אשר קשר //
ה־Black Friday הוא כינוי ליום שישי שפותח את עונת המכירות לקראת חג המולד והוא יום שיא שיאי הקניות בארצות הברית. הרווחים יכולים להגיע - ביום אחד בלבד - ל־40 אחוזים מכל המכירות השנתיות. 220 מיליון קונים בקירוב משאירים בחנויות סכומים אסטרונומיים של עשרות מיליארדי דולרים. על פי הערכות שונות, מדובר במחצית בערך מתקציבה השנתי של מדינת ישראל.
מי קונה כמה?
4 צפייה בגלריה
הנתונים באדיבות דואר ישראל
הנתונים באדיבות דואר ישראל
הנתונים באדיבות דואר ישראל
כל נובמבר שחור
כמו כל דבר אמריקאי שתופס חזק, הפך חודש נובמבר בשנים האחרונות לחודש הקניות גם בישראל וברחבי העולם. זה נפתח ב־Shopping IL שמקיימים הסוחרים הישראליים בתחילת נובמבר, נמשך עם יום הרווקים הסיני ב־11 בחודש, נוסק לשיא ב־29 בנובמבר בבלאק פריידי וחותם בפינאלה ב־2 בדצמבר בסייבר מאנדֵי.
סדר בקניות
מקור השם "בלאק פריידי" מבוסס על הביטוי in the black שמשמעו להרוויח. מקורו במוסכמה מתוך עולם ראיית החשבון שלפיה ערכים מספריים חיוביים (הכנסות או רווחים) מודפסים בדיו שחורה, וערכים מספריים שליליים (הוצאות או הפסדים) מודפסים בדיו אדומה.
יום הרווקים הסיני הוא חג שמפורסם בעיקר בקרב רווקים סיניים כדי לחגוג את עובדת היותם רווקים. התאריך, 11 בנובמבר (11/11), נבחר כי המספר 1 מזכיר אדם בודד.
סייבר מאנדי, או "יום שני המקוון", הוא כינוי שיווקי ליום שני לאחר חג ההודיה בארצות הברית. יצרו אותו חברות שיווק כדי לעודד קניות ברשת.
תפסת מרובה ועוד קצת
כמה כבר אפשר להספיק לקנות בחצי יום? להבדיל משישי השחור בחו"ל, בישראל מדובר ביום מסחר קצר שנקטע באמצע הכיף בשל כניסת השבת. גם כשהפדיונות גבוהים מן הממוצע של כל שישי סטנדרטי, הם לא קרובים למימוש מלוא הפוטנציאל. זאת הסיבה שרשתות וקניונים רבים מתחילים במבצעי יום שישי השחור ימים, ואפילו שבועות, קודם לכן.
קניות און־ליין
האינטרנט מאפשר לקונים לנצל את עסקאות יום שישי השחור בלי לצאת מהבית, ובשנה שעברה הוציאו אמריקאים סכום דמיוני של 1.33 מיליארד דולר ברשת ו־2.4 מיליארד דולר בחנויות. ביום אחד! גם בארץ מורגשת תכונה מואצת באתרי הקניות: 78 אחוזים מהלקוחות שקונים ברשת בקביעות יקנו בה גם ביום הגורלי. ההתפלגות בין חובבי אתרי הקניות הבין־לאומיים היא כזאת: 30 אחוזים מעדיפים לקנות באמצעות הסלולרי, 43 אחוזים במחשב והשאר דיווחו שהם קונים בשתי הדרכים, למה לא.
מנתוני סקר שערכה חברת דואר ישראל בשיתוף מכון המחקר שילוב עולה כי 80 אחוזים מתכננים לקנות בעלי אקספרס, 56 אחוזים ב־ebay, 41 אחוזים באמזון, 28 אחוזים באסוס, ו־27 אחוז בנקסט.
4 צפייה בגלריה
גשם של חבילות | צילום: דוברות דואר ישראל
גשם של חבילות | צילום: דוברות דואר ישראל
גשם של חבילות | צילום: דוברות דואר ישראל
הדואר בא היום, ובגדול
להערכת דואר ישראל, 14.5 מיליון חבילות בקירוב צפויות להגיע לישראל בנובמבר ובדצמבר. מדובר בגידול של שבעה אחוזים בכמות ובתוספת משקל של 18 אחוזים לעומת הילולת הקניות ב־2018. בחודשים האלה ימיינו בדואר וימסרו חבילות במשקל שיא של 3,600 טונות בקירוב (לעומת 13.5 מיליון חבילות במשקל 3,000 טונות אשתקד). בחודש רגיל מחולקות 5.5 מיליון חבילות בממוצע.
מה קונים?
4 צפייה בגלריה
הנתונים מתוך סקר Shiluv I2R עבור דואר ישראל
הנתונים מתוך סקר Shiluv I2R עבור דואר ישראל
הנתונים מתוך סקר Shiluv I2R עבור דואר ישראל
מסתערים על הקניון
ביום שישי השחור של שנת 2018 נרשמה ב־20 קניונים מקבוצת קניוני עזריאלי עלייה של 30 אחוזים בערך במספר המבקרים כבר מתחילת שבוע השופינג. בסך הכול נרשמה תנועה של יותר ממיליון מבקרים. על דיזנגוף סנטר צבאו בשישי השחור אשתקד יותר מ־50 אלף מבקרים, לעומת 30 אלף מבקרים ביום רגיל. הגידול במספר הקונים בחנויות האלקטרוניקה באותו היום עמד על 400 אחוזים (הנתונים על פי RIS).
חג יקר
כמה כסף הישראלים מוציאים בחגי הקניות? הסכום הממוצע עומד על 617 שקלים באתרים בארץ ובחו"ל (לעומת 297 שקלים בחודש רגיל). הקונים באתרים הבין־לאומיים מתכננים לקנות בסכום ממוצע של 669 שקלים. הפריטים הפופולריים ביותר הם אלקטרוניקה, משחקי וידאו, בגדים ומחשבים. נשים קונות יותר מוצרי קוסמטיקה, בגדים, הנהלה ואופנה, והגברים מתמקדים במוצרי טכנולוגיה, בגאדג'טים, באלקטרוניקה ובאביזרים לסלולרי. (על פי נתוני סקר דואר ישראל בשיתוף מכון המחקר ShiluvI2R).
אולי די כבר?
בשנים האחרונות נשמעים קולות מארגונים שונים כמו Free wall street שקוראים לצרכנים לדלג על קניות יום שישי השחור לגמרי ולהפסיק למלא חללים בנפש במוצרים שאין להם צורך בהם והם מזהמים את כדור הארץ. הצרכנים לעומת זאת לא נשמעים לבקשה כלל, ורף הקניות רק עולה משנה לשנה.
4 צפייה בגלריה
הסתערות המונים | צילום: shutterstockהמחשה: shutterstock
הסתערות המונים | צילום: shutterstockהמחשה: shutterstock
הסתערות המונים | צילום: shutterstockהמחשה: shutterstock
אסונות בתור לקופה
מה אנשים מוכנים לעשות בשביל דיל טוב ביום שישי השחור? את התשובה אפשר למצוא בכמה אירועים שהתרחשו ברחבי העולם:
לפני כמה שנים הקימו אנשים בקליפורניה קמפינג מחוץ לחנות בסט ביי שלושה ימים לפני היום הגורלי.
אחד מתוך חמישה אמריקאים מדווח כי הוא מוכן לעמוד בתור, ולא משנה כמה זמן ייאלץ לעשות זאת.
ביום שישי השחור ב־28 בנובמבר 2008 נהרג עובד וול מארט בניו יורק ונפצעו ארבעה לאחר שנרמסו תחת רגליהם של המוני הלקוחות שהסתערו על החנות עם פתיחתה. שנה לפני כן נהרגו שני אנשים בקרב יריות בחנות טויס אר אס בקליפורניה.
בשנת 2011 ספגו קונים בוול מארט קליפורניה גז פלפל מלקוחה עצבנית במריבה על משחק הווידאו האחרון שנותר בחנות. 25 אנשים, ובכללם ילדים, סבלו מגירוי באף ובגרון ואושפזו.
בסך הכול שישה אנשים נהרגו ו־98 נפצעו בימי שישי השחור מאז שנת 2006.
אולי כאן טמון ההסבר להתנהגות הזאת: בסקר שנעשה בשנה האחרונה התברר ש־12 אחוזים מהלקוחות בחנויות בימי שישי השחור נתונים להשפעת אלכוהול.
בגלל כל האסונות האלה למדו האמריקאים שחיתוך התור יעלה להם ביוקר. המשטרה נוהגת ביד קשה ועוצרת ללא היסוס כל מי שאפילו רומז למהומה ביום הזה.