מה הקשר בין משמורת משותפת ומזונות? לכאורה לא הרבה. עד לא מזמן, המנגנון המרכזי לתשלומי מזונות היה נעשה על פי קביעת הורה משמורן ותשלום מזונות ילדים על ידי הצד השני, אלא שפסיקת בית המשפט העליון שניתנה לאחרונה חידדה את הקשר בין משמורת משותפת ומזונות וזאת יחד עם זכויות היסוד של כל אדם ובזאת הזכות לשוויון כך שלטעון לנטל הוצאה שווה כבר אינו בבחינת חלום רחוק.
3 צפייה בגלריה
ניכור הורי
ניכור הורי
משמורת משותפת - הוצאות שוות
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
כאשר יש חלוקה שווה בנטל הגידול ואין שוני מובהק ברמת ההכנסה, לא יוטלו מזונות באופן אוטומטי על בן הזוג", אומרת עו"ד קרן לוי, המתמחה בדיני משפחה במשרד עורכי הדין קובי לוי.
לרוב ולאחר שהתקבלה החלטה לגבי אחריות הורית וזמני שהות (משמורת והסדרי ראייה), הגיעה גם העת לקבוע את גובהו של תשלום המזונות. כאשר מדובר על משמורת מלאה, המשמורן הוא שנושא את הנטל הכלכלי של גידול הילדים הנמצאים מרבית הזמן אצלו ובחזקתו ומכאן נפסקים לטובתו מזונות. אולם מה קורה במקרה של חלוקת זמני שהות שווים בה שוהים הילדים חצי מן הזמן אצל ההורה הנוסף?
בפסיקת בית המשפט העליון שניתנה לאחרונה (בעגה המשפטית - הלכת 919/15) נקבע כי "תידחה פסיקת המזונות לאישה גם אם ישנם ילדים וזאת בתנאי שמדובר במשמורת משותפת וישנה התאמה, גם אם לא מדויקת, בהכנסות הצדדים".
3 צפייה בגלריה
עו"ד קרן וקובי לוי
עו"ד קרן וקובי לוי
עו"ד קרן וקובי לוי
(צילומים: משרד עורכי הדין)
לדברי עו"ד לוי, הפסיקה הזו עדיין לא השתרשה ולא מופעלת כברירת המחדל אלא כתוצאה סופית אליה מנסים הצדדים להגיע בבית המשפט או בבית הדין הרבני.
משרדנו מייצג בדיוק בסוגייה הזו אב אשר האישה, מסיבותיה שלה החליטה לסיים את הליך הנישואין והחלה לפעול לניכור הורי כאשר האב, כבן 48, נורמטיבי, נשוי ואוהב עד מאוד את שני ילדיו 5 ו - 9, רצה משמורת משותפת ומסוגל לה בפועל.
3 צפייה בגלריה
עו"ד קובי וקרן לוי
עו"ד קובי וקרן לוי
עו"ד קובי וקרן לוי
(צילום: משרד עורכי הדין קובי לוי)
האב הציב למשרד כמשימה ראשונה להגיע למצב של זמני שהות שווים בין ההורים. הוא שכר דירה חמה ונעימה, מונה לבקשת המשרד מיידית פקיד סעד שקבע את המסוגלות ההורית של ההורים כשווה. אלא שבית המשפט, קבע חלוקה של 60-40 לטובת האישה וזאת ללא כל הנמקה מיוחדת תוך קביעת מזונות זמניים של 1,000 שקל.
"בערעור שהגשנו למחוזי, בהסתמך על הדרך שהתווינו ללקוח וכן על פי פסיקת בית המשפט העליון נקבע כי זמני השהות יהיו 50-50, דבר אשר מיידית הוביל מצידנו להגשת בקשה לביטול המזונות הזמניים.
ומכאן, חשוב לנו להבהיר כי אין לקחת כמובן מאליו את קביעת המזונות באופן כמעט מיידי כלפי צד מסויים וזאת מבלי להתייחס לנסיבות המקרה הספציפי