כמנהלת מערך בריאות הנפש הגדול והמורכב ביותר בארץ, ד"ר זלוז'ין טטיאנה שמה לנגד עיניה מטרה ברורה – להוריד את הסטיגמה כדי שאנשים עם דיכאונות קלים וחרדות לא יהססו לפנות לשירותים שמציעים להם בקהילה. "היום המודעות גבוהה יותר", היא מספרת, ולדבריה הגיעה לכללית אחרי הרפורמה בבריאות הנפש בשנת 2015, כי האמינה שקהילה חזקה בבריאות הנפש תסייע לאנשים שלא ידעו עד היום לאן לפנות.
2 צפייה בגלריה
טטיאנה זלוז'ין
טטיאנה זלוז'ין
טטיאנה זלוז'ין
(צילום: צביקה מינקוביץ)
"המטרה שלנו היא למנוע את אותם אשפוזים ולכן בנינו מערך מניעת אשפוזים עם יחידה לטיפול יום ובנוסף אנחנו עובדים יחד עם 'בית מאזן'. היום, אנחנו עובדים על מערך אשפוז בית. מטופל יקבל את הטיפול בבית, בסביבה הטבעית שלו. אנחנו מאמינים שהטיפול ישפר את שיתוף הפעולה שלו ואת היענותו לטיפול, אם הוא נמצא במשבר".
"דיכאון עולה לא מעט כסף למדינת ישראל, הן מבחינת אובדן כושר עבודה הן מבחינת צריכה של שירותים רפואיים ותרופות ומערך בריאות הנפש שהוקם לאחר הרפורמה בשנת 2015 נועד לתת מענה נרחב בשלל תחומי בריאות הנפש בקהילה בגישה מכוונת החלמה. אם לפני הרפורמה היו שתי מרפאות מבוגרים בחיפה ובקריות, היום ישנן תשע מרפאות. מחוז חיפה וגליל מערבי מתאפיין בשלל מרכיבים ייחודיים מלבד הפריסה הרחבה שלו מבחינה גיאוגרפית – הוא מורכב מערים, קיבוצים, מושבים וכפרים וגם מבחינת אוכלוסייה, דתות ושפות. יש לנו הכול מהכול במחוז", מספרת ד"ר זלוז'ין.
לפני הרפורמה טופלו בשירותי הקהילה של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי כ-2,200 מבוגרים ו-600 ילדים, כיום מטופלים מעל 20,000 מבוגרים ומעל 5,000 ילדים.
ד"ר זלוז'ין מספרת שהמודעות לקבלת הטיפולים בקהילה עלתה וניתן היה לראות זאת במיוחד בתקופת הקורונה, כשכמות הפניות הוכפלה ואף שולשה, והיא נמצאת בגידול מתמיד. לצורך עמידה בביקוש, הטיפול הקבוצתי הורחב, לדוגמה אנשים שמתמודדים עם אותן הבעיות כמו צעירים שמתקשים לחזור למעגל התעסוקה, ילדים עם הפרעות קשב וריכוז שעלו לכיתה א' ועוד.
בבריאות הנפש כיום שמה ד"ר זלוז'ין לנגד עיניה שני נושאים עליהם היא נותנת דגש רב והם תורים דחופים לנשים בדיכאון בהריון ולאחר לידה ולאנשים לאחר ניסיון אובדני. "אלה הם נושאי חירום שמחייבים טיפול מהר, והיום, ניתן לקבל את הטיפול הדרוש להם בקהילה. גם רופאי משפחה עורכים התמחות במרפאה שלנו ואנו זוכים לשותפים והם מתייעצים אתנו בעת הצורך".
מערך בריאות הנפש, לפחות במחוז חיפה וגליל מערבי, מורכב מנשים רבות. לדעתה של זלוז'ין היתרון אצל נשים הוא בגמישות שלהן, "אישה היא יותר מולטי טאסקינג, היא יצירתית בחיפוש אחר פתרונות".
ד"ר ז'לוז'ין מקפידה לסייר ולבקר במרפאות והיא משתפת "יש לנו דור צעיר של רופאים ורופאות מומחים צעירים ומתמחים, יש כאן תהליך למידה מהרופאים הוותיקים לצעירים ואנחנו כאן כדי לגדל דור צעיר של כללית אליו נעביר את השרביט כשנצא לפנסיה, כשאנחנו יודעים שאנחנו משאירים את בריאות הנפש בידיים טובות".