האימרה "בכל מקום יש משהו משלנו" מתיישבת היטב עם חברת נובה הישראלית, שמאז הקמתה ב-1993 הפכה לסיפור הצלחה בקנה מידה עולמי. החברה, שמחזיקה 18 משרדים ברחבי העולם, פיתחה טכנולוגיה מתקדמת המאפשרת מדידות והפקת תובנות בתהליכי בקרת ייצור מתקדמים בתעשיית המוליכים למחצה, והפכה עם השנים לאחת המצליחות בעולם.
"הממדים אותם אנו מודדים שקולים ליכולת לזהות דרך לווין שינויים מזעריים על מטבע של שקל שמונח על הגג של מגדל עזריאלי", אומר מנכ"ל החברה, איתן אופנהיים. "מדובר על יכולת לראות מבנים ושכבות חומר בסדר גודל של מיליונית המילימטר".
נובה נסחרת במקביל בבורסה בתל אביב ובבורסת נאסד"ק האמריקנית. על פי המדדים, היא הכפילה את הכנסותיה בכל חמש שנים, ובשנתיים האחרונות מדורגת ברשימת 100 החברות הצומחות בעולם של מגזין Fortune. פתרונות בקרת תהליכי הייצור שהיא מספקת מוטמעים אצל יצרני השבבים המובילים בעולם ונמצאים בחזית הטכנולוגיה העולמית, תוך שילוב מתמטיקה, אופטיקה, אלגוריתמיקה, חומרה ותוכנה, המאפשרים לבצע את התיקונים בתהליך הייצור בזמן אמת.
"בעזרת חדשנות טכנולוגית ומובילות בשוק המטרולוגיה, נובה מסייעת ליצרני השבבים לשפר את תהליכי הייצור, להגביר את תפוקת המוצרים ולקצר את זמן ההגעה לשוק", מסביר אופנהיים. "העבודה נעשית בשיתוף עם גופי הפיתוח של לקוחותינו ועם גופי אקדמיה ומחקר מובילים בעולם, במטרה לפתח יחד פתרונות חדשניים עבור בקרת תהליכי הייצור של הדורות המתקדמים של השבבים דוגמת טרנזיסטורים וזיכרונות תלת ממדיים".
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל חברת נובה, איתן אופנהיים. צילום: יורם רשף
מנכ"ל חברת נובה, איתן אופנהיים. צילום: יורם רשף
מנכ"ל חברת נובה, איתן אופנהיים. צילום: יורם רשף
בוא נפשט את התהליך עבור מי שלא מתמצא בתחום ורוצה להבין יותר.
"יצרני השבבים המתקדמים בעולם מסוגלים כיום לייצר שבבי מחשב שכל אחד מהם מכיל מיליארדי טרנזיסטורים - מעגלים חשמליים - המאפשרים לכל מכשיר דיגיטלי לבצע פעולות חישוביות, לאחסן ולשלוף מידע ועוד. בכל טלפון חכם, רכב, מסך, רחפן, מיכשור רפואי- קיימים שבבים, והיכולת שלנו לסמוך על כך שיפעלו כראוי, תלויה בסופו של דבר ביכולת היצרן לבדוק את תקינות השבבים במהלך תהליך הייצור. הבקרה החכמה והמתקדמת שלנו מאפשרת מדידה בגדלים שהעין לא תופסת, עד לרמה של גודל או עובי של אטומים בודדים".
2 צפייה בגלריה
פתרונות המדידה של נובה. יח"צ
פתרונות המדידה של נובה. יח"צ
פתרונות המדידה של נובה. יח"צ
נובה נבחרה על ידי יצרני השבבים המובילים והמכונות שלה מותקנות במפעלים ברחבי העולם ובהם אינטל, סמסונג, מיקרון ו-TSMC - יצרנית השבבים של אפל. כדי להצליח צריך להיות מיוחד, להעז, להוביל טכנולוגית ולדגול בחדשנות, וכל אלה קיימים בנובה. "תעשיית השבבים נמצאת תמיד בחזית הטכנולוגיה", אומר אופנהיים. "הפתרונות של נובה בתחום המטרולוגיה מבוססים על טכנולוגיות מתקדמות במגוון תחומי התמחות, לרבות אופטיקה, רנטגן, תוכנת מידול מבוססת אלגוריתמים מתמטיים ופיסיקליים ומחשוב רב עוצמה".
התחלתם בקטן ברחובות, היום אתם סיפור הצלחה בקנה מידה עולמי. איך זה קרה דווקא לכם?
"הבסיס שלנו הוא קודם כל הון אנושי מצוין, שפיתח את הרעיונות היצירתיים לכדי פתרונות מתקדמים. אנחנו מאמינים מאוד במוח הישראלי, התעוזה, החשיבה הייחודית, והיכולת לפרוץ גבולות. היכולת שלנו לראות כל פרט, מתבטאת גם ברמה האנושית. לכל עובד בנובה יש יכולת אמיתית להשפיע על ההחלטות המתקבלות, ובסופו של דבר, ההצלחה שלנו היא תוצר של עבודת צוות בכל הרמות. עשרה אחוזים מהעובדים שלנו הם בעלי תואר שלישי (PhD.) ועשרה אחוזים נוספים הם בעלי תואר שני בתחומים הרלוונטיים לעבודה בנובה. אנחנו מביאים משהו אחר לעולם ההייטק ונמצאים בחזית הקדמה הטכנולוגית. זה ישראלי וזה שלנו".
ת"ז נובה
שנת הקמה: 1993
תחום עיסוק: בקרת תהליכים בתעשיית המוליכים למחצה, פתרונות מטרולוגיה (מדידה).
מקום: רחובות.
מספר עובדים: 650.
מרכזי פיתוח: 2, רחובות וארה"ב.
מרכזי מכירות ושירות ברחבי העולם: 8.
הערך המוסף: 10 אחוזים מהעובדים בעלי תואר שלישי (PhD.), 10 אחוזים נוספים בעלי תואר שני.
מוגדרת על ידי BDI Coface כאחת מ- 25 חברות ההייטק שהכי טוב לעבוד בהן בישראל.