היום (חמישי, 19.3.20) מציינים ברחבי העולם את יום המונופול הבינלאומי. משחק המונופול יצא לאור על ידי חברת הסברו בשמם של האחים פרקר ב-5 בנובמבר 1935, בעיצומן של שנות "השפל הגדול". במשך שנים המצאת המשחק שויכה לאדם בשם צ'ארל דארו שחלם להתעשר ולכן יצר את המשחק ומכר אותו לחברת האחים פארקר שניצלה מסגירה בזכות המשחק שהפך לפופולארי בכל רחבי העולם. אך למעשה, גרסה דומה למונופול נוצרה 30 שנה קודם לכם, על ידי אישה בשם אליזבת מאגי שנקרא "משחק בעל-הבית" ואף הוציאה עליו פטנט. במשך שנים ניסתה מאגי לטעון לזכויותיה במשחק, אך ללא הצלחה. כך או כך, מונופול הוא אחד ממשחקי הקופסא המובילים והנמכרים ביותר בעולם. כשכולנו בהסגר בשל מגפת הקורונה ומניות הבורסה צוללות, נראה כי אין משהו מתאים יותר מאשר משחק מונופול משפחתי. בישראל יצא המשחק מונופול בגרסה רשמית ומורשה על ידי קודקוד.
5 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

5 צפייה בגלריה
מונופול 1935
מונופול 1935
מונופול 1935
(צילום מסך מאתר http://monopoly.cdbpdx.com)

5 צפייה בגלריה
מונופול קלאסי
מונופול קלאסי
מונופול קלאסי
(צילום: קודקוד)

כיום, יש לקודקוד 12 סוגים של משחק המונופול, כאשר החוקים הבסיסיים זהים. רוב המשבצות בלוח המשחק הן משבצות רחובות ורק כאשר לשחקן יש את כל הרחובות באותה עיר הוא ראשי לבנות בה בתים ולאחר מכן להקים בתי מלון. הצבת בתים ברחוב מעלה את ערכו של הרחוב ואת שכר הדירה למגיע אליו. המטרה כמובן היא לצבור כמה שיותר נכסים וכסף. מלבד המונופול הקלאסי שמתאים לכל המשפחה (שגם המבוגרים יוכלו ליהנות ממנו, בלי הילדים) יצאו גרסאות שונות שמגוונות את המשחק.
מונופול ספידי - הגרסה הכי חדשנית של המשחק מבית קודקוד. המשחק מכיל לוח, 8 כלי מתכת (2 חלקי חילוף), שטרי קניין (רחובות, תחנות רכבת, חברות מים וחשמל), קלפי מזל, שטרות כסף מונופול, בתים, בתי מלון ו-2 קוביות. בגרסה המהירה, מחלקים בין המשתתפים סכום כסף הנקוב בהוראות, ובאופן אקראי, שני נכסים לכל משתתף. כל משתתף בתורו מטיל את 2 הקוביות ומתקדם בהתאם לסכום שהן מראות, וממלא אחר ההוראות המופיעות על המשבצת אליה הגיע.
מונופול בוטיק - אחת הגרסאות הנמכרות ביותר של משחק המונופול. כאן מדובר בגרסה ורדרדה וסגלגלה המכילה אלמנטים שבנות אוהבות. יוצאים למסע קניות בחניות בוטיק וקניונים, פועלים לפי הודעות טקסט וקונים ומתעשרים.
5 צפייה בגלריה
מונופול בוטיק
מונופול בוטיק
מונופול בוטיק
(צילום: קודקוד)

מונופול פורטנייט - המשחק שהשתלט על הילדים הגיע גם למונופול. כאן אפשר לכבוד יעדים ולהילחם ביריבים.
מונופול סובב עולם - בגרסה מיוחדת זו של מונופול, קונים את האתרים הכי מתוירים בעולם.
5 צפייה בגלריה
מונופול סובב עולם
מונופול סובב עולם
מונופול סובב עולם
(צילום: קודקוד)

מונופול גרסת הרמאים - רמו ככל האפשר מבלי להיתפס. נסו לקחת יותר כסף כשאתם עוברים בדרך צלחה או החליפו נכס שיש ברשותכם בנכס של משתתף אחר בלי שאף אחד ישים לב. נתפסתם? - נאזקתם ונשלחתם לכלא.
מונופול ג'וניור- בגרסה מיוחדת זו של מונופול, לומדים כיצד להשתמש בכסף בדרך חווייתית. צועדים על גבי לוח המשחק שכולו חנויות והרפתקאות שקיימות בעיר הגדולה. כלי המשחק המתוקים יובילו אותכם בין החנויות והפארקים אותם ניתן לרכוש או לשלם דמי שכירות. הערכים הכספיים מותאמים לילדים הצעירים ומתרגלים את מיומנויות החשבון הבסיסיות.
מונופול ירושלים - גלו את ירושלים דרך נופיה ואתריה המתוירים ביותר. צאו למסע מרתק על גבי לוח המשחק של מונופול ירושלים, קנו נכסים בעיר, מכרו אחרים, השקיעו בעיר וטיילו ברחביה (179 שקלים).
מונופול צעיר - בגרסה מיוחדת זו של מונופול, קונים את מתקני השעשועים, מיד בונים עליהם ביתנים למכירת כרטיסים ומתחילים לגבות דמי כניסה משאר המשתתפים. הערכים הכספיים נעים בין 1-5 שקלים, ערכים המותאמים לילדים הצעירים. כשצריך, לוקחים קלפי הפתעה, זוכים בביתנים, נוסעים ברכבות או מתקדמים למתקן אחר (122 שקלים).
מונופול אלקטרוני עם כרטיסי אשראי - גרסה חדשה שמטרתה לצבור נכסים רבים ככל שאפשר ולא לפשוט את הרגל. המשחק מכיל כמובן כרטיסי אשראי וגם יחידה ממוחשבת.
מונופול פלאי עולם - במגדל אייפל יש למעלה משני מליון וחצי ברגים, תוכלו לגלות עוד המון עובדות מעניינות, כשתצאו למסע על גבי הלוח של מונופול פלאי עולם. אפשר לקנות, למכור, להשקיע ולטייל בפלאי העולם ולסמן אותם בדרכון האישי המיוחד. אם תהיו הראשונים לבקר בכל האתרים – תקבלו בונוס מיוחד.