרת העונה הישראלית לעיצוב, חולון בניהולו של רפי וזאנה - שם במרכז את חוש הריח וביטויו באומנות ובעיצוב. 58 מעצבים ואומנים ישראלים ובינלאומיים נוטלים חלק בפרויקט ומציגים שורה ארוכה של עבודות עיצוב ואמנות ייחודיות, ולכולן קשר לחוש הריח, ליתרונותיו, למגבלותיו ולמאפייניו שמתייחסים לאמנות. מאחורי הפרויקט עומד פרופ' יהודה רוט העוסק במשך עשרות שנים בהיבטים הרפואיים, המחקריים והתרבותיים של חוש הריח במסגרת עבודתו במחלקת אף-אוזן-גרון במרכז הרפואי וולפסון בחולון.

3 צפייה בגלריה
לאומנות יש ריח, אילנה אפרתי
לאומנות יש ריח, אילנה אפרתי
לאומנות יש ריח, אילנה אפרתי
(צילום: ערן גיל)

3 צפייה בגלריה
לאומנות יש ריח, ז'אק ז'אנו
לאומנות יש ריח, ז'אק ז'אנו
לאומנות יש ריח, ז'אק ז'אנו
(צילום: ערן גיל)
קראו עוד:
הפרויקט יוצג בשני שלבים. השלב הראשון והנוכחי כתערוכה דיגיטלית במסגרתה יועברו סיורים דיגטליים עם אוצרי התערוכה והאומנים באתר עיריית חולון. בשלב השני ובהתאם להוראות התו הסגול, תפתח לקהל הרחב תערוכת הענק ב״גלרית החווה״ ובשטח בית הספר החקלאי שסביבה.
בין העבודות שתוצגנה בתערוכה:
CORONA 2020 - ניר הוד יצר סדרת סבונים ריחניים עליהם חרוטה המילה CORONA, ועל האריזה מופיעה הכותרת Nothing Lasts Forever. את ההכנסות ממכירת הסבונים מקדיש ניר הוד בחלקן לנפגעי מגיפת הקורונה. העבודה משווקת בחסות חברת Prospect - ניו יורק.

3 צפייה בגלריה
עבודתו של ניר הוד
עבודתו של ניר הוד
עבודתו של ניר הוד
(צילום: אלי נאמן)

אמנית הריח מהמובילות בעולם מציגה את ״משחקי ריח ואומנות״. בתערוכה היא רוקחת ויוצרת ריחות, שמשקפים ריחות של ילדות, של זהות אישית, של זיכרון, תמונות מההיסטוריה, וחוויות של מצב רוח.
שולי פוסטן איבדה את חוש הריח לפני כעשר שנים. באמצעות ציורי ריח היא מנסה לעורר את חוש הריח ולהשיבו בעזרת חושים אחרים ודמיון.
יהודה רוט מציג את המיצב ״מלכות שמיים״ / Laundromat. מכונת כביסה שמסתובבת ומנקה בגדים שמדומים למחשבות, למילים ולמעשים. סביב המכונה חשים בריחות הטובים והמיטיבים של הניקיון. אופירה אבישר יצרה את "המדור לכיבוס קרובים" מסלול אשר בתחילתו נודף ריח רע ומדרבן את המבקרים להמשיך ולהתרחק ממנו. בסיום המסלול מגיעים המבקרים למכונת הכביסה בתוכה מסתובבים ומתנקים באור, בצבע ובריח טוב האופף אותם לחלוטין ומשכיח מהם לחלוטין את הריח הרע. טוב ריח טוב מריח רע.
עבודתו של מנשה קדישמן "נפילה" היא למעשה ארבעה רישומים בטוש על צלחות קל קר המאפיינים את הקו הטיפוסי השחור, המינימליסטי, ההומוריסטי והאמירה הישירה של קדישמן. נפיחה יכולה לבטא אמירה עזה, לא מילולית, המורכבת ממיצג המשלב קולניות וריח רע המתפשט לכל עבר.