מה הקשר בין עפרה חזה, מדונה, דנה אינטרנשיונל ואום כולתום? ארבעתן מככבות במשחק הקלפים החדש "פורצות דרך" של נעמה שקד-לוי מקיבוץ גבולות. נעמה בחרה בהן יחד עם 36 נשים נוספות ומעוררות השראה בתחומי המדע, הספורט, החלל, המוזיקה ועוד, כדי שיהפכו לנגישות ומוכרות ויעבירו את המסר: כן, גם את יכולה.
2 צפייה בגלריה
נעמה שקד-לוי
נעמה שקד-לוי
נעמה שקד-לוי
(צילום: עדי זלקוינר)
שקד-לוי, מומחית למגדר ואנתרופולוגית, מאמינה שנושא המגדר עדיין מקובע עמוק בתפיסות חברתיות ישנות. "עובדה שאפילו עכשיו, בימי הקורונה, הנשים נעלמו מהפרונט, למרות שהמגיפה משפיעה אחרת על נשים וגברים", היא אומרת. "יותר נשים איבדו את מקום העבודה ויותר נשים התקשו לג'נגל בין כל המטלות שהסגר הביא איתו. אי אפשר שלא לבחון איך המשבר משפיע גם עליהן, אבל לא ראינו אותן. הן הועלמו".
במהלך "צוק איתן", בין האזעקות והמטחים על העוטף, שקד לוי הרגישה שיש לה ייעוד חדש: "מלחמות מוציאות את האנשים מאזור הנוחות שלהם ואני הרגשתי שהמצב מפגיש אותי עם הייעוד שלי: ראיתי איך החברה מבנה לנו את נקודת המבט, ורציתי שלנשים תהיה האפשרות לבחור".
היא פתחה את העסק "פורצת תקרות זכוכית" ומאז היא מרצה ומנחה קבוצות "כדי לעורר מודעות לגבי ההשפעות של תפיסות מגדריות על נשים וגברים. אני מדברת על נושא של שוויון מגדרי, אבל לא מכיוון לוחמני ופמיניסטי, אלא מתוך מודעות לשוויון. כיוון שנושא של מגדר עלול לעורר אנטגוניזם, רציתי להפיק משחק שדרכו כולם יכירו נשים שונות פורצות דרך - כל אחת בתחומה".
2 צפייה בגלריה
פורצות דרך. עוד צעד אל השוויון
פורצות דרך. עוד צעד אל השוויון
פורצות דרך. עוד צעד אל השוויון
(צילום פרטי)
המשחק, שאת פיתוחו היא החלה לפני כשנה ("את הקלפים עיצבה אנבלה מקיבוץ משמר הנגב"), יצא השבוע לאור: עשר קטגוריות שונות שעורכות היכרות עם דיאן פוסי חוקרת הגורילות, שירלי טמפל ילדת הפלא ולידיה ליטבק, טייסת קרב יהודייה סובייטית שהפילה מטוסים נאציים. בקטגוריית המדע מככבות עדה יונת ומארי קירי ובגיבורות: חנה סנש לצד אסתר ארדיטי, החיילת הראשונה שעוטרה בצל"ש.
"רציתי לעורר סקרנות ולהפוך את סיפורי הנשים המופלאות האלה לנגישים. המטרה היא שכל ילדה תכיר ותקבל השראה – גם מנשים מוכרות וגם מאלה שפחות – ותדע שזה טבעי באותו אופן עבור שני המינים להגיע לחלל ולפרוץ דרך בכל תחום".